• Alexiis

    Tillfällig föräldrapenning

    Hej alla :) jag undrar om den tillfälliga föräldrapenning som pappan kan ta ut vid förlossning/hemkomst, är det ?egna? dagar eller räknas dem från föräldradagarna (de 480dagarna)?

    Har försökt googla på just detta men finner inget direkt svar.,

    Sen undrar jag om jag får pappans dagar är de dagarna på hans inkomst eller blir de mina dagar som är baserade på min inkomst?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Tillfällig föräldrapenning
  • zebrans

    Det du tar från pappan är baserade på din inkomst. De 10 första dagarna vet jag faktiskt inte, följer med i tråden för att få svar :)

  • Blomman1215

    Dom 10 dagarna är utöver dom 480 dagarna.

    De dagarna som pappan skriver över på dig baseras på din inkomst.

  • Alexi

    De tio dagarna har ingenting med föräldrapenning att göra. ?Pappadagarna? (tillfällig föräldrapenning vid barns födelse) måste tas ut inom 60 dagar och ersättningen beräknas som vid vab, dvs utifrån hans SGI.

    Det finns ingen ersättning som räknas på någon annans inkomst, det är alltid ens egen inkomst som är grunden för ersättning.

  • Alexiis

    Okej tack för svar :)

    Tänkte också att om jag får hans dagar så borde det räknas på min egen inkomst men man vet aldrig..

    känns generöst av FK att de 10 dagarna inte räknas in bland de ?vanliga? FP-dagarna iaf

  • möjligt
    Alexiis skrev 2019-07-22 23:54:02 följande:

    Okej tack för svar :)

    Tänkte också att om jag får hans dagar så borde det räknas på min egen inkomst men man vet aldrig..

    känns generöst av FK att de 10 dagarna inte räknas in bland de ?vanliga? FP-dagarna iaf


    Det är troligen för att de egentligen inte är ?pappadagar? trots att många benämner dem så. När de dagarna tas ut har faderskapet ofta inte ens officiellt registrerats och dagarna kan tekniskt sett tas av vem som helst som kan utgöra hjälp och stöd till den nyförlösta mamman, även om det av naturliga skäl oftast blir pappan

    Orkar inte googla runt men ganska säker
  • Alexi
    möjligt skrev 2019-07-23 01:15:52 följande:
    Det är troligen för att de egentligen inte är pappadagar trots att många benämner dem så. När de dagarna tas ut har faderskapet ofta inte ens officiellt registrerats och dagarna kan tekniskt sett tas av vem som helst som kan utgöra hjälp och stöd till den nyförlösta mamman, även om det av naturliga skäl oftast blir pappan
    Orkar inte googla runt men ganska säker
    Precis, de behöver inte tas ut av pappan utan lika gärna av tex mormor.
  • Alexiis

    Ja det har jag fattat att vem som kan ta de tillfälliga dagarna men i mitt fall är det pappan så därför det blir pappadagar för mig :)

    Vi är gifta så jag tror att han blir registrerad som pappa direkt utan att man behöver gå någonstans och få det registrerat men det kan säkert ta några dagar endå innan allt är inskrivit :)

Svar på tråden Tillfällig föräldrapenning