• Fri 26 Jul 2019 19:37
    815 visningar
    31 svar
    31
    815

    Har ja rätt att "vara ledig"

    Har en fråga.Jobbar som personligassistent och förra året jobbade jag julafton då det va min dag. Jobbar detta året igen men har mina barn. Kan dom tvinga in mig ändå fast jag har barn och ingen barnvakt?

  • Svar på tråden Har ja rätt att "vara ledig"
  • Fri 26 Jul 2019 20:22
    #1

    Det korta svaret är "ja".

  • Fri 26 Jul 2019 21:14
    #2
    +2

    Ja, det är nog så. 

    Sedan kan en givetvis föra en diskussion med sin chef/sina kollegor, det trixiga med sånt här brukar vara att andra också har barn och vill vara lediga samt att det kanske finns kollegor utan(!) barn som också vill vara lediga. Eller att det alltid blir den/dom utan små barn som får åka på att jobba.

    På mitt jobb var det en tjej i 25-årsåldern (barnfri), en man cirka 50+ (vuxna barn) och jag själv, 30 och barnfri, som jobbade alla helgdagar/högtider flera år på raken för att nästan alla med barn började skrika och gapa när det skulle läggas schema och chefen vek sig direkt. Efter fyra år fick mannen nog och satte ner foten, främst för att han tyckte synd om oss yngre utan barn som alltid skulle "ta en för laget". Han utarbetade ett rullande system tillsammans med chefen där alla jobbar högtider/helgdagar någon gång, men aldrig flera år på raken. Det har funkat bra, även om det varje år är minst en eller två kollegor med barn som försöker riva upp systemet och återgå till det gamla, dock har vi en ny chef nu som inte viker sig. 

  • Fri 26 Jul 2019 21:57
    #3

    Hur kan dom tvinga en? Fixar dom barnvakt då? Alltså jag har ingen här som kan passa mina barn. Så hur fungerar det då?

  • Fri 26 Jul 2019 21:58
    #4
    -1
    BurningDiamond skrev 2019-07-26 20:22:35 följande:

    Det korta svaret är "ja".


    Hur kan dom tvinga en? Fixar dom barnvakt då?
  • Kodia
    Fri 26 Jul 2019 22:07
    #5

    Du har inte rätt att vägra att jobba.