• Botvid

    Är det oekj för en transperson...

    ...med manliga genitalier med med kvinnlig könsidentitet att använda damernas omklädningsrum på ett badhus? Eller för den skull en trans person med kvinnliga genitalier och bröst att använda herrarnas?


    Jag är en influencer som twittrar om skönhet
  • Svar på tråden Är det oekj för en transperson...
  • Oschlaka
    freja231 skrev 2019-08-07 22:48:11 följande:
    Det som sker i dagsläget? Alltså hjälp med hormoner, könskorrigerande operationer, att de får leva som det könet de identifierar sig som och ändra juridiskt kön. 
    men snälla du...vi pratar om användningen av omklädningsrum på badhus :)
  • freja231
    Oschlaka skrev 2019-08-07 22:51:53 följande:
    men snälla du...vi pratar om användningen av omklädningsrum på badhus :)
    Jag är medveten om vad trådstarten handlade om. Men du skrev att kvinnor som beter sig som män (och vice versa) hör hemma på psyket bakom lås och bom, och jag antar att du inte bara menade transpersoner som besöker badhus utan transpersoner generellt? 
  • Oschlaka
    freja231 skrev 2019-08-07 22:59:18 följande:
    Jag är medveten om vad trådstarten handlade om. Men du skrev att kvinnor som beter sig som män (och vice versa) hör hemma på psyket bakom lås och bom, och jag antar att du inte bara menade transpersoner som besöker badhus utan transpersoner generellt? 
    tråden handlar om badhus och ingenting annat 
  • freja231
    Oschlaka skrev 2019-08-07 23:16:08 följande:
    tråden handlar om badhus och ingenting annat 
    Ok. Så du menar att en transperson som hade tänkt simma ett par timmar  egentligen borde bli inspärrad på psyket de timmarna. För att sedan släppas ut igen när badhusbesök inte längre är aktuellt? 
  • Oschlaka
    freja231 skrev 2019-08-07 23:22:02 följande:
    Ok. Så du menar att en transperson som hade tänkt simma ett par timmar  egentligen borde bli inspärrad på psyket de timmarna. För att sedan släppas ut igen när badhusbesök inte längre är aktuellt? 
    men snälla du var får du allt ifrån :)
    läs TS plz
  • frågvis34

    Skrattar lite för mig själv när jag läser detta....om jag gick in på damernas bara för jag har en fitta skulle det bli ett jävla liv, det kan jag lova! ?Vad gör en MAN inne här!??

  • DanneHade
    freja231 skrev 2019-08-07 22:48:11 följande:
    Det som sker i dagsläget? Alltså hjälp med hormoner, könskorrigerande operationer, att de får leva som det könet de identifierar sig som och ändra juridiskt kön. 
    Nu verkar det tyvärr inte riktigt ha fått önskad effekt. Transpersoner har idag en högre självmordsstatistik än 40-talets förintelseöverlevare (så nej det handlar om inte samhällets förtryck och diskriminering). 

    En betydande minoritet ångrar sina ingrepp och kollar du på de som begått behandling och operation i sina tidiga tonår så är vi uppe i en majoritet.

    41% av transpersoner har någon gång försökt begå självmord.

    Operationer, juridiska ändringar och trans-toaletter kan inte hela ett trasigt psyke.
  • frågvis34
    DanneHade skrev 2019-08-08 00:18:59 följande:

    Nu verkar det tyvärr inte riktigt ha fått önskad effekt. Transpersoner har idag en högre självmordsstatistik än 40-talets förintelseöverlevare (så nej det handlar om inte samhällets förtryck och diskriminering). 

    En betydande minoritet ångrar sina ingrepp och kollar du på de som begått behandling och operation i sina tidiga tonår så är vi uppe i en majoritet.

    41% av transpersoner har någon gång försökt begå självmord.

    Operationer, juridiska ändringar och trans-toaletter kan inte hela ett trasigt psyke.


    Det kan ju inte vara så att det är PÅ GRUND UTAV att transvården är så taskig, och att leva som trans i en cis central värld är jävligt jobbigt.....
  • freja231
    Oschlaka skrev 2019-08-07 23:26:51 följande:
    men snälla du var får du allt ifrån :)
    läs TS plz
    Men berätta då, vad menade du när du skrev "är du kvinna men beter dig som man eller man som beter dig som kvinna är det psyket som gäller och bom och galler"?
  • freja231
    DanneHade skrev 2019-08-08 00:18:59 följande:
    Nu verkar det tyvärr inte riktigt ha fått önskad effekt. Transpersoner har idag en högre självmordsstatistik än 40-talets förintelseöverlevare (så nej det handlar om inte samhällets förtryck och diskriminering). 

    En betydande minoritet ångrar sina ingrepp och kollar du på de som begått behandling och operation i sina tidiga tonår så är vi uppe i en majoritet.

    41% av transpersoner har någon gång försökt begå självmord.

    Operationer, juridiska ändringar och trans-toaletter kan inte hela ett trasigt psyke.
    Vad jag förstått så är det ungefär 4% som ångrar sig, vilket ju inte är så mycket. 

    Varför skulle förtryck inte kunna ligga bakom det stora antalet självmord? Den forskning jag läst visar att risken att en transperson begår självmord är högre om personen ifråga är öppet trans/sällan passerar som det könet hen identifierar sig som. Vilket ju tyder på att det visst har - åtminstone till viss del - med samhällets reaktioner att göra. 
Svar på tråden Är det oekj för en transperson...