Inlägg från: New Dawn |Visa alla inlägg
  • New  Dawn

    Otrohet, men från ett annat perspektiv

    Därför att sex ofta är sammankopplad med känslor, kärlek, förälskelse och attraktion. Om ens partner har sex med någon annan riskerar man att hamna på plats 2 i sin partners liv och, att hen antingen redan har, eller kommer få ökade känslor för den andra. Dessutom hamnar man i en konkurrenssituation och får mindre tid med sin partner. Jag gissar att det kan ge rädsla att förlora sin partner, och känslor att inte duga.

    Sedan vet jag att det funkar för vissa att ha sex med flera, iofs kan även de hamna i dessa problem efter ett tag.


    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Suck) skrev 2019-08-13 13:29:15 följande:

    Ja, ok, jag kan förstå rädslan över att bli nummer två eller till och med förlora sin partner, men den risken finns ju alltid, och, skulle jag vilja påstå, den är ännu större om man förnekar partnern saker som den har ett behov av. Samma sak med konkurrens om tid - det gäller ju allting, men man säger ju inte "du får inte ha några hobbies, för de innebär att jag får mindre tid med dig". 

    Känslan av att inte duga... är ju svårare att komma runt. Men varför ser man inte det som nånting man själv behöver jobba med, snarare än nånting som ens partner bara måste acceptera?

    Tack för att bra, balanserat svar!!


    Ja, visst finns risken att ens partner blir kär och attraherad av någon annan även om hen inte är otrogen. Det finns alltid risk att förlora den man älskar av olika anledningar men det ändrar ju inget, för dessa saker mår man ju inte heller bra av. Det finns ingen logik med att hänvisa till det.

    Bara för att någon tex skulle bli ledsen om partnern lämnade, eller blev kär i någon annan, betyder inte det att hen lika gärna kan ha sex med någon annan.

    Jag tycker inte det finns någon anledning att jobba på. För mig är sex en del av en kärleksrelation och det funkar inte att dela på det. Hur andra gör är upp till dem.

    Jag tycker inte det går jämföra med hobbies. Det finns också hobbies som kan förstöra en relation men det blir sällan lika känsloladdat och personligt. Jag vet relationer som spruckit pga att mannen ägnar för mycket tid åt TV spel, och det finns andra saker som kan ge samma problem, allt från internetsurfande till golf. Det är inte alltid den som blir bortvald av aktiviteter som ska ändra sig. Ibland kanske den andre måste ändra sig, eller så passar man inte ihop och måste skiljas. Skillnaden med hobbies är att det inte är lika känslomässigt.

    Jag blev själv svartsjuk när en man som jag var ihop med plötsligt började visa intresse för en annan kvinna. Det smärtsamma var att jag såg hur har lyste upp när han pratade om henne, och jag kände mig osynlig. Det kändes inte lika mellan oss sedan hon kom in i hans liv, men det mesta var subtilt. Mycket riktigt valde han henne sedan och jag tror aldrig han var otrogen. Jag visade aldrig någon svartsjuka mot honom, men jag visste vad som hände. Det fanns inget jag kunde "jobba med". Det var bara så att de antagligen passade bättre ihop, och nu i efterhand inser jag att vi inte ens hade funkat ihop av andra anledningar.

    Tänk på att han aldrig gjorde något, ändå mådde jag dåligt. Dessa känslor riskerar att väckas om man har sex med någon annan. (Otrohet, med svek förstärker givetvis, men det skulle det inte handla om)
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Oerhörd skrev 2019-08-13 23:48:54 följande:

    Är det vad det kanske handlar om? Att de som inte kan tänka sig att tillåta sex vid sidan av befarar att partnern ska hitta någon den hellre har sex med? Jag för min del tror att fantasin om att någon annan är bättre än partnern är en större risk, verkligheten är aldrig lika spännande som förbjuden frukt.


    Vad tråkigt det låter att du upplever verkligheten som sämre. Känns främmande att leva i någon typ av fantasibubbla som verkligheten inte kan överträffa. Så det ska helst vara "förbjudet" för att vara riktigt bra... Håller inte med.

    Ja, det vore bedrövligt om ens partner fantiserade om någon som är bättre. Det ändrar ju inte på något dock.

    Faktumet att det vore jobbigt och smärtsamt att veta att ens partner fantiserar om någon annan som är bättre förändrar inte faktumet att samma person kan tycka det är smärtsamt och jobbigt att vara med om att partnern föredrar att ha sex med någon annan.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Oerhörd skrev 2019-08-14 11:33:18 följande:

    Det här! Precis det hände när jag var monogam, jag behövde sluta känna, och det gick inte att sluta känna enbart lust till andra, all lust stängdes av för att jag skulle vara trogen. Det var jag i tjugo år. Det var hemskt, jag ville ju ha lust (till min man) men inget funkade!

