• Wed 31 Jul 2019 22:31
    519 visningar
    6 svar
    6
    519

    Provanställning & gravid ...

    Jag & min pojkvän har försökt bli gravida ganska länge, inte så att vi har haft stenkoll utan tänkt att de sker när de sker. Jag fick nytt jobb i början av juli & har då provanställning typ året ut ..

    Nu har vi äntligen plussat! Men många tankar dyker upp gällande jobbet. Vi är såklart överlyckliga men har aldrig vart i den här situationen förut. Jag vill gärna vänta till RUL innan någon får veta, men bör jag berätta tidigare för jobbet? Vill inte heller vänta tills jag får fast anställning & efter de berätta. Hur långt innan provanställningen går över till fast tjänst kan jag bli uppsagd? Jag är inte orolig över att bli uppsagd men vill liksom göra allt det här på ett bra sätt. Är inte orolig över att bli arbetslös då jag säkert kan hitta annat jobb .. hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Provanställning & gravid ...
  • Wed 31 Jul 2019 22:40
    #1

    Jag har samma fundering, följer tråden<3

  • GGN
    Wed 31 Jul 2019 22:41
    #2

    Jag skulle ha berättat så fort som möjligt.

  • Thu 1 Aug 2019 07:26
    #3

    Jag skulle nog väntat ett tag till, iaf tills efter v 12-14 någon gång, när man vart på ultraljud. Men jag skulle berätta. Sen får du ju som arbetsgivare inte diskriminera någon för att denne är gravid. Dock kan ju arbetsgivaren "hitta på" andra orsaker till att man inte får förlängt. Mycket beror på ville typ av chef du har, hur denne hanterar det. Tycker de att du gör ett bra jobb och vill ha dig kvar så löser de det.

    Själv sökte jag ett jobb när jag var gravid i sjunde månaden och fick en fast anställning från aug året därpå. Men då visste de ju att jag var gravid redan innan intervjun.

  • Thu 1 Aug 2019 07:33
    #4

    Beroende på mående hade jag berättat efter KUB. Om jag mådde riktigt illa, som jag brukar göra i 12 veckor, hade jag känt mig "tvungen" att berätta om graviditeten ganska omgående.

  • Ful Anka
    Thu 1 Aug 2019 08:26
    #5
    -1
    lisalinn skrev 2019-07-31 22:31:03 följande:

    Hur långt innan provanställningen går över till fast tjänst kan jag bli uppsagd?


    2 veckor innan provanställningens slut.
    This is my life and I don't care
  • Thu 1 Aug 2019 08:27
    #6

    En provanställning har 14 dagars uppsägningstid och man behöver egentligen inte ge någon speciellt skäl för uppsägning. Så i teorin kan du bli uppsagd med 14 dagars varsel sista dagen på din provanställning.

    Du bör dock berätta innan det kommer fram på annat sätt. Du har ingen laglig skyldighet att berätta förrän 3 mån innan du ska vara ledig, men att komma med magen i vädret utan att ha berättat verkar mer som att man försöker dölja graviditeten och det ger inget bra intryck.

    Runt vecka 14-16 brukar de flesta börja få en liten gravidmage, men kan du dölja den så kan du gott vänta tills efter RUL, när graviditeten blir mer fastställd och känns mer säker.

Svar på tråden Provanställning & gravid ...