• Anonym (Gravid)

    Samma SF-mått

    Idag på mitt mvc-besök i v. 38 var mitt SF-mått samma som vid besöket i vecka 36. Enligt BM behöver jag inte oroa mig då hjärtljuden var bra men jag kan ändå inte låta bli att göra det lite.. vad hade ni gjort?

    Fick en ny tid för att mäta igen om en vecka.

  • Svar på tråden Samma SF-mått
  • Qami
    Anonym (Gravid) skrev 2019-07-22 21:42:26 följande:

    Idag på mitt mvc-besök i v. 38 var mitt SF-mått samma som vid besöket i vecka 36. Enligt BM behöver jag inte oroa mig då hjärtljuden var bra men jag kan ändå inte låta bli att göra det lite.. vad hade ni gjort?

    Fick en ny tid för att mäta igen om en vecka.


    Tror du inte bebisen sjunkit längre ner i bäckenet och därmed ?använder lite outnyttjad plats?? Tror absolut inte du behöver oroa dig :)
  • Anonym (Gravid)

    Bebisen var fixerad denna gång iallafall så kanske kan vara som du säger då? Tack för ett lugnande svar :)

  • Anonym (?)

    Hade avstannat SF-mått i tre veckor och blev skickad på tillväxtultraljud. Bebisens mått hade dock växt som det skulle och allt såg bra ut. Var några veckor tidigare i graviditeten än dig, och den var inte ens fixerad. Så oklart varför. Verkar bara kunna bli så ibland. Kan säkert ha med att bebisen sjunkit ner i bäckenet att göra. Tror inte du behöver vara orolig :)

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (?) skrev 2019-07-22 22:22:09 följande:

    Hade avstannat SF-mått i tre veckor och blev skickad på tillväxtultraljud. Bebisens mått hade dock växt som det skulle och allt såg bra ut. Var några veckor tidigare i graviditeten än dig, och den var inte ens fixerad. Så oklart varför. Verkar bara kunna bli så ibland. Kan säkert ha med att bebisen sjunkit ner i bäckenet att göra. Tror inte du behöver vara orolig :)


    Åh, tack för ditt svar! Känns lugnande :)

    Barnmorskan verkade ju inte reagera nämnvärt på det men hon bokade ju in ett extra besök som sagt, och har det inte ökat då blir det ultraljud.

    Känner mig så nojig nu i slutet att något ska gå fel.
  • Anonym (2)

    Jag blev skickad på flera tillväxt-ul med båda mina barn pga låga SF-mått och avstannade SF-mått.
    Båda barnen växte dock som de skulle och vägde över 3000 g när de kom ut.

  • Anonym (Bm)

    Men att din barnmorska inte var mer tydlig med dig!

    Den veckan du är i så är de vanligt att SF måttet står still. För att barnet trycker ner sig i bäckenet. Och du skriver även att barnet är fixerat nu så det är helt vanligt att det står still

Svar på tråden Samma SF-mått