• Anonym (Xz)

    Någon använt mitt konto för köp

    Hej. Jag undrar om någon vet hur lätt det är att använda mitt kontokort för köp av spel på sidor? Hur lätt är det? Räcker det att dom har kortnumret? Jag har nämligen sett på min historik på min bank att någon köpt något spel. Någon som varit med om något liknande? Vad gjorde ni?

  • Svar på tråden Någon använt mitt konto för köp
  • Anonym (Tuffa till dig)
    Anonym (Xz) skrev 2020-05-23 09:05:30 följande:

    Min son har inte varken bett om ursäkt eller pratat med mig sen detta hände. Jag tänkte om jag skulle ringa soc. Vad gör dom då? Någon som vet? Jag mår så dåligt.


    Detta har ju pågått länge. För länge.

    Ring soc på måndag morgon och anmäl oro för din vuxna son. Han kan dock vägra all form av hjälp och stöd.

    Därefter vräker du din son. Skicka ett rekommenderat brev och ange tre månaders uppsägningstid. Vik inte en tum.

    Överväg att polisanmäla din son även om det känns tufft och som mamma kan jag förstå motståndet till det. Men här finns ju ingen synlig bättring.

    Nu är det dags att vara hård och hålla din ståndpunkt. Kanske vara beredd att flytta om du känner att det skulle vara bättre än att säga åt sin son att flytta ut.

    Han kommer att klara sig. På ett sätt eller annat. Du kan inte fjanta för honom hela livet. Tuffa till dig!
  • Ystadtjejen

    Eftersom han inte erkänner säger du till honom att du måste polisanmäla det här. Och gör det! Inget tomt hot utan skrid till handling.

    Sen får du avhysa honom. Ta hjälp av kronofogden för hur tillvägagångssättet ska vara (ex uppsägning via rekommenderat brev etc). Det kan vara enda sättet att få din son att ta tag i sitt liv.

  • Anonym (Xz)

    Han förnekar men går det att kolla att det var han på nåt sätt? Han köpte samma spel sist o då erkände han till slut. Men tänker säga till om anmäla till polisen o göra det oxå. Vad gör polisen sen då?

  • Anonym (ta hjälp)
    Anonym (Xz) skrev 2020-05-23 11:19:48 följande:

    Han förnekar men går det att kolla att det var han på nåt sätt? Han köpte samma spel sist o då erkände han till slut. Men tänker säga till om anmäla till polisen o göra det oxå. Vad gör polisen sen då?


    De gör nog inte så mycket men det bör ju åtminstone skrämma honom att få en anmälan. 
  • Anonym (Besserwisser)

    Jag tycker det är onödigt att både polisanmäla och vräka sonen.
    Blir han dömd så ställer det till problem för honom under lång tid.
    Det räcker med vräkningen.

  • Anonym (Q)
    Anonym (Xz) skrev 2020-05-23 11:19:48 följande:

    Han förnekar men går det att kolla att det var han på nåt sätt? Han köpte samma spel sist o då erkände han till slut. Men tänker säga till om anmäla till polisen o göra det oxå. Vad gör polisen sen då?


    Men sluta bara resonera med honom. Du vet att det är han som gjorde det. Du behöver inte hans erkännande. Meddela honom det och säg till honom att du kommer att agera utifrån den verklighetsuppfattningen. Tyvärr är det en konsekvens av att han stal från dig tidigare att du kommer att dra dina slutsatser.

    Du är ingen domstol som måste ha obestridliga bevis. Du är en person som har blivit bestulen upprepade gånger i ditt eget hem. Du har all rätt att vidta åtgärder för att förhindra att det sker igen.
  • Anonym (Xz)
    Anonym (Q) skrev 2020-05-23 13:15:18 följande:

    Men sluta bara resonera med honom. Du vet att det är han som gjorde det. Du behöver inte hans erkännande. Meddela honom det och säg till honom att du kommer att agera utifrån den verklighetsuppfattningen. Tyvärr är det en konsekvens av att han stal från dig tidigare att du kommer att dra dina slutsatser.

    Du är ingen domstol som måste ha obestridliga bevis. Du är en person som har blivit bestulen upprepade gånger i ditt eget hem. Du har all rätt att vidta åtgärder för att förhindra att det sker igen.


    Hur ska jag orka gå till jobbet då jag mår skit? Han tog mina pengar som skulle ha till mat. Så fick jag gå o låna pengar. Har en 7åring hemma oxå. Han kommer aldrig gå till soc eller arbetsförmedlingen. Stänger jag av internetet så kommer han ändå sitta o spela på sina spel han köpte för mina pengar. Ska man berätta för chefen om detta?
  • Anonym (Annika)
    Anonym (Xz) skrev 2020-05-23 13:48:03 följande:
    Hur ska jag orka gå till jobbet då jag mår skit? Han tog mina pengar som skulle ha till mat. Så fick jag gå o låna pengar. Har en 7åring hemma oxå. Han kommer aldrig gå till soc eller arbetsförmedlingen. Stänger jag av internetet så kommer han ändå sitta o spela på sina spel han köpte för mina pengar. Ska man berätta för chefen om detta?
    Hur gammal är sonen?
    Och hur ska han kunna spela om du stänger av nätet? Eller är det offlinespel?

