• Mon 5 Aug 2019 20:05
    802 visningar
    12 svar
    12
    802

    Stockholm eller Göteborg vintertid. Vilken stad är bäst? Vad kan man göra?

    Tänkte ta sonen som är 7 år till Stockholm eller Göteborg nu i vinter eller till våren. Bor i Norrbotten och han har aldrig flugit så skulle nog tycka det var roligt.

    Men är det värt åka till någon av dessa städer på vintern?

    Vad kan man göra?

    Finns det aktiviteter på Liseberg eller Gröna Lund vintertid?

    Tips på vad man kan göra mottages!

  • Svar på tråden Stockholm eller Göteborg vintertid. Vilken stad är bäst? Vad kan man göra?
  • Mon 5 Aug 2019 20:07
    #1

    Jul på Liseberg är trevligt. Julshopping i Haga.

  • Kusine­n
    Mon 5 Aug 2019 20:17
    #2

    Beeor på när ni åker och vad ni gillar.

    I Gbg rekomenderar jag Lisebergs julmarknad om ni åker runt jul. Oavsett när ni åker är Universeum väl värt ett besök. (Ligger nära Liseberg).

    I Sthlm finns fler museum, många riktigt bra. Rekomenderar Livrustkammaren som har mycket bra visningar för barn och som nyligen byggt om sin basutställning. Jag har ej varit där sen de gjordt om men det ska vara väldigt bra enligt alla recensioner.man brukar kunna åka skridskor i Kungsträdgården. Vasamuseet och Astrid Lindgrens värld kan säkert också uppskattas. Att gå runt i gamla stan och fika är också mysigt.

  • Kusine­n
    Mon 5 Aug 2019 20:17
    #3

    Beeor på när ni åker och vad ni gillar.

    I Gbg rekomenderar jag Lisebergs julmarknad om ni åker runt jul. Oavsett när ni åker är Universeum väl värt ett besök. (Ligger nära Liseberg).

    I Sthlm finns fler museum, många riktigt bra. Rekomenderar Livrustkammaren som har mycket bra visningar för barn och som nyligen byggt om sin basutställning. Jag har ej varit där sen de gjordt om men det ska vara väldigt bra enligt alla recensioner.man brukar kunna åka skridskor i Kungsträdgården. Vasamuseet och Astrid Lindgrens värld kan säkert också uppskattas. Att gå runt i gamla stan och fika är också mysigt.

  • Mon 5 Aug 2019 20:58
    #4
    Kusinen skrev 2019-08-05 20:17:20 följande:

    Beeor på när ni åker och vad ni gillar.

    I Gbg rekomenderar jag Lisebergs julmarknad om ni åker runt jul. Oavsett när ni åker är Universeum väl värt ett besök. (Ligger nära Liseberg).

    I Sthlm finns fler museum, många riktigt bra. Rekomenderar Livrustkammaren som har mycket bra visningar för barn och som nyligen byggt om sin basutställning. Jag har ej varit där sen de gjordt om men det ska vara väldigt bra enligt alla recensioner.man brukar kunna åka skridskor i Kungsträdgården. Vasamuseet och Astrid Lindgrens värld kan säkert också uppskattas. Att gå runt i gamla stan och fika är också mysigt.


    Astrid Lindgrens Värld (Även kalla ALV) ligger i Vimmerby. I Stockholm finns "bara" Junibacken, som förutom Astrid Lindgrens figurer även inhyser besökare då och då. Just nu är det Barbro Lindgren som är på besök, men även Mumintrollen och Pettson och Findus med flera har varit där genom åren.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Kusine­n
    Mon 5 Aug 2019 21:35
    #5
    +1
    AniieeHär skrev 2019-08-05 20:58:47 följande:

    Astrid Lindgrens Värld (Även kalla ALV) ligger i Vimmerby. I Stockholm finns "bara" Junibacken, som förutom Astrid Lindgrens figurer även inhyser besökare då och då. Just nu är det Barbro Lindgren som är på besök, men även Mumintrollen och Pettson och Findus med flera har varit där genom åren.


    Förlåt, jag skrev fel. Superbra att du rättade mig! Det var förstås Junibacken som jag menade.
  • Mon 5 Aug 2019 22:40
    #7
    in the park skrev 2019-08-05 22:22:29 följande:

    Julmarknad är sjukt tråkigt, speciellt för barn.
    Tekniska muséet är bra + naturhistoriska i Stockholm inkl. Cosmonova. Vasa-museet.

    Är shopping intressant så finns massor. Pubarna är bra. Restaurangerna är världsklass.

    Hockey på Hovet eller bandy på zinken?

    Takbarer med galen utsikt.


    Beror ju på barnet.

    När min borsdotter var 7 år gillade hon julmarknader men Naturhistoriska, Vasan, Livrustkammaren mm var totalt ointressant.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Kusine­n
    Tue 6 Aug 2019 06:08
    #9
    in the park skrev 2019-08-05 22:22:29 följande:

    Julmarknad är sjukt tråkigt, speciellt för barn.

    Tekniska muséet är bra + naturhistoriska i Stockholm inkl. Cosmonova. Vasa-museet.

    Är shopping intressant så finns massor. Pubarna är bra. Restaurangerna är världsklass.

    Hockey på Hovet eller bandy på zinken?

    Takbarer med galen utsikt.


    Som sagt beror ju på barner. Mitt barn gillade absolut julmarknad i den åldern. Vi var där när hon var sex och det var mycket lyckat.

    Men har ts ett barn som älskar museum så är nog Sthlm bättre, utbudet är bättre där. Cosmonova (filmvisnngar) som du skriver är väldigt bra. Var också där med dottern i den åldern super. Tekniska däremot var vi lite besvikna på, så dit skulle jag personligen inte gå. Men det var över tio år sedan vj var där, så de kan ju ha ändrat en del sen dess.

    Sen har många museum roliga workshops för familjer som kan vara värt att kolla upp.

    Ett annat tips, om man åker innan jul är pepparkakshusutställningen på Arkitektmuseet i Sthlm Den har vi också uppskattat.
  • gbgumm­an
    Tue 6 Aug 2019 06:27
    #10

    Har ingen koll på Göteborg men mina barn har älskat

    Junibacken

    Tekniska

    Vasa

    Livrustkammaren

    Medeltidsmuseet (livet i staden under medeltiden)

    Historiskmuseet (vikingar)

    Naturhistoriska och cosmonova

    Dottern älskar även nordiskamusset men det är inte lika uppbyggt för barn även om de har barnanpassat utställningen.

  • Kusine­n
    Tue 6 Aug 2019 06:33
    #11
    gbgumman skrev 2019-08-06 06:27:51 följande:

    Har ingen koll på Göteborg men mina barn har älskat

    Junibacken

    Tekniska

    Vasa

    Livrustkammaren

    Medeltidsmuseet (livet i staden under medeltiden)

    Historiskmuseet (vikingar)

    Naturhistoriska och cosmonova

    Dottern älskar även nordiskamusset men det är inte lika uppbyggt för barn även om de har barnanpassat utställningen.


    Ja, medeltidsmuseet är ett väldigt bra tips för barn! Historiska museet har haft flera bra workshops som vi har varit på.
  • Tue 6 Aug 2019 06:40
    #12

    Glöm inte ett besök till tom tits i södertälje om ni åker till stockholm. Där får man avsätta en hel dag då det finns så mycket att titta på och göra :)

Svar på tråden Stockholm eller Göteborg vintertid. Vilken stad är bäst? Vad kan man göra?