• Tue 23 Jul 2019 10:15
    793 visningar
    19 svar
    19
    793

    Gravid med egoistiskt ex med brist på empati/låg eq

    Du har ju redan gjort slut och bestämt dig.

    Du får fundera på hur tillvaron ska se ut när barnet väl kommer. Och sedan diskutera det med honom.

  • Tue 23 Jul 2019 10:39
    #4
    Neutralgravid skrev 2019-07-23 10:19:30 följande:
    Beslutsångesten i detta inlägget handlar mer om ifall jag ska behålla barnet eller inte. Tack ändå för ditt inlägg.
    Jo men du har väl redan bestämt dig för att behålla också. Det var så jag tänkte. 

    Du har ju redan gjort kub-test osv. Det skulle du väl inte gjort om du ändå tänkt göra abort. 
  • Tue 23 Jul 2019 13:39
    #8
    Neutralgravid skrev 2019-07-23 11:06:09 följande:
    Nej jag har inte bestämt mig vilket framgår i både första och andra stycket i mitt inlägg. Pappan lovade guld och gröna skogar när jag berättade om graviditeten. Att han kunde tänka sig att bo var som helst och jobba var som helst för barnets skull och att han självklart ville vara delaktig och att vi skulle försöka igen. Utifrån det ville jag behålla barnet. Sen ett par veckor senare lät det helt annorlunda från ans sida. Han började tveka till både flytt och byte av jobb och kunde inte längre säga att skulle vara delaktig och bo nära barnet om det sprack mellan oss. Förutsättningarna ändrades därför totalt vilket fick mig att ompröva mitt beslut. Kan inte förlita mig på en man som är så ambivalent i ett sånt här viktigt och livsavgörande beslut, lovar saker ena sekunden för att sedan ändra sig. Det är inte tryggt.

    Ok förstår. 
    Det är nog ett mycket svårt beslut att ta. 

    Men ok, om du vet att du inte kan förlita dig på honom, så är det helt enkelt en faktor att ta bort i ekvationen. Dvs, frågeställningen är: pallar du med att bli mamma själv? 

    Lycka till!!
  • Thu 25 Jul 2019 09:20
    #11
    Neutralgravid skrev 2019-07-24 12:43:57 följande:
    Jag har inte bestämt mig till 100 % än, men det väger över åt abort. Det finns många ensamstående mammor som gör enastående jobb och som har glada och tacksamma barn, men iom. att jag ändå har ett val fortfarande vill jag hellre ha en bättre pappa till mitt framtida barn och slippa riskera att hans gener som delvis är destruktiva för omgivningen förs vidare. Inte så kul för mig heller att bli bunden till nån som får mig att må dåligt genom sitt uppförande.
    Ja det är en process men verkar som den börjar klarna lite nu? 

    Brukar man inte få kuratorsamtal när man gör abort? kanske kan ge stöd till din inre beslutsprocess? Om inte annat bekräfta att valet du gör är rätt för dig.
  • Fri 26 Jul 2019 12:14
    #17
    Neutralgravid skrev 2019-07-25 10:35:49 följande:
    Jag har varit både hos kurator och psykolog som säger att ingen annan ska lägga sig i mitt beslut utan det är bara mitt. De hjälpte mig mer med verktyg till hur jag själv kan komma fram till rätt beslut för mig. De skulle aldrig skuldbelägga, döma eller försöka påverka mig i en viss riktning så länge det inte fanns t ex. våld eller sjukdom med i bilden. Då skulle de vara oprofessionella. Så jag uppskattar stödet från andra här, men håller fast vid att det är mitt beslut och att det inte finns nåt rätt och fel utan handlar om vad jag tror blir bäst/vill etc.
    Du verkar tro att jag dömer dig på nåt sätt. Försökte bara stödja och jag kan enbart tolka dig i skrift och känner inte dig. 

    Lämnar denna tråd nu
  • Fri 26 Jul 2019 12:17
    #18

    PS. jag har inte talat om rätt eller fel, tycker inte nån annan i tråden har gjort det heller. 

    Min tolkning på din TS var att du innerst inne ville behålla men att du kände att ditt knepiga ex var en faktor emot. 

    Sen när du förklarade att du lutade åt abort men inte var säker ännu nämnde jag att kurator-samtal kanske kan hjälpa. 

    Jag är ingen omodern sverige-demokrat eller krist-demokrat som moraliserar över fri abort som är tillåtet enligt lag.

Svar på tråden Gravid med egoistiskt ex med brist på empati/låg eq