• Tue 6 Aug 2019 23:48
    245 visningar
    4 svar
    4
    245

    Barnpassning under sommaren skapar bråk...

    Skall försöka vara så objektiv som möjligt. Är själv ett vuxet barn med pensionerade föräldrar i 75-års åldern. De har varit gifta hela livet och har två barn, mig och min äldre syster. Min syster har själv flera barn, varav den yngsta är runt sju år (alltså mina föräldrars barnbarn). Själv har jag inga barn. Mina föräldrar har ett stort fint hus nära havet och både jag och min syster och hennes barn gillar att vara där på sommaren. Min pappa är ganska ordningsam av sig och gillar inte när det är för stökigt hemma medan min mamma inte bryr sig så mycket. Problemet gäller i första hand det yngsta barnbarnet som precis som alla barn i den åldern är ganska krävande. Det blir väldigt mycket tid och energi (och pengar) som går till att passa och underhålla honom och mina föräldrar får ta ett stort ansvar där (ibland helt och hållet när min syster reser med sin man eller jobbar). Min pappa tycker det blir ganska jobbigt och skulle nog helst se att det räckte med ett par veckor till en månad och att inte hela sommaren skall anpassas efter barnbarnet, medan min mamma tycker att hennes barn och barnbarn skall få vistas i huset gränslöst. Detta leder till att mina föräldrar ofta är sura på varandra och bråkar under sommaren. När min pappa (eller jag) tar upp problemet får han ofta höra att han/jag är sur och elak, inte tycker om sina barnbarn, etc, av både min mamma och syster. Tycker det är tråkigt att det blivit så här och vänder mig därför hit för råd. Som jag ser det så är det ändå i grund och botten mina föräldrar som måste komma överens eftersom det är dem som äger huset tillsammans. Nån annan som känner igen sig i denna situation? Vad tycker ni om vem som har "rätt och fel"? Några förslag på en lösning?

  • Svar på tråden Barnpassning under sommaren skapar bråk...
  • Wed 7 Aug 2019 01:29
    #1
    +1

    Det här är mellan din mamma och din pappa i första hand, och din syster i andra hand. Du ska inte lägga sig i detta alls.

    Så länge dina föräldrar inte kan komma överens eller kompromissa så har båda fel. Eller rätt.

  • Kusine­n
    Wed 7 Aug 2019 07:29
    #2
    +1

    Det känns ju som att dina 75åriga föräldrar borde kunna hantera sina relationsproblem själva. Om de väljer att gå runt och störa sig på varandra istället för att hitta en kompromiss som funkar för båda är det ju deras val.

    Det du kan göra som anhörig om du vill är ju att vara ett lyssnande öra om de vill prata av sig. Men mer än så anser jag inte att man ska lägga sig i föräldrarnas relation (förutom i extrema situationer med misshandel, missbruk osv). Möjöigtvis att du vid ett enskillt samtal kan be din mamma att lyssna mer på din pappas behov om din upplevelse är att hon kör över honom generellt (inte bara gällande barnvaktsfrågan). Men barnvaktsfrågan som sådan tycker jag att du ska hålla dig utanför.

  • Wed 7 Aug 2019 08:27
    #3

    Dom syster ska ta 100% ansvar för sina barn. Samt plocka det dom stökar ner. Det är inte era föräldrars jobb. Om inte mormor själv vill ta 7åringen. Men syrran kan inte sitta och slappa och låta era föräldrar springa efter uppfostra och städa efter barnbarn.

  • Wed 7 Aug 2019 08:52
    #4

    När jag läste ditt inlägg var jag hela tiden nyfiken på poängen, alltså hur du själv är inblandad i det hela. Och precis som några skriver här är dina föräldrars relation med din syster något mellan dem och inget som du ska försöka lösa så länge de inte bett om hjälp och du tackat ja till att försöka.

    Det låter generellt som att din syster och din mamma fortfarande lever i ett slags symbios där ingen är tillräckligt vuxen för att sätta sig alla tre, föräldrar och syster, och komma överens om hur det ska vara med barnvakt etc.

Svar på tråden Barnpassning under sommaren skapar bråk...