    Min man tröttnade på ett liv med oengagerat sex och föreslog ett öppet förhållande. Jag var helt förstörd över att inte duga, var fostrad till seriemonogami i ett samhälle där kvinnors sexualitet skammas hårt, jag hade ganska exakt samma känslor som alla motståndare till sex vid sidan av känner, uttryckte mig faktiskt ganska precis som du skriver. Jag trodde inte alls att ett öppet förhållande skulle vara en bra lösning annat än för honom. Men vi tenderar lösa problem och jag provar hellre än börjar dela upp barn och hushållsartiklar. Visade sig att han vill ha sex ibland, gärna med mig men om jag inte vill så går det bra med någon annan också, och jag är polyamorös. Nu när jag får känna allt jag känner utan skam har jag lust till min man också igen.


    Hur länge har du levt i en öppen relation?

    Om du på allvar ska jämföra hur det är att leva som öppen bör du ha lika lång tid att jämföra med . För de flesta fungerar sex bra de första åren oavsett. Om man ska se hur en öppen relation fungerar måste man granska den på samma sätt som de monogama. Det är inte så ovanligt att det inte känns på samma sätt efter några år, och när någon blir riktigt kär är det mycket möjligt att det blir mindre viktigt att ha sex med fler. Har följt några personer som ändrat sig genom åren och framförallt i samband att de fått mycket känslor för någon ny person. Det låter som att erat val att leva öppet mer handlar om att slippa skiljas och det kan ju vara en vits med det.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Oerhörd skrev 2019-08-14 18:19:38 följande:

    Jaha, så uppfattade du det. Jag håller inte heller med i ditt resonemang, men jag har förstått att det är något som händer. Uttryck som att gräset inte är grönare på andra sidan bygger ju på det tex, att människor har en tendens att tro att bara de fick något som ligger utom räckhåll blir allt perfekt. Förstår du hur jag menar?

    Men nu pratade vi om risken att bli lämnad, inte om vad som är jobbigt för en, så här skrev jag:Ditt svar:handlar inte riktigt om den frågeställningen. Det handlade inte om huruvida det är smärtsamt att utsättas för, det handlade om vad jag uppfattade som en rädsla för att bli överträffad och lämnad, och där tror jag att fantasier/drömmar/önskningar om en otillåten person kan bli så påträngande att en person lämnar, i större utsträckning än jag tror att någon lämnar för hett sex med en kk.


    Ja, jag förstår innebörden av "tro att gräset är grönare på andra sidan". Visst finns det situationer när det stämmer (att gräset inte är grönare) och det finns säkert personer som bara letar efter något bättre hela tiden. Dock var det din åsikt jag reagerade på.

    Det är ju väldigt ofta så att gräset faktiskt ÄR grönare på andra sidan. Jag vet jättemånga som skiljt sig som verkligen tycker att de fått det bättre med den nye partnern. Det är definitivt inget ovanligt.

    Det jag reagerar på är ju att DU uttrycker det som att fantasier överträffar verkligheten.

    Det vi utgick från var ditt svar på Mella Bells som skrev att det var okej med lite sex utanför relationen, men att det blev knepigare om partner hellre ville ha sex med någon annan. Jag tolkar det som att det blir känslomässigt obekvämt och jobbigt, men om man är rädd att bli lämnad ökar väl risken också.

    Många otrohetsaffärer slutar i separation. Jag upplever det som en vanlig orsak till skilsmässa.

    Bara fantasier om hur någon är i sängen är nog mer ovanlig orsak att lämna.Att man bara gissar och fantiserar om att någon är bättre i sängen känns som lite lösa grunder till separation. (Finns självklart massor av olika orsaker att skiljas,och oftast är det nog fler orsaker)
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Oerhörd skrev 2019-08-14 18:26:42 följande:

    I några år. Hur bestämde du det? Vi lever fortfarande i samma relation, men den är bättre nu, på fler sätt än bara sexuellt.

    Menar du när någon blir riktigt kär i en annan person? Jag har alltid älskat fler personer, men inte haft eller velat ha sexuella relationer med dem. Naturligtvis handlar vårt val om att slippa skiljas! Vem vill lämna en person som en lever ett gott liv med, är bästa vän med och älskar? Och vem vill leva olycklig ens med den personen?


    Blir du inte kär?

    Okej. Jag reagerade på att du skrev "jag provar hellre än börjar dela upp barn och hushållsartiklar." Det förvånar mig att du valde skriva så, om du ville stanna för att du verkligen älskar din man.

    Jag levde ihop med mitt ex på slutet mest för att slippa dela på barn och materiella saker, trots att jag inte älskade honom, så jag kan förstå att man väljer det om vardagen fungerar bra i övrigt. Jag vill dock ha mycket närhet med den jag delar säng med om nätterna och semestrar med, så för mig hade det verkligen inte räckt med att ha sex med någon annan då och då.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Suck) skrev 2019-08-14 19:33:21 följande:

    Jag fattar inte riktigt vad du menar här. Det var ju du som tog upp detta som ett argument? Du sa att en av anledningarna till att man inte vill att ens partner ska ha sex med nån annan är att risken då finns att man blir lämnad. Jag svarade då att den risken finns ju alltid, oavsett om man är exklusiv eller inte. Det sa jag alltså för att visa att detta inte är ett argument för varför man absolut vill vara exklusiv. 


