• Anonym (Rykte­t säger.­..)
    Mon 29 Jul 2019 13:35
    786 visningar
    8 svar
    8
    786

    Är min barndomskamrat dömd brottsling?

    Hej,

    Jag och några goda vänner från barndommen satt och pratade generellt om livet då och nu. En specifik barndomsvän kom på tal, som för många år sedan stod mig mycket nära, och jag fick då höra att det ryktats om att personen varit dömd för ett väldigt allvarligt brott som utan tvekan skulle få mig från att ta bort personen från fb och säga upp kontakten helt. Sådana människor vill jag inte beblanda mig med oavsett vad vi haft för relation tidigare.

    Det är inte så att jag har någon som helst kontakt med personen idag och det vore väldigt känsligt att ta upp, och mot förmodan om det skulle vara sant så har jag inte heller ett intresse utav att prata med människan...men ändå. Jag levde ofta och länge tillsammans med personens familj som om jag vore en del utav familjen. Det känns olustigt att radera en person från minnet och mina kontakter på ett löst rykte.

    Spekulerar man lite vilt så stämmer det ganska så bra in rent tidsmässigt, för den påstådda tiden som personen åkte in så har det inte kommit något nytt inlägg på fb. Det är allt jag har att gå på..

    Kan jag på något vis kolla upp detta? Jag finner inget genom sökningar på google.

  • Svar på tråden Är min barndomskamrat dömd brottsling?
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Mon 29 Jul 2019 13:36
    #1

    Kontakta den tingsrätt som borde ha varit inblandad, en sådan dom bör vara offentlig handling.

  • Anonym (A)
    Mon 29 Jul 2019 13:42
    #2
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-07-29 13:36:53 följande:
    Kontakta den tingsrätt som borde ha varit inblandad, en sådan dom bör vara offentlig handling.
    Håller med
  • Anonym (Jura)
    Mon 29 Jul 2019 13:51
    #3

    Hur lätt som helst. Ring Tingsrätten så får du besked om han är dömd för något och får även domen på mail på någon minut om du vill. Det ska vara den Tingsrätt där brottet är brottet är begånget, men det vet du gissar jag?

  • Anonym (Ja)
    Mon 29 Jul 2019 14:29
    #4

    Som de tidigare sagt, ring tingsrätten. 
    Annars kan du söka på mrkoll, du kan inte se vad personen är dömd för utan att betala men du kan se om personen är dömd för nått.

  • Anonym (Ja)
    Mon 29 Jul 2019 14:34
    #5
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-29 14:29:36 följande:

    Som de tidigare sagt, ring tingsrätten. 
    Annars kan du söka på mrkoll, du kan inte se vad personen är dömd för utan att betala men du kan se om personen är dömd för nått.


    Sorry, du kan inte se om personen är dömd, men du kan se om personen blivit åtalad och om det rör sig om brottmål/tvistemål/strafföreläggande. 
  • Anonym (Rykte­t säger.­..) Trådstartaren
    Wed 31 Jul 2019 07:30
    #6

    Tack alla. Jag gick in på mrkoll och såg att kompisen faktiskt var åtalad för något. Jag kunde inte se exakt vad det handlade om där men det fick mig att kontakta tingsrätten som utan problem berättade vad personen var dömd för, och ryktet var tyvärr sant... Fick även beslutet mailat till mig och det var än mer jobbigt att läsa...

  • Anonym (rader­a?)
    Thu 1 Aug 2019 08:43
    #7
    Anonym (Ryktet säger...) skrev 2019-07-29 13:35:11 följande:

    Hej,

    Jag och några goda vänner från barndommen satt och pratade generellt om livet då och nu. En specifik barndomsvän kom på tal, som för många år sedan stod mig mycket nära, och jag fick då höra att det ryktats om att personen varit dömd för ett väldigt allvarligt brott som utan tvekan skulle få mig från att ta bort personen från fb och säga upp kontakten helt. Sådana människor vill jag inte beblanda mig med oavsett vad vi haft för relation tidigare.

    Det är inte så att jag har någon som helst kontakt med personen idag och det vore väldigt känsligt att ta upp, och mot förmodan om det skulle vara sant så har jag inte heller ett intresse utav att prata med människan...men ändå. Jag levde ofta och länge tillsammans med personens familj som om jag vore en del utav familjen. Det känns olustigt att radera en person från minnet och mina kontakter på ett löst rykte.

    Spekulerar man lite vilt så stämmer det ganska så bra in rent tidsmässigt, för den påstådda tiden som personen åkte in så har det inte kommit något nytt inlägg på fb. Det är allt jag har att gå på..

    Kan jag på något vis kolla upp detta? Jag finner inget genom sökningar på google.


    Nu vet du sanningen. Men dina minnen är äkta och jag tycker inte du behöver radera dem. En gång i tiden stod barndomsvännen dig nära och då hade personen inte gjort detta och då var det äkta. 

    Fattar dock att det måste vara chockartat och sorgligt att ta del av domen. 
  • Anonym (Andor­ra72)
    Sun 8 Sep 2019 23:32
    #8

    Enklaste sättet att kolla upp om någon är dömd för ett brott är lexbase.se

Svar på tråden Är min barndomskamrat dömd brottsling?