• Anonym (Mamma)

    Svettlukt i puberteten. Vad göra?

    Min 11 åring är i puberteten och sen ett tag tillbaka är hennes svettlukt otroligt stark. Hon svettas inte mycket utan det är själva lukten som är besvärande. Hon byter tröja varje dag, duschar ordentligt och skrubbar sig under armarna. Men det är samma lukt ändå. Hon har provat flera olika deodoranter till och med antiperspirant (vilket jag inte är glad för) men ingen skillnad. Vill ha en deo som självklart är mild mot hennes hud och problemet som sagt är lukten, hon svettas inte alls mer än normalt. Vi har även provat med kokosolja och bikarbonat som jag läst skulle vara bra mot lukten. Kläderna tvättar vi ordentligt och de luktar alltid gott efter tvätt. Ibland direkt efter att dottern duschat luktar hon fortfarande under armarna!!!! Och jag vet att hon tvättar sig ordentligt.

    Tips??

  • Svar på tråden Svettlukt i puberteten. Vad göra?
  • Anonym (.)

    Har hon kläder av bomull eller är det syntetiska material? Av nån anledning luktar jag mer svett om jag har vissa syntetiska material i kläderna.

    Rakning/trimning av armhålor (och kön) begränsar lukten mycket för mig i alla fall. Vet inte om hon ens har kroppsbehåring där.

  • Anonym (Mamma)

    Det är mest bomull hon har. Hon har kroppsbehåring och hon har faktiskt rakat armhålorna en gång men märkte ingen skillnad.

  • Anonym (Mamma)

    Har läst att det inte är svetten i sig som luktar utan när det kommer i kontakt med bakterier i armhålan. Men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det

  • Anonym (scent)

    Ni kan nog inte göra så mycket mer än det ni redan gör vad gäller tvätt, kläder osv. Det gäller att hitta en deo som verkligen är bra och lägga pengar på det. Ex Rexona maximum protection eller ännu hellre Biotherm deo pure. Dyra men så värt det.

  • 85Lisa

    Det är ju inte kul att lukta svett, köp en vanlig antiperspirant deo, typ Dove, rexona, ldb....tycker inte de är så elaka mot huden, har använt varje dag i över 20 år. Raka armhålorna nån gång i månaden så håret inte blir långt, svårare att hålla rent.

  • Anonym (Mamma)
    85Lisa skrev 2019-07-21 22:30:01 följande:

    Det är ju inte kul att lukta svett, köp en vanlig antiperspirant deo, typ Dove, rexona, ldb....tycker inte de är så elaka mot huden, har använt varje dag i över 20 år. Raka armhålorna nån gång i månaden så håret inte blir långt, svårare att hålla rent.


    Vi har provat det och det hjälper inte alls. Hon svettas inte heller mycket utan lukten har blivit väldigt stark sen hon kom in i puberteten. Hon har inte så mycket hår under armarna än heller.
  • Anonym (Mamma)

    Nu när jag läser mer om svett står det som sagt att svetten i sig inte luktar utan det är när det kommer i kontakt med bakterier. Har som sagt provat kokosolja och bikarbonat som ska vara bra men icke. Hon är ju uppenbarligen inte fri från dessa bakterier eftersom det ofta fortfarande luktar efter duschen (inte alltid men ofta). Finns det nån annan tvål hon kan använda under armarna tro? Vi har provat de vanliga från mataffären samt aco från apoteket.

  • Anonym (a)

    Överviktiga svettas mer än normalviktiga
    Vad äter hon? Kryddstark mat ger mer svettlukt

  • Mangsa

    Du kan testa att köpa hubiscrub eller descutan att tvätta armhålorna med, det är bakterier som luktar och dessa använder man innan operation för att döda bakterier. Har även hört att handsprit kan fungera! Och tvätta kläderna på 60 grader! Hoppas det hjälper????????????

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (a) skrev 2019-07-21 23:34:13 följande:

    Överviktiga svettas mer än normalviktiga

    Vad äter hon? Kryddstark mat ger mer svettlukt


    Hon är normalviktig och avskyr kryddstark mat :) Jon äter väl mest vanlig husmanskost eller vad man ska sägs. Det kom samband med pubertet så har absolut inte varit så innan.
    Mangsa skrev 2019-07-21 23:38:51 följande:

    Du kan testa att köpa hubiscrub eller descutan att tvätta armhålorna med, det är bakterier som luktar och dessa använder man innan operation för att döda bakterier. Har även hört att handsprit kan fungera! Och tvätta kläderna på 60 grader! Hoppas det hjälper????????????


    Det var en bra idé! Desto mer jag tänker på det så tänker jag att hon behöver nått annat än vanlig tvål under armarna just nu.
Svar på tråden Svettlukt i puberteten. Vad göra?