• Anonym (ärvt en stuga)
    Wed 31 Jul 2019 10:38
    528 visningar
    35 svar
    35
    528

    Sommarstuga

    min familj har så länge jag kan minnas haft den här stugan och jag älskar den.
    I början av sommaren fick jag stugan av min mamma och har allmänt lagfart som inte är klart än. Men enligt mamma är stugan min och jag är ägare eftersom hon skrivit ett gåvobrev som jag fått.
    Nu till mitt problem,
    jag har en syster som bestämt att hon ska åka till stugan nu till helgen med sin man och sina barn. Jag tål inte hennes ungar och vill absolut inte ha dom i mitt hem, syrran hävdar att det är släktens stuga och att hon har all rätt att vara där med sin familj. (hon har inte varit intresserad innan så varför nu) Min mamma menar att jag bestämmer eftersom stugan tillhör mig. Samtidigt menar min syster att eftersom lagfarten inte är klar så äger hon den också än så länge..
    Vem har rätt?
    Dessutom så får hon och hennes familj inte plats när vi bor här men jag vet inte om vi måste tillbaka till stan i helgen. Funderar stark på att byta lås på stugan så att hon omöjligt kan komma in. 

  • Svar på tråden Sommarstuga
  • Wed 31 Jul 2019 10:42
    #1

    Tänk egentligen vilket i-landsproblem.

    Jag tänker att stugan är din och hon får väl hitta en annan stuga att vara i.

    Sen gör det ju inte er relation starkare genom att tjafsa om det.

  • Anonym (ärvt en stuga) Trådstartaren
    Wed 31 Jul 2019 10:45
    #2

    Fast vi har aldrig haft någon relation vi har alltid hatat varandra just därför har jag fått stugan och inte hon 

  • Anonym (pi)
    Wed 31 Jul 2019 10:49
    #3

    Vad har ni för relationer i familjen egentligen? Varför din mamma dig stugan och inte din syster?

    Gåvan av stugan klassas nog som förskott på arv. Din syster kommer att ha rätt att ärva sin laglott den dagen det blir aktuellt. Har din mor funderat på det?

  • Anonym (K)
    Wed 31 Jul 2019 10:49
    #4

    Din syster har ingen rätt att vistas i stugan oavsett om det är du eller er mamma som äger den. Man måste ha ägarens tillstånd även om ägaren är ens förälder.

  • Anonym (Flur)
    Wed 31 Jul 2019 10:51
    #5

    Du har rätt. Lagfart är bara bevis för att stugan är din, den blev din i samband med gåvobrevet/köpebrevet. Så om relationen till din syster inte är viktig kan du byta låsen.

  • Anonym (pi)
    Wed 31 Jul 2019 10:55
    #6

    Alltså i Sverige har man bara rätt att testamentera bort hälften av sina tillgångar hur man vill. Andra hälften kallas för laglotten och ska fördelas lika mellan den dödas barn.

  • Anonym (K)
    Wed 31 Jul 2019 11:08
    #7
    Anonym (pi) skrev 2019-07-31 10:55:21 följande:
    Alltså i Sverige har man bara rätt att testamentera bort hälften av sina tillgångar hur man vill. Andra hälften kallas för laglotten och ska fördelas lika mellan den dödas barn.

    Nu handlar ju detta om en gåva från TS livs levande mamma. När mamman en dag går ur tiden kan det hända att det blir en arvstvist, och det är ju bra om TS känner till det, men som det är nu tillhör stugan inte systern på något vis.
  • Anonym (Sigri­d)
    Wed 31 Jul 2019 11:13
    #8

    Stugan har väl aldrig varit din systers? Förut var den din mammas och nu är den din. Bara för att ens föräldrar äger något, äger man det ju inte själv. Så du har rätt att bestämma em som ska vara i stugan.

  • Anonym (Sigri­d)
    Wed 31 Jul 2019 11:16
    #9
    +1
    Anonym (pi) skrev 2019-07-31 10:55:21 följande:

    Alltså i Sverige har man bara rätt att testamentera bort hälften av sina tillgångar hur man vill. Andra hälften kallas för laglotten och ska fördelas lika mellan den dödas barn.


    Känns för övrigt ganska taktlöst att alltid börja snacka om arv när det kommer till gåvor från en äldre person. Känns som att man redan ser personen som död och att alla dens ägodelar är ett arv som ska pyttsas ut.
  • Anonym (K)
    Wed 31 Jul 2019 11:17
    #10
    Anonym (pi) skrev 2019-07-31 10:55:21 följande:
    Alltså i Sverige har man bara rätt att testamentera bort hälften av sina tillgångar hur man vill. Andra hälften kallas för laglotten och ska fördelas lika mellan den dödas barn.

    Anonym (K) skrev 2019-07-31 11:08:01 följande:
    Nu handlar ju detta om en gåva från TS livs levande mamma. När mamman en dag går ur tiden kan det hända att det blir en arvstvist, och det är ju bra om TS känner till det, men som det är nu tillhör stugan inte systern på något vis.

    Såg nu att TS faktiskt skrivit "ärvt" i signaturen. Inte så lite förvirrande ...
Svar på tråden Sommarstuga