Inlägg från: Teleqolf |Visa alla inlägg
  • Teleqolf

    Adoptera bort ett barn

    Hej,

    Behöver lite expert information från er kunniga i gruppen.

    Min fru och jag har nyligen flyttat till Sverige efter att jag jobbar utomlands i flera år. Hon är ej från Europa och väntar ett personnummer.

    Hon är 4 månader gravid, men barnet är inte mitt, utan hon var våldtagen ca 4 månader sedan när jag var i Sverige och förberedde allt.

    Vi visste för ca 2 månaden sedan att hon var gravid, men då sa doktorn att hon var 4 månader gravid som innebär att det var mitt barn, ca 2 månader innan hon faktiskt var våldtagen. vi var hos en bättre läkare för ca 2 veckor sedan, precis innan vi båda flög till Sverige och då sa att läkaren att hon var då 4 månader (17 veckan) gravid (då blev hon gravid efter att jag inte varit med henne på ca 2 månader), vi hade förväntat höra 5-6 månader gravid. Stämmer vad läkare nr 2 säger är det inte mitt barn. Vi vet att det första läkaren var ganska inkompetent, den andra undersökningen var på ett mycket bättre sjukhus. Så det är mer sannolikt att läkare 2 har rätt.

    Abort är olagligt där hon kommer ifrån, samt i alla grannländer, och tills hon fått personnummer har hon ej rätt till något annat än akut vård i Sverige. Det var heller inte relevant innan med abort då vi trodde barnet var mitt.

    Vi vet det eventuellt går att göra abort fortfarande om läkaren säger att det är ok. Vi ska försöka träffa läkare så fort som möjligt. Men vi behöver förbereda oss för det värsta. Varken jag eller lin fru vill ha detta barn ifall det är ett resultat av våldtäkten. Speciellt min fru, hon mår fruktansvärt dåligt för detta och gråter nästan varje dag över detta. Så är det inte mitt barn vill ve bara ge bort barnet så fort som möjligt så vi kan gå vidare och glömma vad som hände.

    Men vi vet inte vem man kontaktar kring adoption. Hur gör man? Vem ska man prata med? Fram till skatteverket ger henne personnummer kan vi typ inte göra någonting, men vi hoppas på att åtminstone kunna prata och förbereda allt med någon myndighet.

Svar på tråden Adoptera bort ett barn