• Anonym (Hjälp)

    Tips om mat och näringsdryck till 18 månaders som äter dåligt?

    Sonen på 18 månader har vägt 10,8 kilo nu sedan i maj. Han har förflyttat sin kurva från medellinjen till en kurva nedan. BVC tycker han borde gå upp i vikt men tycker inte vi behöver dietist. De tjatar om att jag ska sluta amma så äter han bättre. Jag ammar honom kväll/natt, inget på dagen.

    Har nu börjat ge näringsdrycker i hopp om att han ska öka i vikt. Han gillar inga mjölkiga, bara de klara dryckerna, men finns ju knappt någon sort att ge till barn under tre år.

    Funderar på Fortimel juicy? På den står det över tre år, men tänkte om någon här som fått hjälp av dietist vet om man kan göra undantag? Någon som givit till mindre barn? Hur är det med Caligen? Därför jag skulle vilja prata med en dietist. Visst blir de billigare om man får på recept?

    Vi har verkligen gjort allt vi kan i matväg, och fortsätter givetvis med det. Tänker att näringsdrycken kanske ger den lilla extra kalorin som ger viktuppgång.

    Vi berikar maten med rapsolja, Bregott på pastan, ibland kokosfett. Ren vispgrädde i alla såser, men han äter så lite. 2 köttbullar, sen är han nöjd. Oftast måste vi mata på ståendes fot, typ när han leker. Vid matbordet vill han sällan äta. Han är alltid väldigt kräsen. Ena dagen äter han salami som bara den, nästa dag vill han inte ha alls. Får ofta erbjuda 2-3 olika rätter innan han äter. Och är det till exempel kyckling med ris och grönsaker äter han bara av en sak.

    Snälla hjälp, hur kan vi få upp hans vikt? Är i övrigt en pigg och glad kille med full fart i benen, som tycks må väldigt gott.

  • Svar på tråden Tips om mat och näringsdryck till 18 månaders som äter dåligt?
  • möjligt
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-08 23:24:57 följande:

    Tack för dina tips. Försöker alltid ge sådant vi vet han äter, men det enda som alltid fungerar är makaroner med smör, så det får han nästan alltid 1 gång om dagen. Ibland funkar kokt korv bra, nästa dag inte alls, då går det med blodpudding....osv.

    Började med fast föda/barnmat vid 4 månader, lite försiktigt som man ska, men han har aldrig gillat mycket mat. Har alltid fått avleda för att lyckas mata honom. Kompisens sitter gapade som en fågelunge när hon var liten. Suck. Bara att kämpa på.

    Han var riktigt förkyld och hade magsjuka 2 ggr vid 1 års ålder och tappade då aptiten helt. Man ser på kurvan att den går neråt där, mellan 12-14 månader sjönk han en halv kurva, låg stabilt till 15 månader, och mellan 15-18 månader har han sjunkit ytterligare lite, kanske 1/3 kurva. Men tittar man på WHOs kurva ligger han lite över medelkurvan. Men problemet är ju att kurvan dippat. Kan det inte vara så att han är så otroligt mycket mer rörlig nu och sedan några månader tillbaka att detta påverkar kurvan? Eller ska de oavsett följa sin fina kurva?

    Så oerhört mycket tid går åt till detta ätande. Ska vi iväg vill vi gärna att han ska ha ätit, eftersom vi vet att han äter ännu sämre om vi inte är hemma. Så om vi äter lunch kl 13, och han inte äter, kan klockan ibland bli 15 innan han ätit. Självklart åker vi ändå om vi ska passa en tid, men om vi bara ska ut och gå eller åka och handla försöker vi vänta in.


    Sluta inte amma för att han är långsam med maten, såvitt jag förstår ammar du endast på kväll/natt för närheten iaf. Men bröstmjölken är oavsett nyttig och att den skulle få mycket färre kalorier bara för att barnet passerar året är en gammal myt som hänger kvar. Sen ska det absolut inte vara någon huvudföda alls men det finns ingen anledning att sluta om ni båda vill ha kvar det ett tag till. Vissa barn är långsamma för de har inte så mycket matintresse och så är det, det kommer av sig själv tids nog och gör det inte det så brukar där finnas någon bakomliggande orsak, diagnos eller crliaki etc

    Ja jag gissade att han skulle se mycket bättre ut på de kurvorna, BVC använder egentligen ?felaktiga? kurvor. Sen är barn individer och det gäller att komma ihåg att kurvan är ett medelvärde på en massa massa barn men det finns individuella skillnader. Ja du hittade ju själv att de får vandra lite mellan kanalerna.

