• Anonym (Slits mellan)

    Nytt jobb och behöver sjukskrivas pga graviditet

    Åh, jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här.

    För en måndag sen började jag på ett nytt jobb. Jag är gravid i vecka 20 nu och mår verkligen inte bra. Jag har en grundsjukdom som förvärras när jag är gravid. Egentligen skulle jag behöva bli sjukskriven, men jag känner att jag inte riktigt kan på grund av nya jobbet.

    Läkaren väntar i princip på att jag ska ringa och be om att bli sjukskriven. Han tror absolut inte att jag kommer klara att jobba lika länge som jag tänkt mig. Min man håller på att bli tokig på mig på grund av min envishet och jag själv slits mellan att kunna vara fru, mamma och dessutom ta hand om bebisen i magen eller att vara en god anställd. Som det är nu jobbar jag heltid och lägger mig sen på soffan tills det blir kväll så jag kan lägga mig och sova.

    Hur ska man tänka? Ska jag "trycka på knappen" eller kämpa på tills det inte alls går? Mitt tillstånd ökar också risken för för tidig födsel alldeles för låg vikt på barnet, så det är inte bara för min egen skull jag skulle behöva vila.

    Hur gör man för att inte känna sig som en urusel anställd? Eller som en urusel mamma och fru för den delen?

  • Svar på tråden Nytt jobb och behöver sjukskrivas pga graviditet
  • Mom2be262

    Du har redan svarat dig själv... ? Mitt tillstånd ökar också risken för för tidig födsel alldeles för låg vikt på barnet, så det är inte bara för min egen skull jag skulle behöva vila. ?

    varför ?leka gud? och ta onödiga risker när läkaren VILL sjukskriva dig? En sjukskrivning för en orsak

  • Anonym (Slits mellan)
    Mom2be262 skrev 2019-08-03 20:09:32 följande:

    Du har redan svarat dig själv... ? Mitt tillstånd ökar också risken för för tidig födsel alldeles för låg vikt på barnet, så det är inte bara för min egen skull jag skulle behöva vila. ?

    varför ?leka gud? och ta onödiga risker när läkaren VILL sjukskriva dig? En sjukskrivning för en orsak


    För att jag har fått mitt drömjobb och vi är mitt i en uppbyggnadsfas. Om jag går hem nu kommer någon annan ta över uppbyggnaden av en väldigt stor process och jag vill vara delaktig.
  • Pope Joan II

    Jag skulle aldrig riskera något som var möjligt att förhindra gällande det kommande barnet. Men jag hade heller aldrig börjat en ny anställning med att bedra arbetsgivaren. Du måste väl ha vetat om grundsjukdomen och graviditeten när du påbörjade det nya arbetet.

  • Anonym (S)
    Anonym (Slits mellan) skrev 2019-08-03 20:10:51 följande:

    För att jag har fått mitt drömjobb och vi är mitt i en uppbyggnadsfas. Om jag går hem nu kommer någon annan ta över uppbyggnaden av en väldigt stor process och jag vill vara delaktig.


    ...och om ditt barn i magen dör?
  • Anonym (Slits mellan)
    Pope Joan II skrev 2019-08-03 20:12:37 följande:

    Jag skulle aldrig riskera något som var möjligt att förhindra gällande det kommande barnet. Men jag hade heller aldrig börjat en ny anställning med att bedra arbetsgivaren. Du måste väl ha vetat om grundsjukdomen och graviditeten när du påbörjade det nya arbetet.


    Bedra arbetsgivaren? De var medvetna om våra IVF-försök när de anställde mig. Att min sjukdom skulle bli värre kunde ingen heller gissa på eftersom den brukar bli bättre.
  • Anonym (Slits mellan)
    Anonym (S) skrev 2019-08-03 20:12:37 följande:
    ...och om ditt barn i magen dör?
    Den risken är förvisso väldigt, väldigt liten, men visst finns den. Men risken är likväl förhöjd, även om jag är sjukskriven.
  • Anonym (S)
    Anonym (Slits mellan) skrev 2019-08-03 20:15:15 följande:

    Den risken är förvisso väldigt, väldigt liten, men visst finns den. Men risken är likväl förhöjd, även om jag är sjukskriven.


    Det är ju ditt samvete du får gå efter.
  • Anonym (V)

    Finns det möjlighet till något mellanting? Att vara sjukskriven på halvtid så att du kan vara, åtminstone delvis delaktig i uppbyggnaden?

  • Anonym (Slits mellan)
    Pope Joan II skrev 2019-08-03 20:18:53 följande:
    Så står det inte i (din påhittade?) trådstart.
    Va? Vad är du för människa som påstår att folk ljuger?
    Vad är det som är oklart för dig? Min sjukdom debuterade efter min förra förlossning. Vanligen blir man friskare under graviditet och sjukare efteråt. Tyvärr tillhörde jag dem som blir sjuk under graviditeten.
    Anonym (S) skrev 2019-08-03 20:19:23 följande:
    Det är ju ditt samvete du får gå efter.
    Jag vet. Egentligen vet jag vad jag behöver göra. Det här är nog mest terapeutiskt för att få tyst på rösterna som säger att jag tänker fel.

  • Anonym (Slits mellan)
    Anonym (V) skrev 2019-08-03 20:29:49 följande:

    Finns det möjlighet till något mellanting? Att vara sjukskriven på halvtid så att du kan vara, åtminstone delvis delaktig i uppbyggnaden?


    Jag har funderat på det. Det kan bli tight att sköta det på halvtid, men det är så klart bättre än ingenting. På så vis kan jag också "styra" min vikarie lite.
Svar på tråden Nytt jobb och behöver sjukskrivas pga graviditet