    Jag tänker mest när det ställer till problem. Om två människor som älskar varandra och har det jättebra tillsammans inte kan vara ihop bara för att den ene vill vara exklusiv och den andre vill kunna träffa andra. Då finns det väl en anledning att jobba med det? Men om du lever i en bra monogam relation så kan det ju vara svårt att se en anledning, det fattar ju jag med.
    Fast jag tror inte att det finns nåt förhållande som kraschat för att den ene har ägnat sig åt en hobby nån gång emellanåt. Det är det jag pratar om här, inte att man ska träffa andra så att det helt tar över, för det finns det så klart inget förhållande som klarar. Och det där med att det är känslomässigt - ja, det är ju precis det jag undrar över: varför man låter det bli så laddat...
    New Dawn skrev 2019-08-14 07:46:16 följande:
    Jag blev själv svartsjuk när en man som jag var ihop med plötsligt började visa intresse för en annan kvinna. Det smärtsamma var att jag såg hur har lyste upp när han pratade om henne, och jag kände mig osynlig. Det kändes inte lika mellan oss sedan hon kom in i hans liv, men det mesta var subtilt. Mycket riktigt valde han henne sedan och jag tror aldrig han var otrogen. Jag visade aldrig någon svartsjuka mot honom, men jag visste vad som hände. Det fanns inget jag kunde "jobba med". Det var bara så att de antagligen passade bättre ihop, och nu i efterhand inser jag att vi inte ens hade funkat ihop av andra anledningar.
    Fast det är ju en annan sak - då är det ju frågan om att han faktiskt blev kär i en annan. Du säger dessutom att han aldrig var otrogen, så det bevisar ju ännu mer poängen att det inte var att ha sex med nån annan som gjorde att han lånade dig. Och att du inte hade nåt att jobba på där - nä det är klart, där var det ju aldrig aktuellt? Det var ju en helt annan situation än den vi diskuterar här (nämligen där två parter älskar varandra och vill vara tillsammans, men dr den ene vill vara monogam och den andre inte). Skönt att du har kunnat gå vidare från det i alla fall, och tydligen hittat en man som du är lycklig med nu :)
    Ja, man kan förlora en partner ändå, och då mår man dåligt, och just därför vill man inte framkalla situationer som får en att känna av hur det känns. Alltså, att partnern har sex med andra kan framkalla känslor att man håller på att förlora den andre. Att man kan drabbas av det är ju inget man tänker på när man har det bra och är tillsammans. Man mår inte dåligt vetskapen att man teoretiskt kan bli lämnad, om man inte får några sådana känslor.

    Om det ställer till problem att den ena vill vara exklusiv och den andre inte kanske man är för olika.

    Varför det är känsligt med sex.? Antagligen för att människor väljer att ha sex med människor de älskar väldigt mycket. Kärlek är en av de mest starka känslor vi har och de leder ofta till sexuell åtrå. Sex är också betydelsefullt evolutionärt eftersom det bidrar till fortplantning som är en stark drivkraft. Vi måste se till att våra barn överlever och mår bra, så att vi har sex med rätt person är viktigt rent biologiskt. Dessutom är sex intimt på det viset att vi är nakna (vilket vi sällan är) och massor av hormoner frigörs, som berör oss. Går inte att jämföra med hobbies, som inte alls är lika viktigt och berör oss känslomässigt.

    Min berättelse om mannen som blev kär i någon annan var ett exempel på att vi mår dåligt när vi känner oss sekundära. Många av oss reagerar just så här. Det var jättesmå saker som fick mig att må dåligt. Samma oro och obehag som jag fick, får människor av sex. Det jag menar är att min reaktion bara kom, det var inget jag kunde råda över.

    Jag tror dock att de flesta väljer att vara monogama för det är så man vill ha det. Många vill inte ha sex med andra. Inte när de trivs med sin partner och sitt sexliv i alla fall.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Suck) skrev 2019-08-15 00:28:24 följande:

