• matf

    Jobba sjuk och gravid?

    Hej. Jag har precis gått in i v.6 och är alltså i väldigt tidig graviditet, jag har precis dragit på mig en plötslig förkylning är väldigt täppt i näsan och har väääääldigt ont i halsen. På måndag, imorgon, ska jag tillbaka till jobbet efter en vecka ledigt. Jag jobbar inom äldrevården och på avdelningen finns det flera tunga lyft, vilket oroar mig något. För vad jag läst är det vanligt att man är sjuk längre när man är gravid med tanke på art kroppen har sämre immunförsvar och att mycket av energin går till graviditeten och inte bekämpa infektionen. Jag vet att min kropp funkar så att om jag anstränger mig en massa när jag börjar bli sjuk , då blir jag jäääättteee sjuk. Och detta är jag rädd för då jag vet att en vanlig förkylning inte ska påverka graviditeten, men vad händer om jag jobbar på som vanligt och får feber av mina ansträngningar? Vet att det kan vara skadligt med hög feber och är redan otroligt rädd för missfall. Borde jag vara hemma? Eller jobba? Får ångest av att vara hemma också men jag prioriterar min graviditet före allt annat här i världen just nu..

  • Svar på tråden Jobba sjuk och gravid?
  • Anonym (Vett sens)

    Man behöver inte vara sjuk längre för att man är gravid. Det behöver du inte tänka eller oroa dig för.

    Får du feber så är inte det farligt, du er inte få missfall pga det. Det är däremot inte bra att exempelvis ha väldigt hög feber senare i graviditet, exempelvis långdraget som vid influensan.

    Men skulle du få lite feber i några dagar så är inte det farligt.

    Du ska vara hemma från jobbet av samma anledning som du skulle vara hemma om du inte var gravid, det vill säga att om du är så dålig att du inte klarar av att jobba pga ditt allmäntillstånd så ska du vara hemma eller om du riskerar att smitta någon äldre sjuk pga ditt tillstånd.

    Du ska inte vara hemma för att du är lite förkyld och gravid.

    Tunga lyft så här tidigt är inte farligt. Än så länge är det ett embryo. Jag har själv jobbat inom äldreomsorg förr och visst är det tungt men det är inte marklyft och i de flesta fall så finns hjälpmedel. Du går inte och bär på Agda 95 år liksom :)

    Vissa kvinnor klarar av att jobba länge inom äldreomsorg medan vissa blir sjukskrivna för ex foglossning eller dylikt.

    Men du behöver inte oroa dig nu.

    Var bara hemma om du hade vart hemma som ogravid också

  • Anonym (Gurkan)
    matf skrev 2019-07-28 05:00:06 följande:

    Hej. Jag har precis gått in i v.6 och är alltså i väldigt tidig graviditet, jag har precis dragit på mig en plötslig förkylning är väldigt täppt i näsan och har väääääldigt ont i halsen. På måndag, imorgon, ska jag tillbaka till jobbet efter en vecka ledigt. Jag jobbar inom äldrevården och på avdelningen finns det flera tunga lyft, vilket oroar mig något. För vad jag läst är det vanligt att man är sjuk längre när man är gravid med tanke på art kroppen har sämre immunförsvar och att mycket av energin går till graviditeten och inte bekämpa infektionen. Jag vet att min kropp funkar så att om jag anstränger mig en massa när jag börjar bli sjuk , då blir jag jäääättteee sjuk. Och detta är jag rädd för då jag vet att en vanlig förkylning inte ska påverka graviditeten, men vad händer om jag jobbar på som vanligt och får feber av mina ansträngningar? Vet att det kan vara skadligt med hög feber och är redan otroligt rädd för missfall. Borde jag vara hemma? Eller jobba? Får ångest av att vara hemma också men jag prioriterar min graviditet före allt annat här i världen just nu..


    Jag skulle faktiskt stanna hemma om jag var i din sits, åkte på liknande i min förra graviditet och blev då ÄNNU tröttare och svagare pga allt som hände i ens kropp ändå. Var också i v.5-6 då. Krya på dig!
Svar på tråden Jobba sjuk och gravid?