    Min var också långsam med maten och han gillade mycket korv, macka, makaroner, ost. Men mycket smakrika saker också typ makaroner med pesto eller massa parmesan ost, ett tag körde vi på ?smör-sked ?, dvs sked med smör :D. Matintresset tog riktig fart strax innan 2 även om han åt ganska ok innan dess.

    Har du testat att läsa böcker under matstunden? Vissa är ju rastlösa och klarar inte att bara sitta still, om maten själv då inte lockar så kan böcker funka. Det kan man ta bort sen när maten går bättre.

    Bananpannkakor steker vi i mycket smör som små plättar fast i ett vanligt stekjärn. Typ 10 cm diameter, brukar uppskattas.

    Och återigen, de får vandra lite på kurvorna, men titta på WHOkurvan själv hur han utvecklas, inte bara BVC. Hur ser längdkurvan ut? Det brukar vara där läkarna sen tittar, följer han Den fint så brukar det vara lugnt
  • Anonym (Hjälp)
    möjligt skrev 2019-08-09 11:32:19 följande:

    Sluta inte amma för att han är långsam med maten, såvitt jag förstår ammar du endast på kväll/natt för närheten iaf. Men bröstmjölken är oavsett nyttig och att den skulle få mycket färre kalorier bara för att barnet passerar året är en gammal myt som hänger kvar. Sen ska det absolut inte vara någon huvudföda alls men det finns ingen anledning att sluta om ni båda vill ha kvar det ett tag till. Vissa barn är långsamma för de har inte så mycket matintresse och så är det, det kommer av sig själv tids nog och gör det inte det så brukar där finnas någon bakomliggande orsak, diagnos eller crliaki etc

    Ja jag gissade att han skulle se mycket bättre ut på de kurvorna, BVC använder egentligen ?felaktiga? kurvor. Sen är barn individer och det gäller att komma ihåg att kurvan är ett medelvärde på en massa massa barn men det finns individuella skillnader. Ja du hittade ju själv att de får vandra lite mellan kanalerna.

    Min var också långsam med maten och han gillade mycket korv, macka, makaroner, ost. Men mycket smakrika saker också typ makaroner med pesto eller massa parmesan ost, ett tag körde vi på ?smör-sked ?, dvs sked med smör :D. Matintresset tog riktig fart strax innan 2 även om han åt ganska ok innan dess.

    Har du testat att läsa böcker under matstunden? Vissa är ju rastlösa och klarar inte att bara sitta still, om maten själv då inte lockar så kan böcker funka. Det kan man ta bort sen när maten går bättre.

    Bananpannkakor steker vi i mycket smör som små plättar fast i ett vanligt stekjärn. Typ 10 cm diameter, brukar uppskattas.

    Och återigen, de får vandra lite på kurvorna, men titta på WHOkurvan själv hur han utvecklas, inte bara BVC. Hur ser längdkurvan ut? Det brukar vara där läkarna sen tittar, följer han Den fint så brukar det vara lugnt


    På längdkurvan låg han strax över mittkurvan när han föddes, vid 10 månader ca 3/4 SD över och nu strax under mittkurvan. Så han har ju sjunkit lite om man ser på det hela framförallt sedan 10 månaders ålder, men känns som att mätningarna inte är så exakta med startande bebis som inte vill bli sträckt.

    BVC sköterskan tycker han bör få uppnå vikt men någon mer hjälp utifrån behövs inte. Kanske helt enkelt är så att det är här han vill ligga. Man in ju inte tvinga dom att äta eller sondmata pga detta.

    Ska prova ta fram favoritboken när vi äter. Har testat lite surfplatta men intresset håller kanske 5 minuter.

    Pesto och parmesan kan ju vara något, det har vi aldrig provat. Mat med smak går ju absolut hem. Häromdagen doppade han pommes i chilibearnasie med god aptit.

    Tror inte han har någon diagnos, varken födoämnesallergi eller neuropsykiatrisk. Är nog som du skriver helt enkelt ett långsamt barn med vagt intresse för mat.

