• Thu 25 Jul 2019 19:49
    690 visningar
    9 svar
    9
    690

    Fibromyalgi

    Hej!

    Jag skulle vilja höra om det finns andra här inne som är gravid och har Fibromyalgi?

    Jag känner mig väldigt ensam i den situationen trots en stöttande familj och mvc. Så det skulle vara kul och få dela resan med någon med allt vad det innebär!

  • Svar på tråden Fibromyalgi
  • Anonym (Ej sjuk)
    Thu 25 Jul 2019 20:05
    #1

    Hej!!

    Jag har inte fibromyalgi men min kompis har!

    3 graviditeter och hon har aldrig mått så bra i sin sjukdom som när hon är gravid! Det är som att all problematik försvinner. Visserligen får hon jobbig foglossning men man behöver ju inte ha fibromyalgi för att lida av foglossning, jag själv hoppa på kryckor från v.25 :)

    Hoppas du får samma resa som min vän under din graviditet

  • Thu 25 Jul 2019 21:55
    #2
    Anonym (Ej sjuk) skrev 2019-07-25 20:05:00 följande:

    Hej!!

    Jag har inte fibromyalgi men min kompis har!

    3 graviditeter och hon har aldrig mått så bra i sin sjukdom som när hon är gravid! Det är som att all problematik försvinner. Visserligen får hon jobbig foglossning men man behöver ju inte ha fibromyalgi för att lida av foglossning, jag själv hoppa på kryckor från v.25 :)

    Hoppas du får samma resa som min vän under din graviditet


    Hej. Jo, jag har två graviditeter bakom mig innan diagnosen men bar dålig redan då...

    Mådde bra då men inte den där gången tyvärr...
  • Anonym (Gräsh­oppan)
    Fri 26 Jul 2019 00:22
    #3

    Hej! Jag är oxå gravid med fibromyalgi, du är inte ensam!

    Hur mår du?

  • Fri 26 Jul 2019 09:27
    #4
    Anonym (Gräshoppan) skrev 2019-07-26 00:22:09 följande:

    Hej! Jag är oxå gravid med fibromyalgi, du är inte ensam!

    Hur mår du?


    Hej!

    Jag mår inte bra alls just nu tyvärr...

    Jag har väldigt ont, värst är det på kvällarna och ingenting hjälper... Innan graviditeten åt jag en svag dos Saroten som tog bort det värsta och smörjade med tiderbalsam och liniment. Inget av det går att använda nu!

    Har använt bad men klarar inte det nu, så fort det blir varmt blir jag illamående och yrslig...

    Jag är bara i vecka 14 så är livrädd att dwt ska va såhär i ett halvår (minst) till!

    Hur har du det? Är det första barnet? När ska du ha?
  • Anonym (Gräsh­oppan)
    Tue 30 Jul 2019 21:18
    #5
    MammaPolly skrev 2019-07-26 09:27:12 följande:

    Hej!

    Jag mår inte bra alls just nu tyvärr...

    Jag har väldigt ont, värst är det på kvällarna och ingenting hjälper... Innan graviditeten åt jag en svag dos Saroten som tog bort det värsta och smörjade med tiderbalsam och liniment. Inget av det går att använda nu!

    Har använt bad men klarar inte det nu, så fort det blir varmt blir jag illamående och yrslig...

    Jag är bara i vecka 14 så är livrädd att dwt ska va såhär i ett halvår (minst) till!

    Hur har du det? Är det första barnet? När ska du ha?


    Tråkigt att du mår dåligt.. Hoppas verkligen att det vänder!

    Själv har jag haft en period med mindre generell smärta än vanligt. Dock känt av ben och fötter mer, troligtvis pga viktökning och svullnad. Men nu sedan ca 2 veckor tillbaka började det öka igen. Den sista veckan har varit väldigt jobbig med sömnlösa nätter pga smärtan främst från rygg/axlar och bäcken när jag ligger ner. Om jag sover så vaknar jag efter 20-30 min och måste vända mig för det gör så ont. Hemskt! Har mer illamående oxå som kommit i samband med smärtökningen.

    Jag är i vecka 17 och det är första barnet.

    Tänker som du- ska det vara såhär hela vägen? Och bli ännu värre..

    Har du provat något hjälpmedel, typ kudde/madrass eller liknande?
  • Wed 31 Jul 2019 00:27
    #6
    Anonym (Gräshoppan) skrev 2019-07-30 21:18:24 följande:

    Tråkigt att du mår dåligt.. Hoppas verkligen att det vänder!

    Själv har jag haft en period med mindre generell smärta än vanligt. Dock känt av ben och fötter mer, troligtvis pga viktökning och svullnad. Men nu sedan ca 2 veckor tillbaka började det öka igen. Den sista veckan har varit väldigt jobbig med sömnlösa nätter pga smärtan främst från rygg/axlar och bäcken när jag ligger ner. Om jag sover så vaknar jag efter 20-30 min och måste vända mig för det gör så ont. Hemskt! Har mer illamående oxå som kommit i samband med smärtökningen.

    Jag är i vecka 17 och det är första barnet.

    Tänker som du- ska det vara såhär hela vägen? Och bli ännu värre..

    Har du provat något hjälpmedel, typ kudde/madrass eller liknande?


    Så du också ha i januari?

    Det som jag använder nu är vetekuddar just för "lokalt" ont. Fått lergigan till kvällen och dom kan jag sova på så det är skönt.

    Mannen masserar ofta och det är GUDOMLIGT ;)

    Men annars finns det inte mycket att göra tror jag... sen undviker jag iof läkemedel över lag så vet inte vad som finns i den vägen.

    Jag ser till att bulla upp med kuddar under rygg och huvud så jag inte liggar plant för ryggen, nacken och bäckenets skull.

    Börjar få påfrestande foglossning nu också... kan inte ha samma upprätta ställning för länge, jobbigt när jag sitter i soffan!
  • Anonym (Asful­)
    Wed 31 Jul 2019 04:56
    #7

    Det finns väl inte på riktigt? Och om det gör det är det bara psykosomatiskt. 

  • Wed 31 Jul 2019 11:53
    #8
    Anonym (Asful) skrev 2019-07-31 04:56:40 följande:

    Det finns väl inte på riktigt? Och om det gör det är det bara psykosomatiskt. 


    Är det fibromyalgi du syftar på så läs på lite gärna innan du kommenterar....
  • Anonym (Asful­)
    Thu 1 Aug 2019 04:32
    #9
    MammaPolly skrev 2019-07-31 11:53:34 följande:
    Är det fibromyalgi du syftar på så läs på lite gärna innan du kommenterar....
    Jag kanske har fel då, jag trodde det var lika sant som elallergi ungefär 
Svar på tråden Fibromyalgi