• Maiiiah

    Grannen går in på vår sida av tomten varje dag

    Jag blir GALEN på min ca 70-åriga granngubbe! Jag och min sambo har bott i det här huset i 1.5 år. Redan i början märkte vi att gubben verkade skum som alltid stod vid buskarna och helst på vår sida av den. Gubben har nämligen planterat sina buskar så att han har ca 3dm kvar till tomtgränsen. Dessa buskar såg jag som en avskärmning när vi köpte huset då det är det man använder häckar mellan tomterna till!? Men under första våren/sommaren märkte jag snabbt att så fort jag gick ut på altanen och solade så kom han över på våran sida och "klippte gräset". Han har även lämnat öppet 3 meter i slutet av häcken (vid hörnet av min tomt) där han har planterat en blomma som tar lika lång tid att ta hand om som jag står ut med att han håller på där innan jag vänder och går in igen...

    MEN NU känner jag att det blir allvarligare. Jag har nämligen en dotrer på 5 månader och fr.o.m nästa sommar kommer hon kunna vara på gården och leka, och i framtiden kommer hon även bli mer självständig och kanske vill gunga eller leka själv på tomten. Men då tycker jag inte det är optimalt att hon "lär sig" att det är okej att gubbar kommer in på tomten när hon är ute och leker, med eller utan mig!

    Jag vet inte vad jag ska göra! Vart jag ska vända mig? Jag har försökt prata med gubben men jag förstår inte ett ord vad han säger och han verkar inte förstå mig heller.. ett tag tänkte vi sätta upp ett plank på tomtgränsen så fick han trycka sig in där mellan sina buskar och planket bäst han ville! Men när vi kollade på det så stod det att man måste ha bygglov.

    Vi tänkte även att "Då planterar vi också en häck då!" Men är rädd att han ska sabotera den när han går där och trycker sig fram, eller med sin trimmer.

    Det måste ju finnas någonstans man kan vända sig?? Det känns annars som att den enda räddningen är att han ska hamna på ålderdomshemmet snart.. men det känns inte som han kommer göra det på 15 år till...

  • Svar på tråden Grannen går in på vår sida av tomten varje dag
  • katrinp

    Sätt upp ett staket? Även om det inte är roligt att ha honom tittandes så kommer han iallafall inte in på er tomt, man har rätt att bygga staket som är 80-110 cm beroende på reglerna där ni bor. Detta utan bygglov. =)

  • viseversa

    Jag hade satt upp ett staket. Borde inte vara svårt att få tillstånd till. Ansök om bygglov nu. Det är ju er tomt.

  • Anonym (My)

    Sök bygglov och sätt upp staketet på er sida av tomten. Ni kan tyvärr inte göra någonting eftersom han befinner sig på sin tomt, där han får vara vart han vill och när han vill. Sen skulle jag i vilket fall inte våga lämna en 1.5 åring själv på tomten. Speciellt inte utan ett staket då det går fort när de ser något och går efter och sen är de borta på en minut obevakade.

  • Anonym (Suck)

    Samma för oss. Dom har friggebod plus 6 tujhor men går på sina 40 cm på gränsen på andra sidan och står och glor på vårt?! Dock i 25 års åldern..

    Ska sätta häck/staket så man slipper se

  • Maiiiah

    Skulle aldrig lämna mig 1.5 åring själv, därför skrev jag "i framtiden kommer hon även bli mer självständig och vill leka själv", syftar på kanske vid +6 års ålder. Resten av tomten har vi planterat tujor i år så dom kommer iallafall hålla henne på rätt sida samt insynskydd :)

    Tack för tipset alla. Vi ska kika vidare på bygglovet och plank/staket. Däremot kanske det uppstår konflikt då han får trångt att ta sig fram?? Måste man ta hänsyn till det? Vill ju inte ha någon grannfejd..vill bara få vara ifred på min egen tomt och ha säkerhet för min dotter.

  • Maiiiah
    Anonym (Suck) skrev 2019-07-28 13:11:49 följande:

    Samma för oss. Dom har friggebod plus 6 tujhor men går på sina 40 cm på gränsen på andra sidan och står och glor på vårt?! Dock i 25 års åldern..

    Ska sätta häck/staket så man slipper se


    Ja det är ju sjukt hur vissa tar sig friheten.. även om det hade varit min tomt som hade haft buskarna för långt in från gränsen så hade jag bara helt enkelt visat hänsyn och hållit mig på min sida ändå!

    Att det ens ska behövas.. ???????
  • Anonym (N)

    Sätt upp ett högt jefla plank väl! Finns en massa snygga varianter.

  • Ruter
    Maiiiah skrev 2019-07-28 18:17:51 följande:

    Skulle aldrig lämna mig 1.5 åring själv, därför skrev jag "i framtiden kommer hon även bli mer självständig och vill leka själv", syftar på kanske vid +6 års ålder. Resten av tomten har vi planterat tujor i år så dom kommer iallafall hålla henne på rätt sida samt insynskydd :)

    Tack för tipset alla. Vi ska kika vidare på bygglovet och plank/staket. Däremot kanske det uppstår konflikt då han får trångt att ta sig fram?? Måste man ta hänsyn till det? Vill ju inte ha någon grannfejd..vill bara få vara ifred på min egen tomt och ha säkerhet för min dotter.


    Trångt kommer det inte bli för grannen eftersom om ni inte frågar grannen om han går med på att ni sätter staketet på tomtgränsen så behöver ni sätta det på eran sida av gränsen med ca 0.5 - 1 meters marginal till tomtgränsen för att ni ska kunna underhålla staketet utan att beträda grannen tomt.
  • nernu

    Ställ er precis jämte honom på er sida gränsen och stirra och sjung luften är fri luften är fri!

Svar på tråden Grannen går in på vår sida av tomten varje dag