• Fri 26 Jul 2019 19:37
    815 visningar
    31 svar
    31
    815

    Har ja rätt att "vara ledig"

    Har en fråga.Jobbar som personligassistent och förra året jobbade jag julafton då det va min dag. Jobbar detta året igen men har mina barn. Kan dom tvinga in mig ändå fast jag har barn och ingen barnvakt?

  • Svar på tråden Har ja rätt att "vara ledig"
  • Fri 26 Jul 2019 20:22
    #1

    Det korta svaret är "ja".

  • Fri 26 Jul 2019 21:14
    #2
    +2

    Ja, det är nog så. 

    Sedan kan en givetvis föra en diskussion med sin chef/sina kollegor, det trixiga med sånt här brukar vara att andra också har barn och vill vara lediga samt att det kanske finns kollegor utan(!) barn som också vill vara lediga. Eller att det alltid blir den/dom utan små barn som får åka på att jobba.

    På mitt jobb var det en tjej i 25-årsåldern (barnfri), en man cirka 50+ (vuxna barn) och jag själv, 30 och barnfri, som jobbade alla helgdagar/högtider flera år på raken för att nästan alla med barn började skrika och gapa när det skulle läggas schema och chefen vek sig direkt. Efter fyra år fick mannen nog och satte ner foten, främst för att han tyckte synd om oss yngre utan barn som alltid skulle "ta en för laget". Han utarbetade ett rullande system tillsammans med chefen där alla jobbar högtider/helgdagar någon gång, men aldrig flera år på raken. Det har funkat bra, även om det varje år är minst en eller två kollegor med barn som försöker riva upp systemet och återgå till det gamla, dock har vi en ny chef nu som inte viker sig. 

  • Fri 26 Jul 2019 21:57
    #3

    Hur kan dom tvinga en? Fixar dom barnvakt då? Alltså jag har ingen här som kan passa mina barn. Så hur fungerar det då?

  • Fri 26 Jul 2019 21:58
    #4
    -1
    BurningDiamond skrev 2019-07-26 20:22:35 följande:

    Det korta svaret är "ja".


    Hur kan dom tvinga en? Fixar dom barnvakt då?
  • Kodia
    Fri 26 Jul 2019 22:07
    #5

    Du har inte rätt att vägra att jobba.
    Har barnen ingen pappa? Har du inga släktingar? Hur/var hade du firat jul om du inte hade jobbat?

  • Fri 26 Jul 2019 22:09
    #6
    Maddnesss skrev 2019-07-26 21:58:37 följande:
    Hur kan dom tvinga en? Fixar dom barnvakt då?
    Ok, de kan schemalägga dig och ge dig varning om du inte kommer in. När du väl går den vägen finns det stor risk att de börjar varna dig för minsta lilla fel och snart står du utan jobb.

    Om du är attraktiv på arbetsmarknaden ska du nog skaffa ett annat jobb där du inte riskerar att jobba på helgdagar.

    Eftersom du redan nu vet att du ska jobba har du ju god tid att hitta barnpassning själv.
  • Fri 26 Jul 2019 22:16
    #7
    BurningDiamond skrev 2019-07-26 22:09:13 följande:

    Ok, de kan schemalägga dig och ge dig varning om du inte kommer in. När du väl går den vägen finns det stor risk att de börjar varna dig för minsta lilla fel och snart står du utan jobb.

    Om du är attraktiv på arbetsmarknaden ska du nog skaffa ett annat jobb där du inte riskerar att jobba på helgdagar.

    Eftersom du redan nu vet att du ska jobba har du ju god tid att hitta barnpassning själv.


    Grejen är den att jag har ingen familj här. Och min exman ska bort. Så jag har ingen. Vilket jag redan nu meddelat min chef.
  • Fri 26 Jul 2019 22:17
    #8
    Kodia skrev 2019-07-26 22:07:54 följande:

    Du har inte rätt att vägra att jobba.

    Har barnen ingen pappa? Har du inga släktingar? Hur/var hade du firat jul om du inte hade jobbat?


    Jag har min släkt 80 mil ifrån så hade varit där då.
  • Fri 26 Jul 2019 22:20
    #9
    Maddnesss skrev 2019-07-26 21:58:37 följande:

    Hur kan dom tvinga en? Fixar dom barnvakt då?


    Tvinga kan de inte , TS kan bara strunta i att gå dit.

    Men det kanske räknas som arbetsvägran?

    ( Vet inte vilka regler gäller på just TS jobb. )
  • Fri 26 Jul 2019 22:21
    #10

    Du måste kolla vad det står i kollektivavtalet. Där jag jobbade förut (annan bransch så därför måste du kolla vad som gäller hos dig) jobbade man varannan julafton och varannan nyårsafton. Det året man jobbade julafton var man ledig nyprsafton och tvörtim. Chefen hade alltså inte rätt att schemalägga två i rad. Men däremot kunde man självmant jobba extra. Prata med sin chef. Säg att du jobbade förra julafton. Hen kanske har glömt det.

Svar på tråden Har ja rätt att "vara ledig"