    Jaha, ok då fattar jag hur du menar. Så det du menade var inte att det är pga risken att man ska förlora sin partner som man inte vill att den ska ha sex med andra, utan att man inte vill hamna i en situation där det *känns* som att man ska förlora den.Fast det är det resonemanget jag inte förstår. Det är ju bara en enda ynka aspekt av allting man kan ha gemensamt. Bara för att man ser olika på just den biten innebär ju inte att man är olika i övrigt... jag förstår inte hur den detaljen kan tillåtas bli så stor att man anser att det överskuggar allt annat.Fast det finns många saker man väljer att göra med människor man älskar väldigt mycket, utan att det innebär att man inte kan göra dem med andra också. Om det du menar är att människor väljer att ha sex *enbart* med människor de älskar väldigt mycket kan jag däremot hålla med om att det är ett relevant argument. Eller rättare sagt, det hade varit relevant om det hade varit sant, men det är det ju inte, och det tror jag väl ändå inte att det är speciellt många som hävdar heller. Att kärlek leder till sexuell åtrå är det ju inget snack om, men återigen, detta argument är ju bara relevant om det hade varit det enda som ledde till sexuell åtrå, vilket det ju, återigen, definitivt inte är.Fast minst lika viktigt i det här sammanhanget är ju att vi ser till att para oss med så många som möjligt för att säkra artens fortlevnad, så det här var kanske inte det starkaste argumentet till monogamins fördel :)Ah, just det där med nakenheten kan jag faktiskt köpa lite grann. Man är ju mer utlämnad när man är naken, vilket i sin tur leder till att man på nåt sätt blir tajtare med den man har sex med. Men det finns ju psykisk nakenhet också, som man kan ha med nära vänner, men det ifrågasätts so sagt sällan. Skillnaden mellan sex och hobby köper jag, men när det gäller nära vänskap ser jag verkligen ingen skillnad.


    Ja, det går ju in i varandra. Många vill inte dela med av sin partner pga risken att förlora den. Dels så tar ju den andre personen tid och engagemang och på så vis förlorar man en bit av sin partner. Många är nog rädda att det faktiskt kommer leda till att man förlorar sin partner, att man kommer på andra plats. Detta ger alltså känslor som blir smärtsamma. Även om det inte kommer leda till att man faktiskt blir lämnad så kan det ändå kännas så. Det kan ge samma känslor som om man redan vore lämnad. En manlig skribent här på forumet hyllade polyrelationer i mängder av inlägg och levde i ett sådant själv, men relationen sprack när kvinnan i relationen inte längre klarade av det känslomässiga.

    Många ser inte sex som en ynka aspekt. Jag, och många med mig, ser det som en viktig del av en kärleksrelation, och att relationen påverkas negativ när inte sexlivet fungerar, (allt från att man har olika preferenser och olika lust, vill ha olika frekvens ) och tvärtom att sexlivet inte fungerar när relationen på andra plan inte fungerar. Om du ser sex som en ynka aspekt fattar jag varför du inte förstår.

    Jag pratar inte om vänskaplig kärlek utan om "romantisk kärlek" (Den kärlek som gör att man längtar efter varandra, vill vara nära, vill dela saker, vill ha fysisk närhet, det som avgör när relationen inte bara är vänskaplig) När människor träffar någon de är kär uppstår oftast en längtan efter sex. Ja, man kan ha sex utan kärlek, men romantisk kärlek innehåller oftast sexuella känslor och jag tror att bra sex ofta gör att man vill träffas igen, och igen, och igen, och när det då sker binder de flesta särskilda känslomässiga band till den personen.

    Det gäller inte bara att alstra barn. Man måste ju ta hand om dem också och då funkar det inte att ha sex med flera män. Då vet man inte vem som är pappan och om kvinnan inte ensam ska ta hand om alla barn själv är det viktigt att välja fadern, och ha koll på vem som är fadern.

    Jag tror de flesta bra kärleksrelationer innehåller även den där psykiska närheten, men till skillnad från vänskapsrelationer innehåller de även sex och närhet och ofta någon typ av gemensam framtidsplan.) Eller i alla fall väcks frågor om framtiden)
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (BBW) skrev 2019-08-15 23:00:23 följande:

    Nu får du ursäkta men jag tar det som en ren kränkning av min mans och min långa relation att du tror att man inte kan längta efter närhet och samvaro och känna djup kärlek till en person man inte fungerar bra sexuellt med. En relation är väldigt mycket mer än sex. Gör inte det vanliga misstaget att tro att alla är som du och att alla relationer är som din så slipper du kränka människor och framstå som omoget naiv.


    Vad är det du blir kränkt av? Att jag skriver att romantisk kärlek OFTAST innehåller sexuella känslor? Eller blir du kränkt av att jag skriver att människor träffar någon de är kär i uppstår OFTAST en längtan efter sex.

    Eller är det möjligen så att du blir kränkt av att jag tror att bra sex OFTA gör att att man vill träffas igen och igen och att det binder särskilda känslomässiga band till den personen.

    Jag vet extremt lite om din relation, för du beskriver den nästan inte alls. Du skriver något om att du valt att smyga, sedan skriver du något om det jobbiga samtalet som man i en drömvärld skulle haft tidigare och så skriver du att man måste välja "det minst dåliga alternativet".

    Jag skriver om orsaker till att det blir svårt att ha sex med flera.

