• Anonym (eo)
    Tue 13 Aug 2019 00:45
    1050 visningar
    94 svar
    94
    1050

    Måste man bjuda hem bonus-barnbarnen?

    Hej, har ett vuxet barn som skaffat ny partner. Nya partnern har också barn.
    Jag har inget emot nya partnern eller barnen.
    När barn kommer och hälsar på är det fullt blås, spring, riv, ta i allt man ser. Jag har fullt upp med de två barnbarn jag har när det är besök.
    Jag orkar helt enkelt inte fler barn på besök.
    Är jag en idiot om jag säger att endast "mina" barnbarn får komma på besök?
    När jag hälsar på dottern beter jag mig likadant mot alla barnen. Så det har jag inga problem med.

  • Svar på tråden Måste man bjuda hem bonus-barnbarnen?
  • Anonym (eo) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 18:22
    #41
    Anonym (Mormor) skrev 2019-08-13 06:55:03 följande:

    Jag tycker du tänker fel.

    Om dina egna barn skaffar flera barn ska de fortfarande bara få komma med 2 barnbarn åt gången?

    Har han sina barn varannan vecka så bjud till ditt hem på hans barnfria helger och avstå kalas/inbjudningar då varannan helg.

    Men annars måste du tyvärr acceptera hela din dotters familj tycker jag.


    Ja, att inbjuda när han inte har barnen är ett alternativ.
  • Anonym (eo) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 18:25
    #42
    Anonym (Förstår dig) skrev 2019-08-13 07:06:52 följande:

    [quote=79827397][quote-nick]Anonym (eo) skrev 2019-08-13 00:45:47 följande:[/quote-nick]Hej, har ett vuxet barn som skaffat ny partner. Nya partnern har också barn.

    Jag har inget emot nya partnern eller barnen.

    När barn kommer och hälsar på är det fullt blås, spring, riv, ta i allt man ser. Jag har fullt upp med de två barnbarn jag har när det är besök.

    Jag orkar helt enkelt inte fler barn på besök.

    Är jag en idiot om jag säger att endast "mina" barnbarn får komma på besök?

    När jag hälsar på dottern beter jag mig likadant mot alla barnen. Så det har jag inga problem med.

    Förstår dig helt men kan vara knepigt. Om det gäller att barnen ska vara själva hos dig så tycker jag inte det är

    Konstigt att det bara är dina barn som du träffar vare sig de har mor/farföräldrar eller ej. Men är det vid gemensamma tillställningar med de vuxna så är det knepigare. Om det de bor växelvis ja då får du bjuda in när de inte är hos din dotter med familj. Annars tror jag att det är svårt att lösa om det ska bli en god stämning i fortsättningen. Du får tänka att det är bara för några timmar och tänka att snart blir de större. Iofs tycker jag att du gott kan ha lite regler att barnen får ta det lite lugn och uppföra sig för att det gör man hos dig.


    Tack för råd
  • Anonym (eo) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 18:28
    #43
    Anonym (Det räcker) skrev 2019-08-13 07:08:59 följande:
    Men hon orkar inte med dem. Det är ingenting som bara finns i tanken. Orkar man inte så orkar man inte. Andras barn och barnbarn kan vara extra påfrestande att hantera i ens eget hem. Även om dottern skaffar fler egna barn så har man som biologisk mormor ett intresse och äkta kärlek till dem.
    Man blir tröttare med åldern, tyvärr
  • Anonym (eo) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 18:29
    #44
    CitronTulo skrev 2019-08-13 07:57:43 följande:

    Jag tycker att det beror på hur seriös deras relation är? Om de nyss har träffats då borde det väl inte vara några problem att träffa dottern och barnbarnen utan hennes kille och hans barn?
    Men om de bor tillsammans och lever ihop som en familj så tycker jag inte att man kan välja/välja bort vilka barn som får komma!
    Förstår att fyra barn låter och märks mer än vad två gör.. men nu har de ju fyra barn, får ont i hjärtat när jag tänker på att två barn ska bli bortvalde och inte får komma med på kalas m.m.!!


    Nu har vi ju inga hejdundrande kalas. Endast en kopp kaffe med bulle. Inget att bli avundsjuk på alls.
  • Anonym (eo) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 18:30
    #45
    CitronTulo skrev 2019-08-13 08:00:46 följande:
    Så fyra biologiska barnbarn orkar man med pga att man har ett intresse och äkta kärlek" för dem?? Men inte två biologiska + två bonus?? Snacka om att göra skillnad på folk och folk, och då pratar vi om två barn dessutom!
    Jag vill inte vara dum elelr otrevlig mot barnen.
    Men ja det är skillnad på egna barn och andras.
  • Anonym (eo) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 18:31
    #46
    Ess skrev 2019-08-13 08:21:20 följande:
    När vi fick tredje barnet så tyckte min mamma det var för jobbigt att passa dem, så då var alltid vi vuxna med när de träffades. Sen kan man inte komma ifrån att det ÄR skillnad mellan egna och andras barn(barn).
    ok
  • Anonym (eo) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 18:32
    #47
    Anonym (Mormor) skrev 2019-08-13 09:33:07 följande:

    TS handlar tråden om besök av endast barnbarnen/bonusar eller besök av dotter + partner + barnbarn + bonus?

    För att passa 3-6 barn är självklart skillnad mot att passa 1-2barn. Men jag tolka tråden som att du menar alla besök inte tillfällen du passar barnbarn


    Även om de vuxna är med så är det jag som får passa barnen
  • Anonym (eo) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 18:33
    #48
    cosinus skrev 2019-08-13 09:43:19 följande:

    Mina föräldrar är väldigt tydliga med att de skulle vara helt ointresserade av barn som inte är deras egna barnbarn. Nu är det inget problem för ingen av oss syskon har bonusbarn och skulle jag någon gång få det så skulle jag inte släpa hem dem till mamma och pappa. Det är nog trångt i deras lilla hus med mina egna fyra barn så jag ser helt enkelt inte någon anledning att göra det.

    Jag tycker nog inte att man kan kräva av sina egna föräldrar att de ska ta sig an bonusbarnbarn. Det är inte deras val och oftast är orken begränsad och intresset likaså. Beter de sig bra mot samtliga barn när de hälsar på i barnens hem är det i mitt tycke tillräckligt.


    Tack!
  • Anonym (eo) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 18:34
    #49
    mamaleona skrev 2019-08-13 10:02:06 följande:

    Är dom jämt hos dottern din, alltså bor dom alla barn 100% tillsammans? Isf kan du ju ha dina barnbarn på besök när bonusarna inte är där?!


    Nej de bor inte heltid tillsammans
  • Anonym (eo) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 18:34
    #50
    Anonym (Det räcker) skrev 2019-08-13 12:23:51 följande:
    Exakt så är det. Det är självklart skillnad på egna barnbarn och andras ungar. Vad trodde du?
    I grunden är det ju så
Svar på tråden Måste man bjuda hem bonus-barnbarnen?