• Unikus

    Gå ner i tid..

    Någon som vet hur det fungerar om man söker en tjänst på 100 %, om man känner att det blir för tufft, är det bara att gå ner i arbetstid, eller är det något som man inte får göra?


    UNIK
  • Svar på tråden Gå ner i tid..
  • Anonym (Hm)

    Du har rätt att vara tex föräldraledig på deltid under barnets yngre år och ibland har man enligt kollektivavtal rätt till tjänstledighet även i andra fall. Men oftast inte...

  • Åsa

    Vanligen är det upp till chefen att bestämma (såvida du inte har småbarn eller ska studera på deltid och anmält det i laga tid). Ibland blir det ja och ibland nej. Kollektivavtal som ger rätt till det som nämns ovan känner jag själv inte till.

    En av mina arbetskamrater sade redan vid intervju att hon på lite sikt önskade vara ledig en dag i veckan och tog jobbet på premissen att hon skulle få göra det.

  • Anonym (J)

    Om du har barn under 8 år har du laglig rätt att gå ner 25% av din ordinarie arbetstid.

  • Unikus

    Tack för svaren

    Ska söka en tjänst på 100 % men kommer vara tydlig att jag vill arbeta mindre. De flesta som arbetar där har gått ner, ytterst få som arbetar 100 % av olika skäl. Jag har en grabb som är 12 år som har det jobbigt I skolan och behöver ha mycket hjälp hemma med läxor och komma upp i godkänt och själv är jag ensamstående, så jag hoppas chefen förstår. Annars blir jag utan det jobbet :-/


    UNIK
  • Anonym (Beta)
    Unikus skrev 2019-08-10 08:43:09 följande:

    Tack för svaren

    Ska söka en tjänst på 100 % men kommer vara tydlig att jag vill arbeta mindre. De flesta som arbetar där har gått ner, ytterst få som arbetar 100 % av olika skäl. Jag har en grabb som är 12 år som har det jobbigt I skolan och behöver ha mycket hjälp hemma med läxor och komma upp i godkänt och själv är jag ensamstående, så jag hoppas chefen förstår. Annars blir jag utan det jobbet :-/


    Hoppas du har en förstående chef då. För du har dessvärre ingen rätt enligt lag att jobba deltid om det inte är pga föräldraledighet eller studier. Du kan inte söka deltid direkt då. Och söka heltidsjobb längre fram när du känner att det funkar i din vardag?
Svar på tråden Gå ner i tid..