    Varför skriver du om det "minst dåliga alternativet" ? Har du inte sex med andra för att du tycker det är det bästa alternativet?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (JH) skrev 2019-08-16 11:00:40 följande:

    Det beror på vad du menar med lätt. Det är lätt att göra vad man kan för att skydda sig och minimera riskerna men de finns ju fortfarande där. Blir kvinnan t ex gravid och inte vill genomgå en abort kan det få väldigt stor inverkan på en rad människors liv.

    Det verkar också finnas en smått naiv inställning bland många som lever i öppna förhållanden att sex enbart är sex. Mycket av den forskning som görs däremot indikerar, inte helt oväntat, att det finns en tydlig koppling mellan sex och känslor i människan. Bland annat aktiveras samma delar av hjärnan vid såväl sexuell åtrå som kärlek och man har även sett att det leder till ett relationsbyggande beteende gentemot subjektet. Alltså finns anledning att tvivla på att människor faktiskt kan särskilja sex och känslor till den grad vissa påstår sig kunna. Man behöver heller inte vara raketforskare för att förstå att finns där någon slags grund så ökar risken för att känslor uppstår ju mer och intimare umgänge man har. Det är av förklarliga skäl sällan en önskvärd utveckling att ens partner får känslor för andra.

    Jag tror inte att någon kommer kunna ge dig en mängd rationella anledningar för naturligtvis sitter mycket i huvudet oavsett om det gäller monogami eller polygami. Däremot ser jag minst ett par stycken för att vara emot att ens partner har sex med andra och mycket litet att vinna annat än att ens partner blir nöjd om det är en önskan de har. Man kan likväl fråga efter rationella argument till att vilja ha sex med många eller varför inte människor som tänker på det sättet kan jobba med sig själva och anpassa sig så att förhållandet fungerar.


    Mycket bra inlägg
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    New Dawn skrev 2019-08-16 16:17:05 följande:

    Mycket bra inlägg


    Skulle ju vara "tumme upp" på förra inlägget så klart
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Suck) skrev 2019-08-16 20:23:10 följande:

    Det här var min själ en *riktigt* bra poäng. Jag har hela tiden tänkt så här:

    Monogam: har en mental föreställning hur den vill ha det. Denna föreställning får en direkt, inskränkande/begränsande påverkan på den öppna/polygama partnerns liv. Dvs, den monogama styr över vad den andre får göra.

    Öppen/polygam: har en mental föreställning om hur den vill ha det som *inte* begränsar den andres liv. Den Öppna/polygama styr inte över vad den andre får göra.

    Slutsats: det är mer rationellt att det är den monogame som ändrar sig än den öppne/polygame (om man nu anser att förhållandet öht är värt att jobba för)

    MEN. Varför skulle det vara viktigare att en människa inte blir begränsad, än att en människa inte blir sårad? Om man beskriver de här sakerna i vidare ordalag så är de ju båda två samma sak: ett sätt att må dåligt. 

    Ok. Jag måste erkänna att jag får tänka om. Egentligen är det ganska självklart. Jag har bara varit så fast i det här med att man inte har rätt att aktivt, konkret gå in och styra vad en annan människa får och inte får göra. Huh. 

    Tack för den här ögonöppnaren, jag vet verkligen inte varför jag inte har insett detta tidigare.


    Det handlar inte om att styra människor.

    Alla har rätt till sina känslor och trivs man inte med öppna relationer av något slag så gör man inte. En monogram person kan inte tvinga ens partner att vara trogen, däremot kan man berätta hur man vill ha det och vad man mår bra och dåligt av.

    En person som vill ha sex med fler kan inte tvinga en partner att må bra av det.

    Om man inte kan komma överens är det dax att ta ställning till separation . Det är inte mer rätt att den monogama går omkring och mår dåligt, än att en polygan person mår dåligt

    Det finns inget som är rätt eller fel generellt. Du, eller någon annan, kan inte sitta och säga att det är fel att skiljas om att annat är bra. Det är upp till varje människa att bedöma/känna vad som är bra, eller tillräckligt bra för att leva i en relation med någon.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Suck) skrev 2019-08-16 09:55:19 följande:

    Men gud vad sorgligt... :(


    Ok, fel ordval av mig, jag skulle skrivit "enda" snarare än "ynka". Sex är definitivt en otroligt viktig del, och funkar inte sexet så blir allt annat lidande om man lever i en monogam relation, det håller jag *absolut* med om. Men det är trots allt bara *en* aspekt. Det finns så många andra saker som betyder så väldigt mycket i ett förhållande också. Det var det jag menade.
    Ja? Jag fattar inte riktigt vad du menar med detta? Sex och kärlek hör ihop. Sex och  inte kärlek hör också ihop. Och?
    Fast man kan ju skydda sig...
    Ja, för monogama. Men för dem som inte är monogama är det ju inte sexet som gör skillnaden (såvida man inte är polyamorös/polygam, för där kan det ju vara exakt likadant, bara att man har en kärleksrelation med fler än en person)
    Men hur tänker du nu?!

