• Anonym (anna)

    Hur högt belånade är ni på ert boende

    Lite svårt att exakt veta vad vi skulle få om vi sålde, men ungefär kan jag veta ändå. Vi har lån på huset på ca 58-60% och amorterar på två av lånen.

  • Svar på tråden Hur högt belånade är ni på ert boende
  • Studentpappa
    Anonym (Två kåkar) skrev 2019-08-13 11:13:56 följande:

    Vi har en mindre hyresfastighet som vi själva bor i och ett semesterhus utomlands. Tillsammans belånade till ca 50% (dock lite svårt att värdera ett semesterhus i annat land).

    Amorterar minimalt men renoverar och underhåller utan att ta lån vilket tillsammans med allmän värdestegring har gett oss en hyfsat låg belåning.

    Förvånad att inte fler vill äga och bo i en mindre hyresfastighet då ett par hyresgäster ger oss en fantastiskt låg boendekostnad.


    Handlar det inte mer om avsaknad av lämpliga objekt? Jag känner några som bor så och det saknas inte spekulanter på att ta över dessa.

    Jag skulle kunna bo så om tomten och huset inbjöd till det, som vi bor idag skulle jag inte vilja dela tomten med någon annan även om vi rent teoretiskt skulle kunna göra en uthyrningsdel i en ände av huset.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (78)
    Anonym (Radhuskillen) skrev 2019-08-13 09:57:38 följande:

    Jo tjena, om det var så roligt alltid... ibland är det rätt mysko att vara farsa och pröjsa för andra hela tiden, men viktigast är at vi har det bra tillsammans.... varför kan inte tjejer betala mer i familjerna när de har bra jobb - det är väldigt mycket shopping för deras egen del...? Eller är det bara jag som råkar ut för den sortens kvinnor?

    Spännande vad som sker nu med konsumtionen och miljötänket. Vaf kommer vi att lägga pengar på i framtiden jämfört med idag. Jag flyger t ex en del i jobbet, kommer det att vara ett minne blott om tio år? Och alla kläder och skor som kvinnorna tokshoppar? Vad ska de handla istället? Eller blir kläderna miljövänliga på nåt sätt?


    Frågan är vad ska vi fylla våra liv med då? Jag hoppas på något bättre.
  • Anonym (Två kåkar)
    Studentpappa skrev 2019-08-13 12:06:32 följande:
    Handlar det inte mer om avsaknad av lämpliga objekt? Jag känner några som bor så och det saknas inte spekulanter på att ta över dessa.

    Jag skulle kunna bo så om tomten och huset inbjöd till det, som vi bor idag skulle jag inte vilja dela tomten med någon annan även om vi rent teoretiskt skulle kunna göra en uthyrningsdel i en ände av huset.
    Du har rätt i att det finns ett begränsat antal objekt. Men de som säljs är ofta inte särskilt mycket dyrare än en större villa.

    Vi letade länge efter rätt objekt.
    Bor själva på översta våningen. Gården är uppdelad på varsin sida om huset. Vi har den ena sidan inklusive stor altan som vår egen privata del. Andra sidan delas av tre hyresgäster. Så för oss fungerar det utmärkt.
  • Studentpappa
    Anonym (Två kåkar) skrev 2019-08-13 15:47:32 följande:

    Du har rätt i att det finns ett begränsat antal objekt. Men de som säljs är ofta inte särskilt mycket dyrare än en större villa.

    Vi letade länge efter rätt objekt.

    Bor själva på översta våningen. Gården är uppdelad på varsin sida om huset. Vi har den ena sidan inklusive stor altan som vår egen privata del. Andra sidan delas av tre hyresgäster. Så för oss fungerar det utmärkt.


    Tittar man till exempel i Åre där bostadsbristen är hög och utbudet lågt så har ju många byggt någonting att hyra ut. Sen om det är ett Attefall eller en lägenhet i befintlig villa varierar, men där lönar det ju sig verkligen också. Du kan ju pungslå två stackars säsongare på 4000:- var i månaden för att dela ett attefallshus under vintern och du skulle ändå ha kö dit.

    Där jag bor skulle knappast någon nappa på det, kanske 3-4 000:-/mån.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Två kåkar)
    Studentpappa skrev 2019-08-13 16:52:44 följande:
    Tittar man till exempel i Åre där bostadsbristen är hög och utbudet lågt så har ju många byggt någonting att hyra ut. Sen om det är ett Attefall eller en lägenhet i befintlig villa varierar, men där lönar det ju sig verkligen också. Du kan ju pungslå två stackars säsongare på 4000:- var i månaden för att dela ett attefallshus under vintern och du skulle ändå ha kö dit.

    Där jag bor skulle knappast någon nappa på det, kanske 3-4 000:-/mån.
    Ja, du har nog rätt, åtminstone delvis.
    Det man ofta glömmer när det gäller turistorter är att säsongen är relativt kort så den årliga hyresintäkten blir ändå rätt låg.
    Vintersäsongen är väl ofta bara 4 månader och sommarsäsongen bara 2 månader.

    Vi tittade ganska noga på en massa olika faktorer innan vi gjorde våra investeringar.
    Vi föredrar äga en hyresfastighet med normala månadshyror men med jämna intäkter på årsbasis och dessutom helst en och samma hyresgäst under flera år.
    Säsongare eller turister, där man byter hyresgäster väldigt ofta, är ingenting för oss.

    Vårt semesterhus har ett attraktiv läge i ett attraktivt land och vi skulle kunna få väldigt fina intäkter om vi hyrde ut det per vecka. Men vi har valt att inte hyra ut eftersom vi tycker att det medför alltför mycket negativa faktorer i förhållande till den totala intäkten sett på årsbasis.
  • Anonym (82%)
    Jamesdio skrev 2019-08-13 15:34:15 följande:
    0%
    Bor på landet i norrland. Köptes kontant för 100000 kr.
    Jag betalade mer än så i lagfart och pantbrev :(
    Ibland känns det synd att jag valt ett yrke som gör att jag inte kan flytta dit husen kostar 100 000. Fast å andra sidan hade jag nog tröttnat ganska snart, gillar att bo i stan där det finns restauranger och kollektivtrafik
  • Bananböjaren

    Noll och inget.
    Vi betalade huset kontant och sommarstugan byggde jag själv.
    Jag lever efter devisen att finns inte pengarna på kontot så har man inte råd. Skulle känna mig som en slav om jag hade banklån som drabbade personliga ekonomin.

Svar på tråden Hur högt belånade är ni på ert boende