    Tack så oerhört mycket för dina fina välskrivna svar :)
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-09 00:10:36 följande:

    Ja, tyvärr är det inte många kalorier i bröstmjölk. Har också tänkt på att pumpa. Är rädd att han ändå inte äter mer om jag slutar med amningen, och då har jag tagit bort det enda han gillar. Pumpar jag så kan man ju testa och gå tillbaka till amning om det inte blir någon skillnad.

    Försöker nu att bara amma när han ska somna och 2-3 ggr på natten/morgonen.

    Steker du pannkakorna tunna? Som bollar? Har du något till? Äter din tvååring själv? Motoriskt äter min son jättebra, han är väldigt fingerfärdig, men då aptiten är dålig brukar jag stoppa in små bitar direkt i hans mun, så länge han vill ha. Sen biter han ihop. Är noga med att inte tvinga/truga så matsituationen inte ska bli negativ.

    Har hört flera som säger att barnen gillar just bananpannkakor, måste prova imorgon :)


    Jag försöker steka dem som vanliga pannkakor, men de har en förmåga att gå sönder när man vänder dem.

    Ja han äter själv med sked och gaffel, men efter en stund brukar han gå över till att äta med händerna.

    Jag har inget till pannkakorna, de blir naturligt sötade tack vare bananerna. Ibland blandar jag i pyttelite vaniljsocker i smeten, för då luktar det extra gott.

    Går han på förskola? Hur äter han där i så fall?
  • Anonym (Hjälp)
    sextiotalist skrev 2019-08-09 09:15:52 följande:

    Sonen var också liten i maten och tappade en period sin kurva (från att redan varit liten och låg långt ner på kurvan). Nu ammade inte jag, så vår räddning var välling under matstrejkarperiodier. Men något som han tidigt gillade var avokado. Så pasta med mosad avokado i grädde med vitlök gick hem.

    Samma sak med mat som smakade mycket.

    Mitt råd är att ge maten lite smak, vitlök och örter brukar många barn gilla.


    Ja, de där barnmatsburkarna man gav till nöds när han var mindre ville han absolut inte äta, totalt smaklösa.

    Sonen gillar också avokado så ska nog prova ditt recept där med pasta, vitlök och grädde.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Emma) skrev 2019-08-09 20:14:29 följande:

    Jag försöker steka dem som vanliga pannkakor, men de har en förmåga att gå sönder när man vänder dem.

    Ja han äter själv med sked och gaffel, men efter en stund brukar han gå över till att äta med händerna.

    Jag har inget till pannkakorna, de blir naturligt sötade tack vare bananerna. Ibland blandar jag i pyttelite vaniljsocker i smeten, för då luktar det extra gott.

    Går han på förskola? Hur äter han där i så fall?


    Han går inte på förskola....hoppas verkligen att han äter mer då när det är dags för de har ju knappast tid att hålla på som man gör själv....verkar som att ju mer som händer runt om desto mindre äter han.

    Idag åt han en halv salsicca korv (stavning?) till middag som ju är både stark och kryddig. Hade gjort annan mat till honom som han dock ratade. Men när han inte blev bjuden av det vi åt var det väldigt intressant och gott :)

    Min son äter också med bestick, eller små tandpetare som han petar upp maten på. Brukar köpa såna färgglada svärd i plast, tror de ska vara till typ små snittar och sånt egentligen, men han tycker de är roliga att äta med. Ibland får han majskolvsbesticken. Någon gång när han faktiskt varit riktigt sugen har han tagit maten med handen och nästan mosat in, gick väl snabbare.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (känner igen) skrev 2019-08-09 09:10:09 följande:

    Bröstmjölk var definitivt räddningen för vår dotter när hon var i den ålder. Vi fick i henne lite annat tack och lov men inga rejäla potioner. Dock följde hon sin kurva och när vi kolla de hennes järnvärde var det helt okej. Jag säger inte att det på något sätt är ultimat men jag vet inte vad vi skulle ha gjort utan amningen. ibland fick vi i henne bättre om hon fick titta på tv samtidigt. Bvc-psykologen stöttade oss i det.


    Ger blutsaft så han får i sig järn. Som tur är gillar han blodpudding, brukar ge det ca 3 ggr/vecka.

    Har också känt att bröstmjölk varit räddningen som då han var sjuk (rejält förkyld) och verkligen inte ens smakade på maten. Eller när han hade magsjuka. Verkar som att bröstmjölk alltid fungerar.
  • Anonym (223)

    Jag har en son som är 13 är och har ätstörningar. Dietisten är väldigt restriktiv med näringsdrycker och inte fören 1 år efter diagnos fick vi det utskrivet. Jag har svårt att tro att en dietist skulle rekommendera ditt lilla barn att dricka det.

