Inlägg från: Anonym (Evert) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Evert)

    Hur kan löneskillnaden mellan män och kvinnor försvinna?

    Nej jag tror aldrig det kommer försvinna. Kvinnor inom vissa grupper kommer snart dominera allt och tjäna långt mer än män.

    Vissa kvinnor kommer för alltid tjäna långt mindre än vissa män pga att de väljer att arbeta mindre eller satsar mer på familjen än på jobbet.

  • Anonym (Evert)
    AniieeHär skrev 2019-08-01 12:22:21 följande:

    MÄnsklig rättighet, nej. Däremot verkar sänkta löner ha (varit?) en konsekvens av att fler kvinnor jobbar inom vissa yrken. Både lärare och läkare har fått sämre löner i takt med att fler kvinnor utbildar sig och jobbar med det.

    Nu vet jag så klart inte tvärsäkert om det är kausalt eller bara en ren tillfällighet, men det ser ju inte så bra ut....


    Ja det är ju rätt klart att det blir sämre löner ju fler kvinnor det blir inom ett yrke eftersom kvinnor inte är lika fixerade vid lön som män. Män driver på löner långt mer än kvinnor.

    Det jag har sätt är också det är att det verkar som ju mer kvinnor som kommer in i ett yrke desto mer drar männen till andra branscher eftersom lönerna verka stanna av ju mer kvinnor det blir och poff så har ett mansyrken blivit ett kvinnoyrke. Det är min erfarenhet i alla fall.
  • Anonym (Evert)
    Anonym (Esso) skrev 2019-08-01 13:10:45 följande:

    Jag tror också det. Men varför lyfts inte  det så ofta fram i media som en viktig orsak? Man kan ju lära sig att bli bättre på att löneförhandla. 


    Jag tror det beror på att man är så fixerad vid könet. Att man bara vill få det till att låta som om kvinnor är systematiskt diskriminerade, en taktik. Som du säger så om kvinnor är svaga vid sin löneförhandling så måste vi kanske träna dom mer, inget konstigt egentligen.

    Sen är kvinnor inte alls lika fixerade vid lön, arbetstiderna osv. De värnar mer om de mjuka värderna, att få vara hemma, lediga, se till att inte barnen har för långa dagar på fritids osv. Klart det också väger in i löneutvecklingen eller eventuell karriär (Självklar inte alla men tillräckligt många för att det ska påverka).
  • Anonym (Evert)
    Guapa skrev 2019-08-01 13:16:54 följande:

    Frågan är väl snarare den motsatta- varför är inte familjefäderna hemma mer? Varför jobbar de hårdare och på högre positioner än sina jämnåriga singelkollegor utan barn?

    Statistiken förbryllar. Eller är det samma män som attraherar kvinnor som också attraherar chefer? Motsvarande samband finns kanske inte för kvinnor?


    Singelmän värderar umgänget/fritiden med grabbgänget kanske mer än de män som är gifta tror jag. Min erfarenhet är också att gifta män gärna tar större uppdrag. Jag inbillar mig att har man blivit föräldrar så har man kanske mognat och vill komma vidare i karriären.

    Kan också tänka mig att samma man i karriären som attraherar kvinnor säkert är bra på sociala koder och attraherar chefer. Kvinnor är vi ju alla vana vid att de alltid är bra på sociala koder så det är ju normalläget, om det nu som du säger ens finns det omvända.
  • Anonym (Evert)
    Anonym (Komplext) skrev 2019-08-01 15:50:31 följande:

    För att vi kvinnor (iallafall fram till 90-talisterna) är fostrade att vara inkännande och omvårdnaden. Det är vi som tar tempen på alla familjemedlemmars mående. Vi som hör av oss till släkt och vänner som mår dåligt och hjälper till. Det är vi som är hobbypsykologer och ser tillsatt alla i vår närhet ska ha det bra och trevligt, vilket då ofta bli på bekostnad av oss själva.

    Vad händer om vi slutar ta detta psykologiska ansvaret? Ja då anses vi vara hårda och kalla, känslolös karriärister, otrevliga och krävande.

    Man har helt olik förväntningar på män och kvinnor. En man som har jobbar på, är introvert och direkt anses ha pondus. En kvinna med samma egenskaper anses kall och osocial.

    Tror knappast margaret thatcher hade ansetts så kall pch hemsk om hon varit man.


    Ditt flesta stycke håller jag med om men inte ditt andra. Min upplevelse är att nog hyllar man starka kvinnor alternativt så tycker man de är kalla och osociala oavsett om de är en man eller en kvinna.
  • Anonym (Evert)
    Anonym (Komplext) skrev 2019-08-01 15:50:31 följande:

    För att vi kvinnor (iallafall fram till 90-talisterna) är fostrade att vara inkännande och omvårdnaden. Det är vi som tar tempen på alla familjemedlemmars mående. Vi som hör av oss till släkt och vänner som mår dåligt och hjälper till. Det är vi som är hobbypsykologer och ser tillsatt alla i vår närhet ska ha det bra och trevligt, vilket då ofta bli på bekostnad av oss själva.

    Vad händer om vi slutar ta detta psykologiska ansvaret? Ja då anses vi vara hårda och kalla, känslolös karriärister, otrevliga och krävande.

    Man har helt olik förväntningar på män och kvinnor. En man som har jobbar på, är introvert och direkt anses ha pondus. En kvinna med samma egenskaper anses kall och osocial.

