• VeronikaK

    Bli av med övervikt orsakat av SSRI?

    Jag har för några veckor sedan slutat med SSRI. Har gått upp 15 kg med under den perioden (ca två år). Jag vet att det är många som gått upp ännu mer, men det är så tråkigt att ha den här övervikten. Det mesta har satt sig på magen också.

    Ni som har gått upp i vikt när ni tagit SSRI, och sedan slutat, gick ni tillbaka till ursprungsvikten? Om ja, hur lång tid tog det? Under de veckor jag slutat helt har jag gått upp ännu mer och i snabbare takt än tidigare, vilket är oroväckande. Inga förändringar i mat- och träning (snarare mer träning).

  • Svar på tråden Bli av med övervikt orsakat av SSRI?
  • Ful Anka
    Långbenopluto skrev 2019-07-26 10:36:03 följande:

    Det är lika svårt att bli av med övervikt oavsett vad som orsakat den.


    Ja, eller hur, fattar faktiskt inte frågan alls. Ät mindre brukar funka för de flesta som vill gå ner i vikt.
    This is my life and I don't care
  • Ful Anka
    VeronikaK skrev 2019-07-26 11:54:41 följande:

    Jag efterlyser alltså svar från de som ätit SSRI och slutat. I övrigt kan man ignorera tråden.


    Hahaha, så du tror du sjunka ihop som en ballong? Skrattretande.
    Håll koll på dina portionsstorlekar istället.
    This is my life and I don't care
  • Lemusa

    Min sambo fick kämpa länge med sin vikt efter ha slutat med SRI.
    Mycket berode på att det tog lite att komma igång med att lägga om kost och få rutin på träning. Jag skulle säga att det tog nästan 1 år innan min sambo var nöjd med sin vikt igen. 


     


    Behöver du tips på en bra diet så kan jag rekommendera dash dieten som Harvard medical school har skrivit om.  Den ska vara väldigt bra.  Du kan läsa om den här https://www.oxthera.se/2019/07/25/dash-diet-ett-bra-satt-att-ata-livsmedel-som-ar-halsosamma-och-lackra-harvard-health-blog/


     

  • papayyya

    Det spelar ingen roll hur du har gått upp i vikt, det som fungerar för att gå ner igen är att äta mindre än du gör av med. Kan såklart finnas mentala aspekter som gör det svårare att genomföra, men faktum kvarstår liksom.

    Även om du inte tror att det är någon förändring i intag så bevisar ju viktuppgången att det är det. Kroppen kan inte skapa massa ur ingenting. 

Svar på tråden Bli av med övervikt orsakat av SSRI?