• Anonym (Hur?)
    Mon 22 Jul 2019 14:39
    473 visningar
    43 svar
    43
    473

    Hur tusan gör vi med rummen?

    Hej!
    Har tre barn, 7, 9 och 12. Äldsta och yngsta är flickor och mellersta pojke. Vi ska flytta från ett stort radhus (hyrt) där barnen alltid har att egna rum till en liten tre på 75 kvadratmeter. Alltså vi ska bo där 2 vuxna, 3 barn och tre katter. Kök och vardagsrum är i samma rum. Jag fattar ju att jag och mannen förmodligen får sova på soffan, tror inte vår säng får plats i vardagsrum/kök. Det finns ingen klädkammare eller så som man kan använda som ett extra rum. 

    Men vilka av barnen ska dela rum? De är ju alla tre ganska stora och alla tre har ett behov av det egna utrymmet. Vi blir fast i den här lägenheten minst 3-4 år (om jag inte lyckas byta till en större men det är otroligt svårt och lägenheten är dyr så inte många som vill ha den varpå det inte va någon kötid till den så vi fick den) 

    Hur har ni gjort som bor så litet med barn i den åldern? 

  • Svar på tråden Hur tusan gör vi med rummen?
  • Tue 23 Jul 2019 00:53
    #21
    Anonym (Hur?) skrev 2019-07-22 20:56:47 följande:

     Men min yngsta hon kom med förslaget att de kunde få en våningsäng och då blev det direkt bråk om vem som ska sova överst och de löste de helt själva med att de sover överst varannan natt.


    Om båda vill ha över-sängen och det finns takhöjd, så kanske ni kan skaffa loftsängar så får de sitt eget utrymme undertill. Ikea har en del lösningar t. ex.
  • Tue 23 Jul 2019 07:55
    #22
    Anonym (Hur?) skrev 2019-07-22 20:56:47 följande:

    oj, tack så jätte mycket för så många bra svar. Inte vårt val riktigt att hamna där vi gjort. Det har vart mycket strul med min mor vi hyr huset av och jag och min man pluggar några år till och kan av den orsaken inte köpa hus än. Jag pratade med de två yngsta barnen (äldsta är hos sin pappa ett par veckor nu på sommaren, annars är hon där vh bara). De två yngsta blev först jätte sura för att vi ska flytta, dock har de vetat länge att vi måste, de har själva hört och sett hur deras mormor håller på. Men min yngsta hon kom med förslaget att de kunde få en våningsäng och då blev det direkt bråk om vem som ska sova överst och de löste de helt själva med att de sover överst varannan natt. Men sonen ville ha pappas ps4 i sitt rum också så det får han väl ha då så slipper jag det i vardagsrummet ;) . Så jag gjorde det nog mer komplicerat i huvudet än vad det var. Tydligen var de inställda på att dela rum utan att jag ens pratat om det med dem. Känns bra att äldsta nog får helt eget, hon har det tufft i skolan och är sällan med kompisar så hon behöver det privata mest av oss känner jag. Blir väl att köpa en bäddsoffa till min man och mig, det känns ju mindre lockande dock.Vardagsrum och kök är så litet så går nog inte att dela av, lite irriterande. Flytta från 150 kvadrat till 75. Blir en utmaning. 


    Det var ju bra att de redan var inställda på att dela. Annars tror jag att man skulle kunna dela upp de två rummen i ett sovrum för alla tre och ett "barnvardagsrum" för att tex hänga med kompisar och ha förvaring i.
  • Tue 23 Jul 2019 09:30
    #23
    Bjära skrev 2019-07-22 22:30:19 följande:

    Sämsta för vem? Dig? Du vet att folk är individer va? Så vad som är bäst för en är nödvändigtvis inte bäst för alla.


    För mig? Nä jag ska inte bo med ts. Men sämsta för barnen. Eller tycker du det låter som bästa lösningen att tre barn ska dela på ett rum och ha ett lekrum?

    Alla är individer, det vet jag. Men finner det mycket otroligt att de tre barnen skulle föredra den lösningen. Nu har det ju löst sig iaf. :)
  • Tue 23 Jul 2019 09:33
    #24
    Anonym (Enklast) skrev 2019-07-22 23:32:56 följande:

    Ja Panduro, på vilket sätt är min lösning sämst?


    För att din lösning utgår från att föräldrarnas behov med att få ett eget rum, medan en snart tonåring ska dela rum med två småsyskon och ha ett "lekrum" i köket eller vardagsrummet.

    Men nu har ju ts löst det med barnens bästa i åtanke.
  • Tue 23 Jul 2019 09:33
    #25
    Panduro skrev 2019-07-23 09:30:39 följande:

    För mig? Nä jag ska inte bo med ts. Men sämsta för barnen. Eller tycker du det låter som bästa lösningen att tre barn ska dela på ett rum och ha ett lekrum?

    Alla är individer, det vet jag. Men finner det mycket otroligt att de tre barnen skulle föredra den lösningen. Nu har det ju löst sig iaf. :)


    Förlåt, ha ett lekrum i köket eller vardagsrummet var det.
  • Anonym (Enkla­st)
    Tue 23 Jul 2019 09:50
    #26
    Panduro skrev 2019-07-23 09:33:01 följande:

    För att din lösning utgår från att föräldrarnas behov med att få ett eget rum, medan en snart tonåring ska dela rum med två småsyskon och ha ett "lekrum" i köket eller vardagsrummet.

