• Anonym (nytt jobb)
    Sat 3 Aug 2019 19:33
    412 visningar
    19 svar
    19
    412

    7 to 15 eller övernattningar?

    Står i valet och kvalet mellan två jobb. Vad tycker ni?

    Jag:
    Gift, 2 barn i tidiga skolåren, 

    Jobb 1:
    Lön ca 33000 brutto
    Arbetstid: 7 till 15:30 Vardagar
    Plats: ca 1 timme och 20 minuter hemifrån

    Jobb 2: 
    Lön ca 35000 brutto plus OB vissa pass
    Arbetstid: Schema om 3-4 dagar i veckan, varav 1 helg i månaden. 
    Plats: Så pass att övernattning är obligatorisk.

    Tankar?

  • Svar på tråden 7 to 15 eller övernattningar?
  • Anonym (nytt jobb) Trådstartaren
    Sat 3 Aug 2019 21:19
    #6

    Det är nästan samma jobb med nästan samma arbetsuppgifter. Jobb 1 är förmodligen lite lugnare takt och mer förutsägbart och toppstyrt men Jobb 2 skulle förmodligen vara mer utmanande och jag kommer kunna påverka mer. Jag kan jämför det med att antingen köpa en stol på Ikea och bygga eller.designa och bygga stolen själv från råvirke.

    Med jobb 1 skulle jag förmodligen vara utanför dörren kl 5 för att ha trafikmarginal, minst 1 timme innan barnen går upp och komma hem igen vid 17-17,30 beroende på trafiken. Barnen brukar vara i säng vid 19. 

    Båda jobben skulle vara ett rejält lönelyft för mig, ungefär det dubbla brutto mot nu.

  • Anonym (nytt jobb) Trådstartaren
    Sat 3 Aug 2019 22:23
    #11
    Bagar Bengtsson skrev 2019-08-03 21:30:38 följande:

    Det första jobbet är alltså lite tråkigare? Eftersom det blir ett rejält lönelyft oavsett val så kan det vara lindrigare att börja på jobb 1 och sedan känna efter om nåt år hur det känns. Jobb 2 kanske du får fler chanser till?


    Jag tycker det är lite konstigt att du som kvinna inte ska få välja ett jobb som är mer stimulerande för dig då du måste ta hand om barnen som dina medsystrar skriver. Det är en helg i månaden samt skift vilket inte är så mycket. Det känns som ni själva väljer att sätta er i sitsen när det nu finns möjligheter att få ett bra jobb. Är din make med på vilket beslut du än tar och att han förstår att han måste kanske göra lite mer på hemmaplan några år så tycker jag det är ett perfekt läge att ta det jobb du helst vill ha.Hur mycket mindre timmar kommer du träffa barnen egentligen?


    Min man säger att jag kan välja vilket jobb jag vill. Han har både pendlat och legat ute på jobb själv förr. 

    På jobb 1 blir tiden med barnen ca 2 timmar på kvällen varje vardagskväll och så helgerna. På jobb 2 skulle jag ha måndag morgon med barnen, vara borta måndag kväll till onsdag eller torsdag mitt på dagen, i tid för att kunna hämta på eftermiddagen från skolan, sedan hemma hela eller halva torsdagen, hela fredagen och resten av helgen, förutom helgen jag jobbar då jag skulle börja fredag mitt på dagen och sluta söndag mitt på dagen. Vissa veckor skulle jag istället jobba tisdag till torsdag eller fredag och vissa helger skulle bli lördag till måndag.
Svar på tråden 7 to 15 eller övernattningar?