VARFÖR SOVER HAN INTE?
Alla barn är olika så det är inte säkert att ditt barn funkar som mina har gjort.
Men vi har från rätt tidig ålder försökt att göra natten så tyst och tråkig som möjligt. Vaknar man på natten så kan man beroende på ålder få amma/en flaska ersättning eller ett glas vatten men that's it. Ett litet barn som inte kan ta sig ur spjälsängen kanske kunde ha någon mjuk bok eller nalle där att roa sig med en stund för att sen somna om. Inte en chans att någon av oss vuxna gick med på att leka eller så, inte på natten.
Dagtid verkar ditt barn inte ha så stort behov av sömn. Annars kunde ett tips vara att försöka få den första vilan längre. Kring ett år har våra barn gått från att sova 2ggr till att bara sova en gång och då har den vilan hamnat efter lunch. Barnen har sovit 1-1,5h. Första barnet skulle prompt sova inne i egen säng. Andra barnet sover helst i vagn så då tar vi 9 dagar av 10 en lång promenad efter lunch och så får han somna i den.
Känner igen det du skriver om obefintlig egentid. Jag har haft med min lilla överallt, enklast var att ha honom först i babysitter och sen i gåstol i badrummet. Alternativ sätta honom i badbaljan i badkaret så fick han bada samtidigt som jag duschade. I övrigt har jag följt honom i det han önskat göra, för att göra det så enkelt som möjligt.