• Anonym (På smällen)

    Berätta för chef på nytt jobb om graviditet

    I nästa vecka börjar jag nytt jobb. Min blivande chef kommer tillbaka på måndag och vi har avtalat att höras snabbt för att stämma av de sista detaljerna då.

    Sen jag fick jobbet har jag blivit gravid. En lång process, där vi valde att pausa med tanke på det nya jobbet, men då, efter månader på mediciner och behandlingar, valde kroppen att bli gravid. Opassande så klart, men ett mindre mirakel ändå.

    Men - jag bävar något oerhört för att behöva berätta för min nya chef att jag bara kommer att jobba till början på december. Jag velar om jag ska ta det i telefon, eller vänta tills vi ses. Det syns ju nu och går inte att dölja med mindre än att personen är blind.

    Hur hade ni gjort? Tagit det i telefon innan eller direkt på plats? Och har ni tips på hur man lägger fram ett sånt här "besked"?

  • Svar på tråden Berätta för chef på nytt jobb om graviditet
  • Anonym (På smällen)
    viseversa skrev 2019-07-26 13:10:00 följande:

    mitten av dec? Hur långt gången är du? 


    V 16 nu.
  • viseversa
    Anonym (På smällen) skrev 2019-07-26 13:11:59 följande:
    V 16 nu.
    Jag hade nog berättat innan jag kom tillbaka till jobbet. Så chefen vet när jag kommer dit.
  • Anonym (På smällen)
    viseversa skrev 2019-07-26 13:14:42 följande:

    Jag hade nog berättat innan jag kom tillbaka till jobbet. Så chefen vet när jag kommer dit.


    Ja, lite så tänker jag också. Min man var inne på att jag skulle vänta tills vi sågs personligen, men det kändes lite som att föra henne bakom ljuset.
  • Anonym (Elin79)

    Det är jättetråkigt att behöva dra upp ett sånt resonemang i en sån här tråd, det ska ju vara 100% lycka när man väntar barn!
    MEN jag är färgad av erfarenhet och skulle ärligt talat väntat tills vi ses.
    Om du berättar det på telefon så ger du chefen tid och möjlighet att komma med argument och dumheter och kanske tom meddela att din tjänst dragits in eller något i den stilen.
    Väntar du tills ni ses så blir hen förmodligen överraskad och lite tagen på sängen och kan inte säga så mycket.
    Hoppas dock att du ska slippa sånt fulspel.

  • Anonym (På smällen)
    Anonym (Elin79) skrev 2019-07-26 14:14:48 följande:

    Det är jättetråkigt att behöva dra upp ett sånt resonemang i en sån här tråd, det ska ju vara 100% lycka när man väntar barn!
    MEN jag är färgad av erfarenhet och skulle ärligt talat väntat tills vi ses.
    Om du berättar det på telefon så ger du chefen tid och möjlighet att komma med argument och dumheter och kanske tom meddela att din tjänst dragits in eller något i den stilen.
    Väntar du tills ni ses så blir hen förmodligen överraskad och lite tagen på sängen och kan inte säga så mycket.
    Hoppas dock att du ska slippa sånt fulspel.


    Det finns inga möjligheter att dra in tjänsten eftersom kontrakt är påskrivet. Det är en statlig tjänst med lång prövning, därav den långa processen, och man kan inte dra in detta hur som helst.
  • Anonym (På smällen)
    Anonym (Elin79) skrev 2019-07-26 14:14:48 följande:

    Det är jättetråkigt att behöva dra upp ett sånt resonemang i en sån här tråd, det ska ju vara 100% lycka när man väntar barn!
    MEN jag är färgad av erfarenhet och skulle ärligt talat väntat tills vi ses.
    Om du berättar det på telefon så ger du chefen tid och möjlighet att komma med argument och dumheter och kanske tom meddela att din tjänst dragits in eller något i den stilen.
    Väntar du tills ni ses så blir hen förmodligen överraskad och lite tagen på sängen och kan inte säga så mycket.
    Hoppas dock att du ska slippa sånt fulspel.


    Men visst är det för jäkligt att ens behöva tänka så!
  • Anonym (Fort)

    Om du ska träffa chefen nästa vecka så handlar det ju som sagt bara om en vecka men jag tycker du ska berätta för chefen senast nästa vecka.

    Dom kommer behöva leta efter en vikarie vilket kan ta ett tag och du kommer åtminstone behöva vara ledig vid rutin ultraljud om inte vid andra tillfällen också.

    Om du redan har skrivit på papper till tjänsten så kan dom ju ändå inte göra så mycket heller.

