• GGN

    Vad tycker ni om detta när lägenheter fördelas?

    Hyresvärden tycker att två pers kan nöja sig med en tvåa, fyra pers har rätt till en fyra etc. Om ett par väl ha en fyra är det liten chans att få det.

    Bra eller dåligt?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta när lägenheter fördelas?
  • Kusinen
    viseversa skrev 2019-08-02 18:08:42 följande:

    Tycker det låter bra. Stor familj ska ha företräde till en stor lägenhet. Vad ska ett par på 2 pers med en 4-5a till? Ha ett träningsrum eller? En ateljé och kanske arbetsrum? Lyxproblem helt klart. Köp en lägenhet om det inte passar.


    Nu behöver i pch för sig inte två personer vara ett par. Kan ju vara en förälder med ett barn också. Jag kan förstå en sådan prioritering vid extrem bostadsbrist men samtidigt tycker jag inte att det endast kan bero på antal personer. Jag tänker att en familj med ett gift par och ett barn inte har behov av större boende än en ensam förälder med ett barn.

    Jag har förståelse för att man vill prioritera 4or och 5or till stlörre barnfamiljer med tanke på hur få sådana lägenheter det oftast finns. Och jag anser att barns behov ska gå först. Men generellt anser jag att folk måste få bestämma själva hur de vill bo, även när man hyr. Det blir lite "över gränsen" för mig. Så jag är kluven.
  • Mint

    Hyresrätter bygger ju helt på värdens godtycke och goda vilja. Förstår om kommunala värdar väljer utifrån bostadsbrist och behov. Privata värdar får välja ännu mer fritt så länge det inte kan bevisas att de diskriminerar.

    Privata värdar kan välja och vraka bland presumtiva boende, och istället för kötid eller betalningsförmåga gå efter exempelvis vem hen själv tycker verkade behöva bo där mest. Sen kan det handla om ett litet hus där man vill ha en bra mix av boende. Kan säkert också finnas en tanke om att det inte ska bli för trångt i lägenheterna mtp ljudnivå och slitage.

  • viseversa
    GGN skrev 2019-08-03 00:41:58 följande:
    Jag har inte sagt att de ska trängas.
    Du tycker ju det är orättvist att en familj med flera barn får en lägenhet som är stor nog för dom. För du vill ju ha gäst och hobbyrum.
  • viseversa
    Kusinen skrev 2019-08-03 06:36:24 följande:
    Nu behöver i pch för sig inte två personer vara ett par. Kan ju vara en förälder med ett barn också. Jag kan förstå en sådan prioritering vid extrem bostadsbrist men samtidigt tycker jag inte att det endast kan bero på antal personer. Jag tänker att en familj med ett gift par och ett barn inte har behov av större boende än en ensam förälder med ett barn.

    Jag har förståelse för att man vill prioritera 4or och 5or till stlörre barnfamiljer med tanke på hur få sådana lägenheter det oftast finns. Och jag anser att barns behov ska gå först. Men generellt anser jag att folk måste få bestämma själva hur de vill bo, även när man hyr. Det blir lite "över gränsen" för mig. Så jag är kluven.
    Då kan man byta boende. Ingen tvingar ts att bo där värden har sånt synsätt på hur lägenheterna ska fördelas.
  • Kusinen
    viseversa skrev 2019-08-03 07:37:55 följande:

    Då kan man byta boende. Ingen tvingar ts att bo där värden har sånt synsätt på hur lägenheterna ska fördelas.


    Nej, jag funderade ur ett större perspektiv än endast ts hus. Tänkte om det generellt vore så att hyresvärden skulle "värdera" hyresgästerna på det sättet. Och då tycker jag inte att det är helt oproblematiskt.
  • Kusinen

    Jag kan ju tillägga att en sådan lösning lätt blir problematisk. Om det handlar om ett enda hyreshus i ett område, det finns två lediga lägenheter en 2a och en 4a och två sökande med samma kötid, en större barnfamilj och en mindre bestående av en vuxen och ett barn- då kan kanske en sådan lösning kännas rimligt. Att den stora familjen får ta den stora lägenheten.

    Handlar det istället om samma två sökande och hyreshuset ligger i ett mycket attraktivt område, den lilla familjen har köat i 10 år för att komma närmare en bra skola soom passar barnets specifika behov och den stora barnfamiljen i ett halvår. Det finns bara en lägenhet ledig, som råkar vara en 4a. Är prioriteringen lika rimlig då?

    I verkligheten är det nog oftare som i scenarie två (fast inte öika tillspetsat). Så frågeställningen är inte så enkel tycker jag.

  • viseversa
    Kusinen skrev 2019-08-03 07:54:30 följande:
    Nej, jag funderade ur ett större perspektiv än endast ts hus. Tänkte om det generellt vore så att hyresvärden skulle "värdera" hyresgästerna på det sättet. Och då tycker jag inte att det är helt oproblematiskt.
    Dom flesta hyresvärdar gör ju inte det heller. Jag bor i skb. Dock inte privat liten hyresvärd. Skb är nog en av dom största hyresrättsföreningarna i Sthlm. Och här kan en ensam person flytta in i en 6a om man velat det. Allt handlar om hur lång kötid man har inget annat. Ju fler år i kö desto bättre läge och större lägenhet. Vi bor i en stor 5a nu men skulle behöva ännu större. Tyvärr kommer jag aldrig få en 6a inom skb. dels är dom väldigt få. Sen får jag inte i ett bra område som känns tryggt för barnen. Inte med mina fjuttiga 36ÅR i kön. Dom gånger en 6a blir ledig är det alltid någon som stått extremt många år i kön som får den.
  • Kusinen
    viseversa skrev 2019-08-03 08:12:17 följande:

    Dom flesta hyresvärdar gör ju inte det heller. Jag bor i skb. Dock inte privat liten hyresvärd. Skb är nog en av dom största hyresrättsföreningarna i Sthlm. Och här kan en ensam person flytta in i en 6a om man velat det. Allt handlar om hur lång kötid man har inget annat. Ju fler år i kö desto bättre läge och större lägenhet. Vi bor i en stor 5a nu men skulle behöva ännu större. Tyvärr kommer jag aldrig få en 6a inom skb. dels är dom väldigt få. Sen får jag inte i ett bra område som känns tryggt för barnen. Inte med mina fjuttiga 36ÅR i kön. Dom gånger en 6a blir ledig är det alltid någon som stått extremt många år i kön som får den.


    Ja, jag funderafe utifrån om det skulle bli allmän praxis, att de flesta hyresvärdar skulle göra så. Och jag säger inte att det är fel att allmännyttan tex skulle reservera större lägenheyer till familjer med visst antal barn. Bara att det inte är helt okomplicerat.

    Det stora problemet är ju att det finns för få hyresrätter, och i synnerhet för få större hyresrätter i många områden.
  • viseversa
    Kusinen skrev 2019-08-03 08:30:04 följande:
    Ja, jag funderafe utifrån om det skulle bli allmän praxis, att de flesta hyresvärdar skulle göra så. Och jag säger inte att det är fel att allmännyttan tex skulle reservera större lägenheyer till familjer med visst antal barn. Bara att det inte är helt okomplicerat.

    Det stora problemet är ju att det finns för få hyresrätter, och i synnerhet för få större hyresrätter i många områden.
    Skb bygger mycket nytt. Dock blir då hyrorna så extremt höga att knappt ingen har råd. 20-25000:- i månaden för en 5-6a är för saftigt för dom flesta tyvärr.
Svar på tråden Vad tycker ni om detta när lägenheter fördelas?