• Anzil

    När man vill byta färg på kläderna

    Hej!

    Jag har sett reklamfilmer när det råkat komma blekmedel på kläderna. Så kan man bara köpa någon typ ab färg eller något och använda det tillsammans i tvätten så blir kläderna precis som om det vore nya.

    Det skulle vara helt fantastiskt för jag har några svarta byxor som börjat tappa sin färg och det skulle bli så roligt att använda denna produkt för att få de bli helt svarta och fina.

    Vad heter denna produkt och vart kan man köpa den?

    Har ni använt den? Är den så bra som den visar på reklamfilmen? :)

    Tack för svar!

  • Svar på tråden När man vill byta färg på kläderna
  • myskmalva

    Jag vet inte vad de är för reklam du har sett men det finns textilfärg som man kan använda i tvättmaskinen. Nitor och Herdins är de två märken jag känner till. De funkar för att få vilken färg man vill på vita plagg, så att bättra på färgen på urtvättade svarta kläder är säkert inga problem. Bara se till att följa bruksanvisningen ordentligt! Och tänk på att all färg inte sköljs ur tvättmaskinen med en gång, så du bör köra minst en tom maskin efteråt. Det kan vara en dålig idé att färga kläder i en allmän tvättstuga. Man vill inte gärna riskera att grannens vita skjortor blir grå.

  • myskmalva

    Kom på en sak till: om plaggen du vill färga är av syntetmaterial (t.ex. polyester eller akryl) så kolla så att den färg du köper är gjord för det. Många textilfärger fungerar bara på växtfibrer som bomull, lin och viskos.

  • BurningDiamond

    Jag vet inte om du tänker på "back to black" och "back to blue" som jag såg i butik för några år sedan? En "påse" med färg och salt allt-i-ett som du bara klippte upp och slängde in i maskinen tillsammans med de urtvättade jeansen, t-tröjorna osv.

  • Anzil
    BurningDiamond skrev 2019-08-01 13:54:14 följande:

    Jag vet inte om du tänker på "back to black" och "back to blue" som jag såg i butik för några år sedan? En "påse" med färg och salt allt-i-ett som du bara klippte upp och slängde in i maskinen tillsammans med de urtvättade jeansen, t-tröjorna osv.


    Ja, precis. Urtvättade jeansen och annat. Det är alltså någon form av färg du tänker på så är det nog det. Tillbaks till svarta färgen helt enkelt ''Back to black''.

    Finns det och köpa i den vanliga livsmedelsaffären Hemköp, ICA och så?
  • BurningDiamond
    Anzil skrev 2019-08-01 15:31:02 följande:
    Ja, precis. Urtvättade jeansen och annat. Det är alltså någon form av färg du tänker på så är det nog det. Tillbaks till svarta färgen helt enkelt ''Back to black''.

    Finns det och köpa i den vanliga livsmedelsaffären Hemköp, ICA och så?
    Jag vet inte om det finns på hyllan på ICA/hemköp/coop/etc idag, men för något år sedan så fanns de i de lite mer välsorterade butikerna.
Svar på tråden När man vill byta färg på kläderna