    Så med respekt för nya kollegor och chef så berätta nästa vecka.

    Det är ju bara att berätta på samma sätt som du berättar för oss i tråden

    Vet inte hur gammal du är men kan ju tippa på att du är i en ålder där man brukar planera barn och familj... så det borde ju inte komma som en överraskning

  • Anonym (På smällen)
    Anonym (Fort) skrev 2019-07-26 14:52:26 följande:

    Om du ska träffa chefen nästa vecka så handlar det ju som sagt bara om en vecka men jag tycker du ska berätta för chefen senast nästa vecka.

    Dom kommer behöva leta efter en vikarie vilket kan ta ett tag och du kommer åtminstone behöva vara ledig vid rutin ultraljud om inte vid andra tillfällen också.

    Om du redan har skrivit på papper till tjänsten så kan dom ju ändå inte göra så mycket heller.

    Så med respekt för nya kollegor och chef så berätta nästa vecka.

    Det är ju bara att berätta på samma sätt som du berättar för oss i tråden

    Vet inte hur gammal du är men kan ju tippa på att du är i en ålder där man brukar planera barn och familj... så det borde ju inte komma som en överraskning


    Jag tänker ju att det är trevligare att ta det per telefon innan, för att det inte ska bli "hoppsan hejsan, en överraskning" när vi väl ses några dagar senare.

    Jag är närmare 40 än 30 i fast relation, så att jag skaffar barn är ju ingenting som är särskilt märkligt. Speciellt inte som det redan finns ett sedan tidigare.
  • Anonym (Fort)
    Anonym (På smällen) skrev 2019-07-26 18:47:10 följande:

    Jag tänker ju att det är trevligare att ta det per telefon innan, för att det inte ska bli "hoppsan hejsan, en överraskning" när vi väl ses några dagar senare.

    Jag är närmare 40 än 30 i fast relation, så att jag skaffar barn är ju ingenting som är särskilt märkligt. Speciellt inte som det redan finns ett sedan tidigare.


    Jag hade berättat på telefon men jag förstår om du hade väntat till mötet då det bara är en vecka.

    Ja, att skaffa barn när man är nära 40år är ju inte konstigt alls, rätt så förståeligt tycker jag
  • Anonym (Sofie)

    Känner igen mig i din historia. Jag fick ett nytt jobb. Jag var provanställd och jag hade bara jobbat där i 1 månad när jag råkade bli gravid. Vi valde att behålla. Jag oroade mig för min framtida anställning och trodde dom skulle skylla på något för att inte förlänga min anställning nör provanställningen gick ut. Jag valde att inte dra på det så länge. Så åkte in till kontoret var i vecka 10-12. Berättade som det var. Och fick som svar "vad kul, grattis! Då jobbar du npgra månader till. Sen är du mammaledig och efter der kommer du tillbaka igen"

    Så det kan absolut gå bra om du har samma tur.

    Jag tänkte att det är bättew att vara ärlig tidigt. För vill dom ha mig kvar kommer dom låta mig vara kvar. Och vill dom inte ha mig kvar så vill jag ändå inte komma tillbaka dit sen och känna att dom egentligen inte vill ha mig kvar där. Ångrar inte en sekund att jag berättade så tidigt.

  • Anonym (På smällen)
    Anonym (Sofie) skrev 2019-07-27 00:38:10 följande:

    Känner igen mig i din historia. Jag fick ett nytt jobb. Jag var provanställd och jag hade bara jobbat där i 1 månad när jag råkade bli gravid. Vi valde att behålla. Jag oroade mig för min framtida anställning och trodde dom skulle skylla på något för att inte förlänga min anställning nör provanställningen gick ut. Jag valde att inte dra på det så länge. Så åkte in till kontoret var i vecka 10-12. Berättade som det var. Och fick som svar "vad kul, grattis! Då jobbar du npgra månader till. Sen är du mammaledig och efter der kommer du tillbaka igen"

    Så det kan absolut gå bra om du har samma tur.

    Jag tänkte att det är bättew att vara ärlig tidigt. För vill dom ha mig kvar kommer dom låta mig vara kvar. Och vill dom inte ha mig kvar så vill jag ändå inte komma tillbaka dit sen och känna att dom egentligen inte vill ha mig kvar där. Ångrar inte en sekund att jag berättade så tidigt.


    Jag är inte ens provanställd, så jag behöver inte oroa mig för själva anställningen. Men det känns som ett litet svek gentemot dem, när jag gör så här.
Svar på tråden Berätta för chef på nytt jobb om graviditet