    Klart att inte sex är den enda betydelsefulla delen av en en relation för monogama. Vi tycker givetvis att det finns mycket annat som är viktigt. Jag fattar inte ens hur det kan ha med saken att göra. Jag tror inte ett dugg på att polygama/polyamorösa generellt tycker att sexlivet är mindre viktigt än monogama när de tex väljer partners. Alla kan däremot välja att stanna i en relation trots att något inte är så bra, eller tom dåligt, vare sig det handlar om sex eller något annat. Det gäller både polygama/polyamorösa och monogama .

    Vad jag menar är att sex ofta ger särskilda känslomässa band, och blir en del av kärleksfulla relationer. Det är en av anledningarna att människor är monogama. Det hindrar inte att folk ibland har tillfälligt sex utan känslor, eller kk relationer utan känslor. Men sex berör oss. Bra sex i alla fall.

    Vad gäller biologi så har vi kvar funktioner som ligger i vårt ursprung.

    Ja, men för polygama/polyamorösa finns det väl också något som utmärker en relation. Det är ju ändå så att polygama/polyamorösa vet vilka de har en kärleksrelation med och vilka som bara är sex. Även bland polygama/polyamorösa finns ofta massa uttalade eller outtalade regler vad som gäller och de har ofta samma struktur och princip som monogama. Det kan tex vara hur mycket man träffar andra, hur man träffar andra, vad man gör. De som har mer känslomässiga band till varandra i en polygam/polyamorösa relation har en viss förväntan att komma på första plats. Det finns säkert personer som har väldigt många sexpartners, men jag uppfattar det som att det inte är så okomplicerat att ha en kärleksrelation med fler. Om för många kommer in i bilden uppstår, eller det blir på fel sätt, ofta samma typ av känslor som i monogama relationer, har jag upptäckt i kontakt av polygama/polyamorösa personer och de som påstås vara det tills de träffar någon de blir kär i. Har stött på fler som kallar sig poly, när de lever i en gammal och utdöende relation, men alla dessa tankar blir som bortblåsta när de blir kär i en ny person
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Oerhörd skrev 2019-08-16 18:27:49 följande:

    Jag skulle inte vilja påstå att enbart varje sexuellt förhållande kan leda till kärlek - det är naturligtvis ingen främmande tanke. Men jag skulle vilja ta bort ordet sexuellt: varje förhållande kan leda till kärlek. Den roliga kollegan, personen en har ett gemensamt intresse med, barnens kompis förälder som är så förstående etc. alla relationer kan leda till kärlek. (Vilket jag tycker är en bra grej, kärlek är en härlig känsla!)


    Jag förstår inte vad du vill komma med detta. Ingen har väl ifrågasatt att vi kan känna vänskaplig kärlek? Det kan ju både monogama och polygama? Det är ju inte vänskaplig kärlek vi diskuterar här.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Suck) skrev 2019-08-17 12:29:07 följande:

    Öh... Varför kommenterar ni på inlägg som ni uppenbart inte har läst? Jag skrev ju att det var en bra poäng, och att den fick mig att ändra inställning och ge er rätt? Och ändå tjafsar ni emot och fattar inte varför jag skriver det jag skriver när jag insett att ni faktiskt har rätt, och har övertygat mig? Himla märkligt måste jag säga... Läs gärna en gång till:


    Okej. Jag ber om ursäkt. Jag uppfattade det sista som ironi eller nått. Fel av mig, och bra att du har fått nya tankar och tagit till dig
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn

    Generellt i detta ämne har jag gjort följande spaning.

    En del människor upplever att de är polygama när de lever i en relation som är bristfällig. De kan vara kritiska mot svartsjuka och mena att "sex bara är sex". En del av dem kanske själv har en älskare, eller älskarinna och tycker inte att det skulle vara jobbigt alls om deras partner har sex med andra...men(!!!) blir svartsjuka om de upptäcker att tex deras älskare har sex med andra. Ofta är de okej med att han är gift, för de känner sig ändå utvalda sexuellt, men om han sedan har sex med ytterligare en älskarinna försvinner alla polygama resonemang.

    Jag har också stött på män som uttryckt att de är polygama ända tills de blir kära....

    Om man väljer att ha sex med andra för att "stå ut" i en sval, eller död relation, handlar det inte om att man är polygam. Det är helt andra drivkrafter som styr. Tex tanke på barnens bästa. Rädsla att förlora annat bra osv. Jag säger inte att det är fel, jag bara menar att det är något annat.

    Några komiska situationer har tom uppstått här på FL då män som uppgett sig vara öppna och flersamma, och inte svartsjuka, tom med reagerat med svartsjuka på mig, när jag visade intresse för en annan man här på FL... Trots att vi bara växlat lite pm....


