• Anonym (hyckl­are)
    Fri 2 Aug 2019 21:53
    916 visningar
    21 svar
    -2 +2
    21
    916

    Varför är det så förbjudet att omnämna sig själv som SNYGG?

    Vet inte hur många trådar härinne som fullkomligen överhoppas av trakasserier och fördömanden fort någon råkar nämna något om UTSEENDEN, som behandlas som något ytligt rent allmänt speciellt här på denna sajt.
    Gud nåde den som tycker att de själva är snygga eller omnämner sig själv eller andra i skalor?

    Vad är problemet?

    Extremt många människor är snygga...VÄLDIGT SNYGGA till och med och får höra det från dag 1. De får specialbehandlingar, extra fördelar, förmåner, dränks i sexinviter och frierier, får bättre jobb mer bekräftelse, behandlas bättre osv. Visst orättvist kan man tycka, men det är ju en annan sak. Verkligheten ser ju ut så. Vi människor reagerar på vackra linjer, former, avstånd mellan olika ansiktsdrag, tjocklek på hår, lemmar, längd, vikt och speciella färger. Varför förneka vår natur på detta sätt?

    Varför är det inte ok att tycka om sig själv, att tycka man är snygg när alla andra verkar göra det? Varför ska man ständigt jobba med självkänsla och stärka sitt självförtroende men trycka ner sin spegelbild och sin beundran över sin uppenbara skönhet. Vilket jävla hyckleri!!

    Personligen älskar jag människor som själv tycker de är snygga och attraktiva så länge det inte stiger dem fullkomligen åt huvudet. Så länge de har empati och självdistans är det ju det mest sexiga och attraktiva som finns och det vet ju alla..indirekt!

    Är väldigt nyfiken på era svar och varför det är så fel att värdera utseenden? Varför är det så mycket mindre värt än att värdera inre kvaliteter?

  • Svar på tråden Varför är det så förbjudet att omnämna sig själv som SNYGG?
  • Anonym (Po)
    Fri 2 Aug 2019 21:55
    #1
    -2 +1

    Jantelagen är stark här i Sverige

  • Anonym (Jante­Fjante­)
    Fri 2 Aug 2019 21:56
    #2
    -1

    Jantelagen.

    I Sverige får du varken vara snyggare, smartare eller bättre än någon annan.

    Jag är inte särskilt snygg, men jag är betydligt smartare och bättre än de flesta jag mött.

    Jag behöver dock inte berätta det för folk - folk märker det ändå.

    Precis som att någon märker om någon annan är snygg. Man behöver inte tala om det - det syns.

  • Anonym (Snygg­)
    Fri 2 Aug 2019 22:06
    #3

    Att man reagerar när någon påtalar sin snygghet är väl inte så konstigt. Är man snygg/ ser bra ut är väl oftast inget man behöver säga utan har man bra självförtroende är det inget man behöver ta upp har inget med Jantelagen att göra. Många tycker nog det är jobbigt att få den uppmärksamheten många ser nog sig inte som snygga fast det är det och så är det ju också ett helt gång som tycker de är snygga men ser för hemska ut och jag tror nog att det är de som oftast är de som själva vill påtala att det är snygga.

  • Anonym (Gerar­d)
    Fri 2 Aug 2019 22:06
    #4

    Har stött på många som antingen överskattar sig själva, eller som måste hävda sig på ett otrevligt sätt. Sen finns det såklart de som ser bra ut som inte behöver hålla på så, men man utgår från hur det generellt är.

    På samma sätt som 20-åriga killar som tror att de är skitbra på att köra bil.

  • Anonym (Undan­flykt)
    Fri 2 Aug 2019 22:11
    #5
    +1

    För att det ofta så att ts felaktigt tror att skönhet höger negativ respons. Många trådar handlar om ex :ingen vill vara min kompis. Det är nog för att jag är så snygg. Ingen vill vara min pojkvän, det är nog för att jag är så snygg. Alla fryser ute mig, det är för att dom är så avundsjuka på min skönhet.

    Det gör att tsen inte behöver reflektera över sitt beteende alls. Hen kan vara en otrevlig röv, vara elak och tråkig men att hen inte fungerat socialt är alla andras fel. För hen är ju så snygg att andra blir avundsjuka

    Detta trots att forskning säger det motsatta. Att snygga människor är mer framgångsrika socialt.

    Jag tycker att jag är snygg. Men det är oviktigt i mitt liv. Att jag är trevlig, snäll och framgångsrik i min karriär väger mycket mer.

