• Viilmaa

    Skulle du kunna tänka dig att byta din stora lägenhet i innerstan mot ett radhus med skog bakom huset 10 mil från stan?

    Hur ställer ni er till frågeställningen? Är det ett bra byte? Radhuset är ca 140 kvm, lägenheten bör vara runt 100 kvm. Valfri större stad gäller i Sverige, skriv gärna vilken stad det gäller.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att byta din stora lägenhet i innerstan mot ett radhus med skog bakom huset 10 mil från stan?
  • AniieeHär

    No, thank you.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • viseversa

    Inte 10 mil från en stad nej. Men lätt till ett hus på "landet" men måste ändå vara nära en stad. Bor i en stor 5a i Sthlm nu.

  • myskmalva

    Åker man tio mil hamnar man väl oftast i/utanför en annan stad än den man utgick ifrån. Det pendlingsavståndet kan möjligen kännas okej om man är ett par där den ena jobbar på orten där man bor. Finns det inga hus med trädgård på närmare håll?

  • Viilmaa

    [quote=79778735][quote-nick]myskmalva skrev 2019-07-23 17:01:21 följande:[/quote-nick]Åker man tio mil hamnar man väl oftast i/utanför en annan stad än den man utgick ifrån. Det pendlingsavståndet kan möjligen kännas okej om man är ett par där den ena jobbar på orten där man bor. Finns det inga hus med trädgård på närmare håll?[/

    Detta skulle va en bra deal, inget köp eller så, bara byte. Lånen på radhuset är så låga så månadskostnad är ca 7500:- med VA el mm

  • BurningDiamond
    Viilmaa skrev 2019-07-23 16:19:27 följande:

    Hur ställer ni er till frågeställningen? Är det ett bra byte? Radhuset är ca 140 kvm, lägenheten bör vara runt 100 kvm. Valfri större stad gäller i Sverige, skriv gärna vilken stad det gäller.


    Aldrig i livet!
    Ska jag bo utanför stan ska det vara lååångt utanför, utan grannar och med tomt om minst 5ha. Annars trivs jag bra att bo i min sekelskifts-trea på 100kvm max 5 kvarter från min port till allt jag kan tänka mig behöva. Det enda jag inte har inom det gångavståndet är hund-dagis, men bussen dit stannar tvärs över gatan.
  • Fritidsmamman

    Japp, Sthlms innerstad. Dock finns det inga bra förorter i Sthlm där jag skulle vilja ha mitt radhus, så därför nej.

    Men hellre radhus än lägenhet iaf.

  • Pilsner

    Radhus bor man i för att man inte har råd med eget hus, eller för att det ligger hyfsat centralt. Ska man bo så långt ut ska man ha ha eget hus.

    10 mil är dock väldigt långt. Ska du jobba kvar i stan och pendla tre timmar per dag?

  • Fritidsmamman
    Pilsner skrev 2019-07-26 15:41:02 följande:

    Radhus bor man i för att man inte har råd med eget hus, eller för att det ligger hyfsat centralt. Ska man bo så långt ut ska man ha ha eget hus.

    10 mil är dock väldigt långt. Ska du jobba kvar i stan och pendla tre timmar per dag?


    Jag bor i radhus för att ingå i en förening som sköter allt yttre arbete (tak, fasad, skorsten, etc), iom att jag inte kan något sånt själv.

    Här finns det br-radhus och br-villor. Men br-villorna har så sjukt höga driftskostnader och ligger ändå jättetätt inpå varann. Då kändes radhus bättre.
  • Pilsner
    Fritidsmamman skrev 2019-07-26 15:43:49 följande:
    Jag bor i radhus för att ingå i en förening som sköter allt yttre arbete (tak, fasad, skorsten, etc), iom att jag inte kan något sånt själv.

    Här finns det br-radhus och br-villor. Men br-villorna har så sjukt höga driftskostnader och ligger ändå jättetätt inpå varann. Då kändes radhus bättre.
    Du menar snarare att du hellre vill bo i brf än friköpt hus.

    Har man friköpt radhus så får man själv ansvara för tak, fönster, etc. Om kostnaden vore densamma skulle du kanske ändå välja brf-villan?


  • Jemp

    Ja men nej.

    Skulle inte vilja innerstan om jag så fick betalt, så absolut att jag skulle föredra radhuset.

    Men:

    En lägenhet i innerstan lär vara betydligt dyrare än radhus 10 mil utanför. Byte rakt av låter som en dålig affär.

    10 mil är lite väl långt, blir byte av stad.

    Hellre villa.

    Mitt perspektiv kommer främst från Stockholm, men även några andra städer i södra Sverige.

  • Jemp

    Ja men nej.

    Skulle inte vilja innerstan om jag så fick betalt, så absolut att jag skulle föredra radhuset.

    Men:

    En lägenhet i innerstan lär vara betydligt dyrare än radhus 10 mil utanför. Byte rakt av låter som en dålig affär.

    10 mil är lite väl långt, blir byte av stad.

    Hellre villa.

    Mitt perspektiv kommer främst från Stockholm, men även några andra städer i södra Sverige.

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att byta din stora lägenhet i innerstan mot ett radhus med skog bakom huset 10 mil från stan?