• Anonym (Ts)

    Vad finns det för alternativ för utredningar när man inte lyckas bli gravid?

    Jag har precis börjat försöka sätta mig in i djungeln och tänkte höra om ni som också funderar få att göra en utredning utomlands (eller om det finns privata alternativ i Sverige som kollar upp mer än i en "vanlig svensk" infertilitetsutredning), eller redan har gjort det, har några tips?

    Jag har sökt en hel del i forumet, men hittar mest trådar om ivf utomlands. Vi är inte där än, och skulle vilja göra just en ordentligare utredning då det finns anledning att tro att mitt immunförsvar spökar. Jag har beställt boken "Is your body baby friendly", men i övrigt vet jag inte riktigt var jag ska börja titta.

    Vi började försöka våren 2018. P.g.a. mycket mellanblödningar och oregelbunden mens var jag hos gyn i slutet av sommaren 2018, hon konstaterade PCO och vi fick tid för utredning. Mannens prover var bra och mina också förutom det som just tyder på PCO. Vid gynbesök inför spolning visade det sig att jag blivit spontant gravid. Jag gick runt med feber och andra infektionstecken trots att man inte hittade något fel tills jag fick MA 6 veckor senare. Efteråt fick jag börja med Letrozol för att få regelbunden ÄL, vilket fungerat, visat genom både blodprov och ultraljud. Men gravid blir jag inte.

    Många tycker säkert att det är för tidigt för oss att tro att något är fel, men jag känner att jag vill bestämma mig för vad som är nästa steg om det inte tar sig snart. Vi vill göra en ordentligare utredning innan ev. IVF för att slippa gå igenom den processen med dåliga förutsättningar. Jag har haft problem med mitt immunförsvar hela livet, med allt möjligt från allergier och med biopsi konstaterad sköldkörtelinflammation till oförklarade ANA-antikroppar och en immunologiskt utlöst hjärnhinneinflammation. Så att det är mitt immunförsvar som är problemet när det kommer till graviditet också bör vara en inte helt okvalificierad gissning..

Svar på tråden Vad finns det för alternativ för utredningar när man inte lyckas bli gravid?