    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Oerhörd skrev 2019-08-17 19:31:08 följande:

    Spännande spaningar, jag har sett liknande lite här och var. Har också hört att bra många helyllemonogama är notoriskt otrogna, det tycks liksom inte finnas så många perfekta människor av något slag alls. Knepet är väl att inte neka sina egna känslor, så att det val en träffat inte känns surt om det visade sig vara mer för någon annans skull än ens egen.

    Du får ett till exempel till samlingen: Min älskare är gift och träffar en till älskarinna, samt andra ibland. Vi har inte upplevt någon svartsjuka hittills utan är helt överens om hur vi vill ha det. Jag är oförskämt förälskad i min man, och vår relation är inte sval, den är kärleksfull, innerlig och lycklig.


    Som sagt så är ju inte otrogna helyllmonogama, och jag vet inte om så många otrogna tycker att de beteer sig monogamt när de är otrogna.

    "Knepet" att inte neka sina känslor är väl just det otrogna gör.

    Jag tror många som lever med fler partners, och/eller har älskare /älskarinnor tycker de funkar så länge de får vad de vill ha. Då uppstår mer sällan svartsjuka.

    Du har levt så här i några år och kanske kommer du fortsätta att må bra i det i många år, men för andra (i motsvarade situation) fungerar det mer som konstgjord andning en kortare period, eller som en ventil. Du levde som monogram i flera år och det kanske också funkade de första åren.

    Det kanske funkar för din älskare när han har tryggheten hemma och makten att ta för sig av flera älskarinnor.... Eller så skulle han bli svartsjuk om hans fru, du och den andre älskarinnan plötslig fick ökat intresse för andra män. Kanske börjar din man längta för mycket efter någon som han har sex med och får känslor för någon. (Deg behöver ju inte bli så) Kanske blir det inte lika enkelt då. Relationer och känslor ändras med tiden och det kan givetvis ställa till det i både monogama och polygama relationer. Jag tror inte alls att sex med fler skyddar relationer från smärta, svartsjuka och för att känslor och längtan som växer till "fel" personer.

    Hur fungerar det för er att åka bort på semestrar tillsammans och umgås bara ni. Funkar lyckan och sexet då, när ni inte har andra? Du skriver att du är oförskämt förälskad i din man. Hur är den förälskelsen? Vad är förälskelse för dig? Hur visar det sig?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Oerhörd skrev 2019-08-17 19:05:38 följande:

    Jag diskuterar inte vänskaplig kärlek, vet inte vad som får dig att tro det, men ber ändå om ursäkt om jag varit otydlig. Jag vill komma till att kärlek (inte vänskaplig) lika gärna kan uppstå i hur många andra situationer som helst, som inte innebär sex. Där kan visserligen finnas en vilja till sex, men att avstå just sexet hindrar inga känslor om relationen ändå fortgår. Det är inte att ha sex som skapar kärlek, den kan uppstå ändå.


    Vad menar du med att kärlek kan uppstå? Vilken typ av kärlek menar du? Hur definierar du kärlek som är mer än vänskaplig kärlek? Vad skiljer den från vänskapskänslor?

    Självklart kan man bli kär i vem som helst och känna kärlek till någon man inte haft sex med, men det är onekligen vanligt att sexuell längtar uppstår när man blir kär.

    Hmm... Jag tror väldigt många påverkas mycket känslomässigt av att vilja ha sex men avstå, när det gäller någon man älskar. Jag tror många relationer och känslor påverkas negativt om man vill ha sex med med någon man älskar men avstår, eller måste avstå. Oavsett relationsform.

    Sex get inte per automatik känslor. Det håller jag verkligen med om. Däremot tror jag att bra sex tenderar att ge känslor. Inte alltid, men ofta. Dessutom är sex ofta en del av en kärleksrelation och många tycker att det är en viktig del av en kärleksrelation och att relationen tappar om sexet uteblir. De polygama jag pratat med (som varit polygama från början av relationen)har tyckt att det är viktigt att sexlivet med den närmaste partnern ska vara bra för att den polygama relationen ska funka. Så klart kan det varsa olika i olika relationer, men ändå. Jag tror de har en poäng.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Oerhörd skrev 2019-08-18 12:47:49 följande:

