• Anonym (Li)
    Sun 11 Aug 2019 04:38
    841 visningar
    50 svar
    50
    841

    Min son har blivit främlingsfientlig

    Min 16-åriga son har alltid sedan han var liten varit emot främlingsfientlighet/rasism, eller vad man nu ska kalla det..

    Förra sommaren blev han rånad på sin helt nya iphone 10 och sin jacka, som han själv sparat ihop till genom att jobba på helgerna..

    Han blev hotad till livet med pistol. Han var ensam, på väg till busshållplatsen, och de var ca 6-8 personer. Afghaner och somalier. Förundersökningen lades ner, trots att gärningsmännen var utpekade.

    Efter den händelsen har han fått ett hat mot utlänningar. Han har så mycket ilska inombords. Så fort någon knivskärning eller skottlossning skett i vår stad, så konstaterar han att det var väl "blattejävlar" som gjorde det...

    Hans egen pappa kommer från Marocko, de har iofs ingen kontakt.

    Hans kompisgäng har ursprung från Sverige främst (inte konstigt, då vi bor i Sverige), men även Iran, Balkan (rätt många), Polen och Chile.

    Jag tror att han har svårt att hitta sin identitet.

  • Svar på tråden Min son har blivit främlingsfientlig
  • Anonym (-)
    Sun 11 Aug 2019 04:41
    #1
    -3 +11

    Who can blame him!?

    Det är svårt att INTE vara främlingsfientlig i det här sinnessjuka samhället vi odlat fram.

  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Sun 11 Aug 2019 04:50
    #2

    Nä, det är väl det... Jag förstår honom till 100%, men vill inte att han ska gå runt och känna ilska och hat för personer han inte ens känner.

  • Anonym (-)
    Sun 11 Aug 2019 04:54
    #4

    Förstår. Han kan ju bli farlig. Hitler var också självhatare.

    Sätt honom på ett program som leds av avhoppade nazister. Såna kurser finns i de flesta stora städer i landet.

  • Sun 11 Aug 2019 08:24
    #8
    -3 +3

    Prata med pojken mycket om detta. Kanske lite professionell terapi med? Det är ett gift att vi börjar tänka och generalisera så efter traumat med rånet.

    Kriminalitet som ofta utförs av unga, män, lågutbildade, utsatta grupper är jobbigt att utsättas för. Man blir arg. Samhället har ju lagar, polis och moralnormer för att försöka hålla kriminalitet i schack.

    Jag blev själv knivrånad när jag var ung. Otäckt ännu.

    Men att generalisera utifrån det brott man utsatts från och hata/se ner på alla unga, män, lågutbildade och utsatta (t ex nyanlända) är inte rationellt. Det kräver en del arbete inom en för att riktigt greppa.

    Man behöver få mentalt avstånd från brottet för att förstå det, acceptera att det hände och i möjligaste mån kanske t o m förlåta förövarna.

  • Anonym (Majsa­n)
    Sun 11 Aug 2019 09:36
    #9
    -2 +8

    Med tanke på hur samhället blivit är det ju konstigt om man inte blir främlingsfientlig. Media hjälper dessutom till när dom hela tiden undanhåller nationaitet/signalement på förövare som uppenbarligen är utlänningar medan dom strösslar med nationalitet om det är en svensk och i många fall är inte dom "svenskarna" ens födda i Sverige utan fick svenskt medborgarskap endast några år tidigare.

  • Anonym (Tilli­t)
    Sun 11 Aug 2019 09:53
    #10
    Drottningen1970 skrev 2019-08-11 08:08:53 följande:
    Ingen har väl sagt att förövarna ska bjudas på saft och bullar?

    Det TS säger som normalfungerande människa och mor är att det är osunt att gå omkring och hata hela grupper av människor utifrån deras etnicitet. Osunt både för individen själv och samhället.

    Om han blivit rånad av en svensk skulle han då hatat sin mamm? Om han blivit rånad av en marockan skulle han då hata sig själv?

    Självklart måste man hjälpa och vägleda barnet med kraft och mod i detta.
    Sonen har som vad man får beteckna i ung oskuldsfull ålder blivit angripen på ett sådant sårande sätt att han förlorat tilliten detta är inte på något sätt konstigt utan bara fruktansvärt att det kan ske och att sedan samhället inte kan ge honom upprättelse.

    Jag tror många på FL kan få en större förståelse om det handlade om ett annat tillitsbrott så som otrohet, övergrepp från närstående etc.

    Nu mår ingen bra av att gå runt med hat och tillitsbrist utan det skadar den egna personen så jag håller med om det du skriver beträffande normalfungerande människa och mor.

    Det finns i samhället tyvärr en liten grupp som skapar stor skada oavsett om det gäller det som TS tar upp eller andra saker så som ger motsvarande sår hos den som kommer i vägen för dessa individer.
  • Anonym (Man med ryggra­d)
    Sun 11 Aug 2019 10:02
    #12
    -2 +3
    Anonym (Li) skrev 2019-08-11 04:38:28 följande:

    Min 16-åriga son har alltid sedan han var liten varit emot främlingsfientlighet/rasism, eller vad man nu ska kalla det..

    Förra sommaren blev han rånad på sin helt nya iphone 10 och sin jacka, som han själv sparat ihop till genom att jobba på helgerna..

    Han blev hotad till livet med pistol. Han var ensam, på väg till busshållplatsen, och de var ca 6-8 personer. Afghaner och somalier. Förundersökningen lades ner, trots att gärningsmännen var utpekade.

    Efter den händelsen har han fått ett hat mot utlänningar. Han har så mycket ilska inombords. Så fort någon knivskärning eller skottlossning skett i vår stad, så konstaterar han att det var väl "blattejävlar" som gjorde det...

    Hans egen pappa kommer från Marocko, de har iofs ingen kontakt.

    Hans kompisgäng har ursprung från Sverige främst (inte konstigt, då vi bor i Sverige), men även Iran, Balkan (rätt många), Polen och Chile.

    Jag tror att han har svårt att hitta sin identitet.


    Du kan inte klandra honom ett enda dugg. Klart som tusan man blir det när han råkat ut för sådana drägg..
  • Sun 11 Aug 2019 10:02
    #13
    +1
    Anonym (Li) skrev 2019-08-11 04:50:43 följande:
    Nä, det är väl det... Jag förstår honom till 100%, men vill inte att han ska gå runt och känna ilska och hat för personer han inte ens känner.
    Har samhället fixat tillbaka hans Iphone 10 och jacka? Bara undrar.
  • Sun 11 Aug 2019 10:07
    #14
    -1 +2

    Jag tror det där kommer att släppa så småningom. Ett rån traumatiserar och han har tagit till den enklaste förklaringen som han kunde hitta då. Det ger mer trygghet att hitta en snabb och enkel förklaring för det som har hänt. Det ni kan göra är att upprepa då och då för honom att det finns goda och mindre goda människor - i alla länder. Det kommer att sjunka in så småningom. Ta bara dem tillfällen som kommer för att påminna honom att man måste se den enskilda människan. 

  • Anonym (milto­n)
    Sun 11 Aug 2019 10:51
    #15
    +3

    Hur motiverades beslutet att lägga ner förundersökningen trots att gärningsmännen var utpekade? 

Svar på tråden Min son har blivit främlingsfientlig