    Prova ge mat i plockform (vid matbordet). Finns det något han äter? Han kommer inte svälta sig nog hungrig så äter han. Men istället för näringsdrycker tycker jag att du ska amma. Tycker han om välling eller ersättning?

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-09 23:23:17 följande:

    Han går inte på förskola....hoppas verkligen att han äter mer då när det är dags för de har ju knappast tid att hålla på som man gör själv....verkar som att ju mer som händer runt om desto mindre äter han.

    Idag åt han en halv salsicca korv (stavning?) till middag som ju är både stark och kryddig. Hade gjort annan mat till honom som han dock ratade. Men när han inte blev bjuden av det vi åt var det väldigt intressant och gott :)

    Min son äter också med bestick, eller små tandpetare som han petar upp maten på. Brukar köpa såna färgglada svärd i plast, tror de ska vara till typ små snittar och sånt egentligen, men han tycker de är roliga att äta med. Ibland får han majskolvsbesticken. Någon gång när han faktiskt varit riktigt sugen har han tagit maten med handen och nästan mosat in, gick väl snabbare.


    Min son går inte heller på förskola ännu, men jag hoppas att han kommer äta bättre där, vet att det ofta är så...

    För övrigt är han mest intresserad av maten på våra tallrikar, när det hamnar på hans talkrik är det inte intressant längre, för det mesta.
  • möjligt
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-09 14:33:28 följande:

    På längdkurvan låg han strax över mittkurvan när han föddes, vid 10 månader ca 3/4 SD över och nu strax under mittkurvan. Så han har ju sjunkit lite om man ser på det hela framförallt sedan 10 månaders ålder, men känns som att mätningarna inte är så exakta med startande bebis som inte vill bli sträckt.

    BVC sköterskan tycker han bör få uppnå vikt men någon mer hjälp utifrån behövs inte. Kanske helt enkelt är så att det är här han vill ligga. Man in ju inte tvinga dom att äta eller sondmata pga detta.

    Ska prova ta fram favoritboken när vi äter. Har testat lite surfplatta men intresset håller kanske 5 minuter.

    Pesto och parmesan kan ju vara något, det har vi aldrig provat. Mat med smak går ju absolut hem. Häromdagen doppade han pommes i chilibearnasie med god aptit.

    Tror inte han har någon diagnos, varken födoämnesallergi eller neuropsykiatrisk. Är nog som du skriver helt enkelt ett långsamt barn med vagt intresse för mat.

    Tack så oerhört mycket för dina fina välskrivna svar :)


    Är det från WHO kurvans längdkurva? Annars kolla den.

    Min var också så att han hade perioder där han åt olika saker och under den perioden inte heller blandade så mycket. Dvs antingen makaroner eller köttfärssås. En dag bara frukt som dög, andra bara protein, sen två dagar med bara makaroner, macka, kolhydrater. Har förstått att det inte är ett helt ovanligt matbeteende hos små barn. Nu var han lite yngre än din men jag gjorde magneter med matbilder på, av favorite sorterna, så att han lätt kunde berätta vad han ville ha. Ville han då ha korv tre dagar i rad så fick han gärna det. Prinskorvar (skalade) var omåttligt populära ett tag. Det blir ju kopplat med att deras tuggförmåga inte utvecklas så fort iom att de har mindre intresse för mat och för att äta så ger de också lättare upp när det blir för krångligt, så bra om man kan göra det lätt.
  • möjligt
    Anonym (Emma) skrev 2019-08-09 20:14:29 följande:

    Jag försöker steka dem som vanliga pannkakor, men de har en förmåga att gå sönder när man vänder dem.

    Ja han äter själv med sked och gaffel, men efter en stund brukar han gå över till att äta med händerna.

    Jag har inget till pannkakorna, de blir naturligt sötade tack vare bananerna. Ibland blandar jag i pyttelite vaniljsocker i smeten, för då luktar det extra gott.

    Går han på förskola? Hur äter han där i så fall?


    Lite OT men om du istället för att göra hela pannkakor häller ut som tre små separata pölar av smeten i stekpannan istället så blir det små banan plättar som är lätta att vända istället och inte går sönder.
Svar på tråden Tips om mat och näringsdryck till 18 månaders som äter dåligt?