• Anonym (-)
    Sun 28 Jul 2019 21:43
    832 visningar
    12 svar
    12
    832

    Skulle du berätta för dina närstående om du blivit våldtagen?

    För vilka? Skulle du vara rädd att de blir ledsna och därför hellre hålla för dig själv?

  • Svar på tråden Skulle du berätta för dina närstående om du blivit våldtagen?
  • Anonym (M)
    Sun 28 Jul 2019 22:02
    #1

    Ja, det skulle jag. Förhoppningsvis skulle jag berätta direkt efter att det hade hänt. Det kan vara bra vid rättegången att ha berättat om det, det ger stöd åt ens berättelse. Det skulle nog bli mina närmsta jobbarkompisar som jag skulle berätta för så de är vana att prata med personer som blivit utsatta för våldtäkt. Jag skulle inte berätta om det för alla jag träffade direkt, men om det kommer på tal bland nära vänner skulle jag berätta om det.

  • Anonym (Kvinn­a 40 plus)
    Sun 28 Jul 2019 22:17
    #2

    Nej inget jag berättar om

  • Anonym (P)
    Sun 28 Jul 2019 22:35
    #3

    Nej det hade jag inte

  • Anonym (K)
    Sun 28 Jul 2019 23:04
    #4

    Nja. Bara för min man och lillasyster.

  • Anonym (Ja och nej)
    Mon 29 Jul 2019 02:07
    #5

    Båda, det som redan hänt har jag pratat sparsamt om med min man och några få nära vänner. Skulle det däremot ske i dag skulle jag nog anmäla och till vis nivå berätta, alltså att man blivit utsatt men inte mer.

  • Mon 29 Jul 2019 02:46
    #6

    Det beror ju på hur man är som person. Vissa känner ett behov av att prata om det för att kunna gå vidare och vissa har svårt att se poängen med att prata om de, det går liksom inte att ändra på ändå.

    Nej jag har inte sagt något till närstående.

  • Anonym (kvinn­a 40)
    Mon 29 Jul 2019 04:23
    #7

    Det är svårt att säga på förhand, det beror på vem som våldtagit och omständigheterna runt det. 
    För nästan 2 år sen blev jag våldtagen och jag tänkte först inte säga det åt någon men efter några dagar bröt jag ihop totalt och kände ingen annan utväg än att berätta. Mina vänner som jag berättade det åt fick mig även att anmäla och i höst blir det rättegång. Jag berättar inte åt alla men men har varit rätt öppen med det efteråt. Jag drabbades av ptsd och genom att mina arbetskamrater visste vad som hänt hjälpte de mig komma tillbaka till jobbet efter en kortare sjukskrivning. De hjälpte till att göra vissa anpassningar för att underlätta för mig samt visade förståelse om jag ibland behövde ta en kort paus och gå ifrån samt förståelse om jag vissa dagar var nere. 

  • Anonym (H)
    Mon 29 Jul 2019 04:39
    #8

    I första hand hade jag berättat för min mamma och min sambo. Efter ett tag hade jag nog kunnat prata om det inför min pappa och storebror också. Men inga andra.

  • Mon 29 Jul 2019 14:05
    #9

    Antagligen inte. Morsan skulle bli hysterisk.

  • Anonym (Hur vad vem)
    Mon 29 Jul 2019 14:14
    #10

    Skulle det komma en ful gubbe och jag blir överfallen någonstans ute, så tror jag nog att det vore nåt jag skulle kunna berätta.

    Men det är svårt. Man kan inte alltid veta?

    Det tog mig tex. nästan 15 år att inse att jag nog blev våldtagen av min första pojkvän i tonåren, men det fattade jag inte då, så det var inget jag kunde berätta för någon annan. Att han slog och sparkade mig förstod jag ändå att var fel. Men vi skulle ju gifta oss! Och jag trodde på honom när han sa att fruns jobb är att ge sin man sex och tillfredsställa honom närhelst han begär.

  • Anonym (anony­mm)
    Mon 29 Jul 2019 14:19
    #11

    Ja, finns inget för persoenn själv att skämmas för. Varför ska man vara rädd för andra ska bli ledsna? De blir ju inte ledsen på personen utan på idioten som gjort det såklart. Man ska inte gå runt och bära sånt själv.

  • Anonym (Ja)
    Mon 29 Jul 2019 22:49
    #12

    När jag var 13 berättade jag för familjen att en ingift släkting våldtagit mig sedan jag var i tioårsåldern. Ingenting hände då eftersom jag blev misstrodd. Han fortsatte med övergreppen men i början av 2019 anmälde jag och att jag berättade om det när jag var 13, dvs för 5 år sedan, blev ett av åklagarens starkaste bevis. Han dömdes till fem års fängelse för ca en månad sedan.

    Kortfattat: JA

    Om det händer igen skulle jag också anmäla så fort som möjligt.

Svar på tråden Skulle du berätta för dina närstående om du blivit våldtagen?