    Men nu har ju ts löst det med barnens bästa i åtanke.


    Bra för TS att det är löst.

    Men du kan alltså inte föreställa dig tråden där en person i TS situation beklagar sig över sitt och makens/makans obefintliga sexliv, och skriver att det känns som om allt kretsar kring barn, disk och tvätt? Och när folk frågar hur de bor så visar det sig att föräldrarna är undanskuffade i det kombinerade köket/vardagsrummet. Hur många av råden handlar då om att de bör skaffa sig avskildhet tror du? Hur många säger "huvudsaken att ungarna får ta plats, du och maken/makan får bita ihop"?

    Jag tycker att det är mycket viktigare att föräldrarna har eget rum än att barnen har det. Och det går ju att fixa en bäddsoffa i v-rummet åt något av barnen.
  • Anonym (suck)
    Tue 23 Jul 2019 10:45
    #27
    Anonym (Enklast) skrev 2019-07-23 09:50:00 följande:
    Bra för TS att det är löst.

    Men du kan alltså inte föreställa dig tråden där en person i TS situation beklagar sig över sitt och makens/makans obefintliga sexliv, och skriver att det känns som om allt kretsar kring barn, disk och tvätt? Och när folk frågar hur de bor så visar det sig att föräldrarna är undanskuffade i det kombinerade köket/vardagsrummet. Hur många av råden handlar då om att de bör skaffa sig avskildhet tror du? Hur många säger "huvudsaken att ungarna får ta plats, du och maken/makan får bita ihop"?

    Jag tycker att det är mycket viktigare att föräldrarna har eget rum än att barnen har det. Och det går ju att fixa en bäddsoffa i v-rummet åt något av barnen.
    Det är de vuxna som "valt" situationen, därför är det de vuxna som får "stå tillbaka". Det är knappast barnen som valt bostadsort, boende, yrke, antal syskon, inkomster osv.

    Det är mycket värre för ett barn/ungdom att bli socialt isolerad för att hen inte kan ta hem vänner (och hänga privat) än det är för en vuxen att knulla obehindrat.

    Dessutom har de vuxna resterande lägenheten när barnen lagt sig, det är knappast så att barnen kommer sitta i köket/vardagsrummet efter föräldrarna lagt sig på en daglig basis.

    I just detta fallet är det en uttalat begränsad tid detta boendet gäller. Om några år så kommer de kunna skaffa bättre lämpat boende enl TS.
  • Anonym (herre­gud männis­ka)
    Tue 23 Jul 2019 10:48
    #28

    Du är inte sann, och ko jag har två kids som faktiskt delar rum just av den anledningen att vi vuxna också vill ha ett eget sovrum.

    Barnen är 8 och 16 och det funkar för oss. Dessutom ska den stora börja gymnasiet om dryga året och kommer då att flytta så minsta får rummet för sig själv


    dfsdfsdf skrev 2019-07-22 22:18:41 följande:

    Hoppas du använder kondom


  • Anonym (herre­gud männis­ka)
    Tue 23 Jul 2019 10:51
    #29

    Ja, självklart ska föräldrarnas behov styra eftersom dom är vuxna och bestämmer i familjen!

    Barn får väl rätta sig


    Panduro skrev 2019-07-23 09:33:01 följande:

    För att din lösning utgår från att föräldrarnas behov med att få ett eget rum, medan en snart tonåring ska dela rum med två småsyskon och ha ett "lekrum" i köket eller vardagsrummet.

    Men nu har ju ts löst det med barnens bästa i åtanke.


  • Tue 23 Jul 2019 11:05
    #30
    Anonym (Enklast) skrev 2019-07-23 09:50:00 följande:

    Bra för TS att det är löst.

    Men du kan alltså inte föreställa dig tråden där en person i TS situation beklagar sig över sitt och makens/makans obefintliga sexliv, och skriver att det känns som om allt kretsar kring barn, disk och tvätt? Och när folk frågar hur de bor så visar det sig att föräldrarna är undanskuffade i det kombinerade köket/vardagsrummet. Hur många av råden handlar då om att de bör skaffa sig avskildhet tror du? Hur många säger "huvudsaken att ungarna får ta plats, du och maken/makan får bita ihop"?

    Jag tycker att det är mycket viktigare att föräldrarna har eget rum än att barnen har det. Och det går ju att fixa en bäddsoffa i v-rummet åt något av barnen.


    Vi har olika åsikter där och det är väl okej det också. :)

    Tycker absolut att det är viktigare att barnen får egna rum än föräldrarna.

    Jag skulle faktiskt även i ditt exempel tycka att barnen bör ha egna rum. När jag var liten bodde vi i en tvåa. Min syster som var 7 år äldre än mig fick eget rum. Mamma delade av vardagsrummet med en jättestor bokhylla så jag fick ett "avdelat rum", och mamma sov på soffan i vardagsrummet. Så bodde vi mina första 7 år i livet. Å andra sidan var mamma ensamstående så fanns ju inget sexliv att ta hänsyn till.

    Sedan handlade det ju inte om ts sexliv i det här fallet, utan helt enkelt hur det blir bäst för barnen.
Svar på tråden Hur tusan gör vi med rummen?