• Thu 8 Aug 2019 11:36
    663 visningar
    2 svar
    2
    663

    DNA-fragmentationstest - ICSI - annat mannen kan testa?

    Limarie skrev 2019-08-05 09:57:54 följande:

    Hej!

    Jag läser här och där om att man kan göra en DNA-fragmentationstest vid dålig spermiogram. Kriterienerna skiljer sig lite och jag förstår att egentligen vitsen med det är liten om man ändå gör en ICSI-behandling.

    Till er som har gjort testet, vad hade det för konsekvenser? Mer än att veta att det är dåligt?

    Jag förstår att man vid dålig DFI (alltså dålig dålig DNA-fragmentationsindex) har sämre chanser att bli gravid naturligt respektive med IUI eller vanlig IVF. Sedan vet man inte 100% hur det är med ICSI. Tyvärr kan man ju ändå inte ännu selektera bort enstaka dåliga spermier som man nu injicerar. Jag tycker det är rätt spännande, ffa om vi nu kanske ska välja att kanske går vidare med donatorbehandling. De vet inte varför äggen inte blev befruktade under ICSI men man föreslog äggdonation samtidigt som man dock inte kan ge en förklaring.

    Nån av er gjorde det i Riga vet jag. Nån som var någonannanstans?

    Har era män med dåliga spermier gjort andra tester? Hormonanylys? Andra specialla spermiertester som finns osv?


    Jag och min man har gjort Sperm dna fragmentationstest på kliniken Avaclinic i Riga. Tyvärr hittades både dnafel och fragmentationsfel så resultatet blev att vi måste gå vidare med Spermadonator. Vi valde att gå vidare med dubbeldonation för att öka chanserna eftersom jag är 40+. Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 befruktades och alla levde på dag 3. Vi fick 7 normala blastos. 2 sattes in och 5 till frysen.

    Vill ni göra Sperm dna fragmentationstest så kan jag rekommedera Avaclinic i Riga. Man kan lätt komma i kontakt med dem och de har inga väntetider. Jag gick bara in på klinikens hemsida en vardag under kontorstid, och började chatta med en av klinikens koordinatorer.

    Man kan resa till Riga med båt eller flyg. Flyget tar 1 timme från Arlanda. Båten går från Värtahamnen och kliniken ligger på 10 min promenadavstånd från båtterminalen i Riga.
  • Thu 8 Aug 2019 11:39
    #2

    Man kan även göra Sperm dna fragmentationstest på kliniken ivfSerum i Aten.

Svar på tråden DNA-fragmentationstest - ICSI - annat mannen kan testa?