• Anonym (milou)

    Indragen semester ?!

    Jag har från jobbet fått 2 sms och ett mail samt 4 missade samtal.
    Till min privata mobil och mail  ( Har inget jobbtelefon )

    Det är kris på jobbet. 1 vab och 1 sjuk betyder att det bara är 1 person som jobbar.

    Fråga: Jag har inte svarat på¨något av dessa.
    MÅSTE jag vara tillgänglig ?  Jag har haft 1 ( en ) dag semester nu.

    Kan jag inte bara säga att jag glömt mobilen hemma och vi var redan i Gävle när jag
    märkte det och vi hade inte lust att vända och åka hem bara för det.
    Eller är jag skyldig att vara tillgänglig ?

  • Svar på tråden Indragen semester ?!
  • Anonym (Skyldig)
    Anonym (milou) skrev 2019-07-23 15:48:15 följande:

    Jag har från jobbet fått 2 sms och ett mail samt 4 missade samtal.

    Till min privata mobil och mail  ( Har inget jobbtelefon )

    Det är kris på jobbet. 1 vab och 1 sjuk betyder att det bara är 1 person som jobbar.

    Fråga: Jag har inte svarat på¨något av dessa.

    MÅSTE jag vara tillgänglig ?  Jag har haft 1 ( en ) dag semester nu.

    Kan jag inte bara säga att jag glömt mobilen hemma och vi var redan i Gävle när jag

    märkte det och vi hade inte lust att vända och åka hem bara för det.

    Eller är jag skyldig att vara tillgänglig ?


    Du är skyldig till att svara och dessvärre arbeta.

    Så här står det på Unionen men det är i stort sett likadant överallt.

    www.unionen.se/rad-och-stod/att-avbryta-eller-andra-semestern
  • Harmonica

    Du måste inte svara. Då har du inga skyldigheter. Om du svarar är du skyldig att jobba om du beordras in. Jobbet är skyldiga att stå för ev extrakostnader. Vad du får för kompensation för bruten semester beror på ditt avtal.

  • Anonym (Nej)

    Nej du är inte skyldig att jobba. Hade inte jag heller gjort. Att det är kris är inte ditt problem. Du har semester. Säg att du ska ha dubbel lön om du ska jobba på din semester. Eller säg att du är i andra änden av landet. Det har dom inte med att göra.

  • Anonym (milou)
    Anonym (Skyldig) skrev 2019-07-23 15:56:51 följande:

    ka.se/2019/06/12/jobba-pa-semestern-det-har-galler/

    Det är väl ifall du inte har svarat men tänk på att din arbetsgivare kan se om du exempelvis har läst smset och då är det svårt att bortförklara sig


    Hur kan dom se det ?

    Om jag hade ett så viktigt jobb borde dom väl skaffat företagsmobil till mej ?
  • Harmonica
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-23 16:01:49 följande:

    Nej du är inte skyldig att jobba. Hade inte jag heller gjort. Att det är kris är inte ditt problem. Du har semester. Säg att du ska ha dubbel lön om du ska jobba på din semester. Eller säg att du är i andra änden av landet. Det har dom inte med att göra.


    Fast nu har du bara inte koll.
  • Bjära

    Nej, du är inte skyldig att svara. Det där är varför jag hade 2 simkort när jag var anställd och stängde av det simkortet vars nummer enbart mitt jobb hade, när jag var ledig. Min chef saknade helt förmåga att planera och ta itu med problem i tid, så jag fick indragen semester en gång (orsaken till att jag just skaffade två simkort) och fick en massa krångel med en kurs jag skulle hålla i under min semester. 

    Min chefs ursäkt? "Jamen det var ju inte dina semesterdagar, utan dagar mellan dom som du var ledig på schemat". Nej, jag jobbar inte där längre. 

  • Anonym (Skyldig)
    Anonym (milou) skrev 2019-07-23 16:03:02 följande:

    Hur kan dom se det ?

    Om jag hade ett så viktigt jobb borde dom väl skaffat företagsmobil till mej ?


    Om du har Samsung eller IPhone så kan man se när den ena har läst ett sms. Nere i hörnet brukar det stå Levererat när smset har nåt fram till personen och när personen i fråga har läst det så står det Läst.

    Jag har den funktionen på min IPhone som är 3 år gammal. Så har din chef skickat sms så kan chefen ha sett att du har läst smset och då kan det bli konsekvenser för dig eftersom du tekniskt sett arbetsvägrar.

    Vissa email adresser har den funktionen också, att dom kan se att du har öppnat mailet.

    Jag bara talar om för dig vad som är , att dom inte har en företagstelefon åt dig får du ta med din chef.
  • Anonym (Skyldig)
    Anonym (Skyldig) skrev 2019-07-23 16:11:24 följande:

    Om du har Samsung eller IPhone så kan man se när den ena har läst ett sms. Nere i hörnet brukar det stå Levererat när smset har nåt fram till personen och när personen i fråga har läst det så står det Läst.

    Jag har den funktionen på min IPhone som är 3 år gammal. Så har din chef skickat sms så kan chefen ha sett att du har läst smset och då kan det bli konsekvenser för dig eftersom du tekniskt sett arbetsvägrar.

    Vissa email adresser har den funktionen också, att dom kan se att du har öppnat mailet.

    Jag bara talar om för dig vad som är , att dom inte har en företagstelefon åt dig får du ta med din chef.


    Dock hade jag fel i att du har skyldighet att svara. Men om du svarar eller som sagt, att dom har sett att du har läst ett sms så har du skyldighet att jobba
  • Anonym (Privatanställd på stort internationellt företag)

    Hos oss gäller följande.

    Är du sjukskriven, du ska vara nåbar inom rimliga gränser. Du måste alltså inte svara men du måste höra av dig tillbaka när du ser att din ag sökt dig.

    Har du semester, du behöver inte vara nåbar alls.

Svar på tråden Indragen semester ?!