• Mon 22 Jul 2019 11:11
    284 visningar
    2 svar
    2
    284

    Dela föräldraledigheten? Umgänge första tiden?

    Hej alla! Någon som varit med om liknande? Hur gjorde ni?

    Jag är 40+ och blev gravid relativt snart i ett nytt förhållande kort inpå en skilsmässa efter ett långt äktenskap med tre ganska stora barn.

    Nya mannen tappade engagemanget ganska snabbt. Slutade att ta i mig, alla initiativ låg på mig. Hade alltid dåliga ursäkter för varför han inte kunde ses/hjälpa till och var irriterad på mina barns starka reaktioner mot en ny människa i deras liv. Jag drabbades av en depression men fick bra hjälp. Var dock lite ur form.

    Sex månader in i graviditeten fick jag ett utbrott efter ännu ett svek. Var så trött på alla ursäkter! Dumpade honom i affekt. Jag var trött och stressad den kvällen och det var kanske fånigt, men tänkte nog att vi skulle prata ut när ilskan lagt sig. Det visade sig att han sen en tid börjat flörta med sitt ex (som han slängde ut när hon var gravid 5 mån) och redan en timme efter att han åkt hem till sitt (som tur var hade jag inte hunnit sälja huset som planerat) hade han förklarat sin kärlek över telefonen och började sex-smsa. Ytterligare ett dygn senare hade de sex. Hon visste inte om mig och babyn och när jag kontaktade henne av annan anledning fick hon en chock och berättade allt. De låg då i vårdnadstvist och väntade rättegång. Hon avslutade förhållandet direkt eftersom hon kände sig lurad av honom och eftersom mönstret upprepat sig.

    Vi har inte pratat mer än några ord sedan den kvällen. Han hade fullt upp med att försöka locka henne tillbaka. Hon höll mig uppdaterad.

    Nu är det några veckor kvar till BF. På något konstigt sätt känner jag ändå att jag borde låta honom få vara del i babyns liv. Den vuxna i mig iaf och den i mig som tänker att det är bra för barnet. Egentligen vill jag inte ha med honom att göra mer. Jag kommer att ha ensam vårdnad. Hur löser man det runt förlossningen? Borde han få vara med? Han verkar vilja det. Ska han få vara hemma hos mig de första 10 dagarna? Ska han få föräldradagar? Hur gör man första tiden för att han ska få träffa sitt barn? Med exets barn hörde han först av sig efter 1,5 år och krävde halva vårdnaden.

  • Svar på tråden Dela föräldraledigheten? Umgänge första tiden?
  • Mon 22 Jul 2019 21:19
    #1

    Skriv absolut inte på för delad vårdnad i samband med faderskapsutredningen (för ni är väl inte gifta?). Då får du ensam vårdnad och därmed alla föräldradagar. Umgängesrätt har han från start men det kommer underlätta kopiöst för dig att inte behöva dela föräldradagar med honom. Det kommer inte att bli tal om att barnet ska övernatta hos honom etc förrän barnet är rätt mkt större.

    Som sagt skriv ej på för gemensam vårdnad. Det får bli en senare fråga.

  • Mon 22 Jul 2019 21:23
    #2

    Du behöver inte låta honom vara med på förlossningen om du inte vill det. Det är viktigt att du har med någon du litar på och det är kanske inte han som kan hjälpa dig bäst. Du har heller inte skyldighet att släppa in honom i ditt hem för 10 pappadagar i anslutning till födelsen. Dessa dagar kan du överlåta på annan person du kan ha ngn verklig nytta av som nyförlöst. Umgänge har han rätt till men det är en helt annan fråga än vårdnad och föräldradagar.

Svar på tråden Dela föräldraledigheten? Umgänge första tiden?