  • Anonym (Karin­)
    Fri 2 Aug 2019 22:14
    #6
    +1

    Att se sig själv som snygg tycker jag inte är fel.

    Att gradera människor till poäng och se det som att det finns en objektiv poängskala som man måste hålla sig till när man söker partner tycker jag dock är ett för mig märkligt sätt att förhålla sig till människor.

  • Anonym (hyckl­are) Trådstartaren
    Fri 2 Aug 2019 22:17
    #7
    -1
    Anonym (JanteFjante) skrev 2019-08-02 21:56:34 följande:

    Jantelagen.

    I Sverige får du varken vara snyggare, smartare eller bättre än någon annan.

    Jag är inte särskilt snygg, men jag är betydligt smartare och bättre än de flesta jag mött.

    Jag behöver dock inte berätta det för folk - folk märker det ändå.

    Precis som att någon märker om någon annan är snygg. Man behöver inte tala om det - det syns.


    Så är det ju visserligen. Du har en poäng! Men människor hamnar ju ständigt i situationer då de ska återberätta upplevelser, beskriva olika situationer i efterhand t e x till en tredje part eller som här på FL när någon skriver en tråd där de ska beskriva sin eventuella dejt, partner och så vidare, då detta kan vara en väsentlig del både för berättelsen och för att få ett hum om personen, självbilden o dyl.

    Människor som lyssnar eller läser en bok t ex lägger ju ofta stor vikt vid hur människor ser ut  och beskrivs, och vill göra sig en bild av förloppet. Alltför lite information blir ointressant och opersonligt.

    Så jag håller inte med dig i alla lägen. I ett typiskt synligt exempel är ju förvisso den informationen både irriterande och övertydlig.
  • Anonym (Snygg­)
    Fri 2 Aug 2019 22:18
    #8
    Anonym (Gerard) skrev 2019-08-02 22:06:50 följande:

    Har stött på många som antingen överskattar sig själva, eller som måste hävda sig på ett otrevligt sätt. Sen finns det såklart de som ser bra ut som inte behöver hålla på så, men man utgår från hur det generellt är.

    På samma sätt som 20-åriga killar som tror att de är skitbra på att köra bil.


    Precis så tänker jag med
  • Anonym (hyckl­are) Trådstartaren
    Fri 2 Aug 2019 22:28
    #9
    Anonym (Gerard) skrev 2019-08-02 22:06:50 följande:

    Har stött på många som antingen överskattar sig själva, eller som måste hävda sig på ett otrevligt sätt. Sen finns det såklart de som ser bra ut som inte behöver hålla på så, men man utgår från hur det generellt är.

    På samma sätt som 20-åriga killar som tror att de är skitbra på att köra bil.


    Men det finns också de som i sin personlighet värderar sådant högt som har behov av att uttrycka sådana åsikter och faktorer, utan att andra ska behöva lägga vikt vid och begränsa deras helhetsupplevelse. Vem bestämmer åter igen vad som är viktigt, eller förmätet?

    Visst finns det människor som tycker att de är mycket snyggare än vad du eller kanske många andra bedömer dem, men det gör ju inte deras upplevelse av sig själv mindre värd eller sann även om det blir pinsamt för dig att inte kunna ge ditt gillande. Men det är ju ditt problem och inte den andres, eller? Vem bestämmer vad som är snyggt och vem som får ingå i denna mall?
  • Anonym (hyckl­are) Trådstartaren
    Fri 2 Aug 2019 22:32
    #10
    Anonym (Karin) skrev 2019-08-02 22:14:33 följande:

    Att se sig själv som snygg tycker jag inte är fel.

    Att gradera människor till poäng och se det som att det finns en objektiv poängskala som man måste hålla sig till när man söker partner tycker jag dock är ett för mig märkligt sätt att förhålla sig till människor.


    Det kan jag hålla med om till viss del men det måste ju vara upp till var och en hur de värderar attraktion och vad de vill ha i en partner. Även om det är ytliga saker som sätter standarden för vem de väljer och tänder på.

    Sen kanske människor inte alltid kan uttrycka hur de tänker eller värderar och framstår som plumpa i sitt sätt att förmedla hur de tänker och känner. De kanske inte la vikt vid de andra detaljerna som avgjorde valet av partner i själva återgivningen eller kravspecifikationen.
Svar på tråden Varför är det så förbjudet att omnämna sig själv som SNYGG?