    Vad ska din chef göra åt detta?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Xz) skrev 2020-05-23 13:48:03 följande:
    Hur ska jag orka gå till jobbet då jag mår skit? Han tog mina pengar som skulle ha till mat. Så fick jag gå o låna pengar. Har en 7åring hemma oxå. Han kommer aldrig gå till soc eller arbetsförmedlingen. Stänger jag av internetet så kommer han ändå sitta o spela på sina spel han köpte för mina pengar. Ska man berätta för chefen om detta?
    Men vad ska chefen göra åt ditt privatliv? Kan du ta ledigt ett tag och ta itu med situationen? Eller tror du att du behöver bli sjukskriven? 

    Varför bor din son hemma? Är det för att han fortfarande går på gymnasiet? I så fall är du fortfarande försörjningsskyldig annars är det nog dags att han tar sig vidare. Bidrar han med pengar till hushållet?
  • Egon den stora
    Anonym (Annika) skrev 2020-05-22 23:14:09 följande:

    Måste?

    Och vart ska han ta vägen?


    Någon gång får man ta ansvar för sitt eget liv. Hade han inte stulit och ljugit så hade har ju inte behövt tänka på det.
  • Egon den stora
    Anonym (ta hjälp) skrev 2020-05-23 11:43:48 följande:

    De gör nog inte så mycket men det bör ju åtminstone skrämma honom att få en anmälan. 


    Det kan få motsatt effekt om hon anmäler och så händer inget.
  • Anonym (Annika)
    Egon den stora skrev 2020-05-23 16:03:44 följande:
    Någon gång får man ta ansvar för sitt eget liv. Hade han inte stulit och ljugit så hade har ju inte behövt tänka på det.
    Jag tycker ändå inte att man slänger ut sitt barn, oavsett ålder.
    Kapa nätet, lås in kortet. Men för fasen, låt pojken ha en säng att sova i.
  • Lilyje
    Anonym (Xz) skrev 2020-05-23 13:48:03 följande:

    Hur ska jag orka gå till jobbet då jag mår skit? Han tog mina pengar som skulle ha till mat. Så fick jag gå o låna pengar. Har en 7åring hemma oxå. Han kommer aldrig gå till soc eller arbetsförmedlingen. Stänger jag av internetet så kommer han ändå sitta o spela på sina spel han köpte för mina pengar. Ska man berätta för chefen om detta?


    Ta datorn/spelkonsolen i pant tills han skaffat ett jobb och betalat igen det han stulit av dig. Utan dator/konsol och internet kan han inte spela. :)
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Lilyje
    Anonym (Xz) skrev 2020-05-23 13:48:03 följande:

    Hur ska jag orka gå till jobbet då jag mår skit? Han tog mina pengar som skulle ha till mat. Så fick jag gå o låna pengar. Har en 7åring hemma oxå. Han kommer aldrig gå till soc eller arbetsförmedlingen. Stänger jag av internetet så kommer han ändå sitta o spela på sina spel han köpte för mina pengar. Ska man berätta för chefen om detta?


    Ta datorn/spelkonsolen i pant tills han skaffat ett jobb och betalat igen det han stulit av dig. Utan dator/konsol och internet kan han inte spela. :)
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Egon den stora
    Anonym (Annika) skrev 2020-05-23 16:54:10 följande:

    Jag tycker ändå inte att man slänger ut sitt barn, oavsett ålder.

    Kapa nätet, lås in kortet. Men för fasen, låt pojken ha en säng att sova i.


    Som jag sa så är det verkligen inte det första man gör, men i detta fall har han ju gått externt mycket över gränsen.
  • Anonym (Annika)
    Egon den stora skrev 2020-05-23 23:27:00 följande:
    Som jag sa så är det verkligen inte det första man gör, men i detta fall har han ju gått externt mycket över gränsen.
    Nej, det har det inte. Det är ju inte så att han har mördat någon.
    Deras problem kan stävjas med de insatser jag nämnde.
  • Egon den stora
    Anonym (Annika) skrev 2020-05-24 00:47:49 följande:

    Nej, det har det inte. Det är ju inte så att han har mördat någon.

    Deras problem kan stävjas med de insatser jag nämnde.


    Det kommer att visa sig. Förmodligen händer inget alls.
Svar på tråden Någon använt mitt konto för köp