    Tror knappast margaret thatcher hade ansetts så kall pch hemsk om hon varit man.


    Ditt flesta stycke håller jag med om men inte ditt andra. Min upplevelse är att nog hyllar man starka kvinnor alternativt så tycker man de är kalla och osociala oavsett om de är en man eller en kvinna.
  • Anonym (Evert)
    Anonym (Komplext) skrev 2019-08-01 16:20:11 följande:

    Tyvärr har jag stött på många fall som styrker mitt påstående. Kvinnor ska vara glada, vänliga, skrattiga och tillmötesgående. Finns inte alls det kravet på en man. Som Anne Petrén berättade om när hon skulle gestalta en man i en pjäs. Största omställningen var att inte le och skratta åt allt. För så gör inte en man. Man ber inte en man visa hela tandraden på fotografier men kvinnor förväntas skina som solar. En hård kvinna, driven kvinna som inte lägger fokus på trevnad anses okvinnlig, kall och icke samarbetsvilllig. En man anses fokuserad och driven.

    Sen finns det såklart sociala koder för män som kvinnor slipper. Det är säkert lika illa åt båda hållen. Men man får inte glömma att arbetslivet är tämligen oförändrad och fortfarande anpassad till en person som instegar barnansvar.


    Min erfarenhet är inte alls så stereotyp, du måste vara i särskilt isolerad miljö då. Känns lite 1920-tal som du beskrev. Tråkigt för dig om det är så.
  • Anonym (Evert)
    Anonym (Esso) skrev 2019-08-01 16:40:51 följande:

    Det kan också finnas en biologisk faktor med i det hela, att kvinnor och män helt enkelt generellt sett är olika. 


    Ja så kan jag känna med. Men jag ser massor med män/kvinnor i chefsposition som skrattar, ler, är sura eller sammanbitna om vartannat. Kanske det är olika för olika branscher.
  • Anonym (Evert)
    Anonym (Esso) skrev 2019-08-01 17:59:55 följande:

    Nej jag tror inte det är så nu för tiden. Det är snarare så att män blir uppmuntrade att skratta och vara humoristiska om man tänker på dejting och sådant. Det biologiska tänkte jag mer på andra egenskaper. 


    Jo jag ser det i de företag jag är i. Men det är kanske olika för olika branscher eller så ser man det med olika glasögon. En del kvinnor idag kan jag känna är fostrade att bara se de negativa handlingarna, är en av tio sekvenser negativ så fastnar man på den enda negativa.
  • Anonym (Evert)
    Anonym (Esso) skrev 2019-08-01 18:59:29 följande:

    Ok det kanske stämmer. Jag tänkte på det som sades om att män förväntas se allvarliga ut och kvinnor le och vara glada. Det tror jag inte gäller så mycket idag, utan det är nog mer så att alla ska le och vara glada för att få bli omtyckta. Men visst, det finns ju lite det där med att se cool ut för män som hämtas bl a  från Hollywoodfilmer.


    Jag vet inte hur det stämmer generellt utan utgår bara från mina erfarenheter. Jo det är nog som du säger många vill vara coola och bli omtyckta. Många (både män och kvinnor) är rädda att aldrig duga om man inte ser superpositiv ut.
  • Anonym (Evert)
    PH76 skrev 2019-08-01 20:10:48 följande:

    Oroa dig inte, tids nog så kommer kvinnor att tjäna mer än män. Männen halkar efter mycket utbildningsmässigt och det kommet att synas i framtiden.


    Instämmer. Kvinnor kommer i framtiden dominera så gott som alla maktpositioner i samhället och tjäna långt mer pengar än männen. Ser med spänning på hur samhället kommer att forma sig då för jag tror inte männen kommer ta över ansvaret för barn, hem osv så som kvinnor gör idag.
  • Anonym (Evert)
    PH76 skrev 2019-08-01 22:05:44 följande:
    Nu försöker vi dela lika så gott det går hemma men jag skulle inte ha ett problem att ta allt om min fru tjäna tillräckligt med pengar.
    Jag skulle tycka det var underbart att få vara hemma och hon tjänade pengarna. Rena lyxen  :)
  • Anonym (Evert)
    Anonym (Esso) skrev 2019-08-01 22:44:09 följande:
    Varför kan du inte göra det då?
    Hon tjänar inte tillräckligt så det skulle gå ihop sig för oss.
  • Anonym (Evert)
    Anonym (Esso) skrev 2019-08-02 11:02:27 följande:

    Ja och ett bra steg till är ju att få fler män att arbeta deltid i stället för 100%.


    God tanke måhända men vi behöver helst få alla att jobba heltid istället dessvärre. Att arbeta deltid är tyvärr ett klent strå till stacken idag, utveckligen går emot att vi behöver mer heltidare.
  • Anonym (Evert)
    Anonym (Esso) skrev 2019-08-02 13:55:15 följande:

    Dem som vill jobba heltid får göra de, och de som vill jobba mindre ska få göra det med. 


    Ja det stämmer även om vi skulle behöva få bort deltidarna. Men jobbar man nu deltid då får man också acceptera att man inte är i hetluften på samma sätt som någon alltid är på arbetet heltid=förmodligen bättre utväxling lön, karriär osv.
Svar på tråden Hur kan löneskillnaden mellan män och kvinnor försvinna?