    Nej, det är de inte, med deras partner och omgivning tror att de är det, och räknar in dem som lyckliga exempel på fungerande monogama par. Jag ser att jag är otydlig, bra att du övar mig i att vara mer specifik!Visst finns det väldigt många varianter i både flersamma och monogama relationer.Jag spekulerar inte i min älskares liv och relation, han säger sig vara lycklig och allt jag kan se tycker på att det stämmer. Dina spekulationer är dina egna, älskaren har inga problem med att jag träffar andra män, och maken får lätt känslor för andra. Det jag tänker är att vi alltid varit sådana, vi får lätt precis samma känslor för varandra också i perioder, det är inget vi agerar på genom att göra livsomvälvande förändringar. Jag håller med dig, jag tror inte heller att sex med fler skyddar en relation från något, men det gör inte avhållsamhet heller. Däremot tror jag inte att risken för att vilja se över och eventuellt lämna relationen ökar med möjligheten att ha sex med fler, det finns alldeles för många exempel på personer som känner så starkt för en annan person att de vill skiljas - innan de påbörjar en sexuell relation med den andra.Vi brukar ha långa semestrar tillsammans på skolloven, lyckan och sexet är som vanligt även i perioder när vi inte har andra. Likväl som jag kan åka ifrån min man några veckor kan jag med lätthet vara utan min extra ett tag. Saknar dem såklart, men det gör väl alla. Några gånger om året åker vi iväg utan barnen också för att verkligen få vara nära.

    Hur den förälskelsen är... tro på mig när jag säger att jag vet vilka skillnader det finns i olika sorters kärlek. Tro på mig när jag säger att jag levt med min man i en kärleksfull och innerlig relation i decennier. Vi behöver inte att du avgör åt oss om den kärleken är rätt eller inte - gör inte det, ens för dig själv. Det känns inte riktigt sunt att försöka tala om för andra vad som är fel på relationen de lever lyckliga i.


    Ja, fast det du ser är ju en lögn. De otrogna kanske stannar av feghet att lämna, rädsla att såra, bekvämlighet, omsorg om barnen, ekonomiska och praktiska orsaker, bostadsproblem, övriga sociala kontakter. Vissa kan ha en monogam känsla och inställning, men stannar av rädsla och feghet, och andra orsaker, i tex i en bristfällig relation. Då har det inte ens med monogami, eller polygami att göra. Det som är mest avgörande när det gäller polygami, eller monogami, (tycker jag) är hur folk tänker när de går in i en ny relation och det lustiga här är att många som pratar om polygami tappar intresset när de ska inleda en ny relation.

    I den här tråden diskuterar och spekulerar vi i relationsformer och det fungerar tydligen för er. Det är möjligt att det finns folk som lever i riktigt långa polygama relationer. Jag uppfattar det som att det är vanligt att polygama relationer upplöses snabbare än monogama, och intresset att träffa fler sexpartners, verkar minska när känslor ökar för någon ny person.

    Okej. Du beskrev ju i början att erat sexliv var dåligt innan ni öppnade relationen och du inte kunde känna lust till din man. (inget funkade) Det är ju väldigt bra att du verkligen vill vara nära nu igen och har lust till din man igen, fastän det var så omöjligt innan (efter 20 år.) och att det dessutom funkar när ni är ensamma. Du skrivet att du saknar "dina extra" och din man när ni är från varandra och "det gör väl alla". Nja... Alla saknar verkligen inte andra män när man är på semester.

    Vad gäller att lämna relationer, så ja, vissa människor lämnar relationer när de får känslor för andra. Vissa lämnar polygama relationer när de för känslor för någon ny. Vissa människor får extra stor lust för sex med andra om känslor svalnat i den relation de lever i. För vissa kanske det blir lättare att leva kvar i relationer som brister om de får uppskattning och sex på annat håll. För andra kan det bli ett snabbt slut med det upplägget, eller ens tanken på det. Fortfarande tycker jag det är anmärkningsvärt få som vill ha ett polygamt upplägg i en ny relation.

    Va?!?!?!?. Får man inte tala om förälskelse????!? Får man inte fråga vad skillnaden på förälskelse är för dig?!?!?. Jag fattar abslot ingenting?!? Varför så kränkt?! Jag tycker det är intressant att höra vad förälskelse är. Hur du beskriver det och vad den kännetäcknas av. Jag tycker det är intressant att fundera på vad skillnaden är i olika kärlek. Vänskaplig och mer djup kärlek, typ romantisk kärlek, eller vad man ska kalla det.

    Jag har själv levt i en lång relation där kärleken svalnade med tiden. Förälskelse är något som ofta svalnar i relationer. Jag skulle inte ens använda ordet förälskad när det gäller min sambo, fast vi har det jättebra och älskar varandra, så jag blev nyfiken på vad du menar.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Oerhörd skrev 2019-08-19 01:26:07 följande:

    Diskussionen handlade mest om dina observationer. De människor du observerar kanske inte visar dig hela sanningen, det var hela min poäng. Jag räknar iskallt med att det händer mycket mer i folks liv än vad de väljer att dela med mig.

    Jag tycker att det är ganska naturligt. Nyförälskelse är en ganska mäktig kemisk reaktion, vi reagerar alla ungefär likadant på det. Det om något är ren vetenskap. Vad som händer sen när vi kommer ur det och fungerar logiskt och rationellt istället utan en massa hormonpåslag, det är väl det verkligt intressanta.Ja, precis. Jag upprepar att vi har en bra relation och du försöker flitigt hitta något som inte funkar, du verkar helt enkelt inte vilja tro mig.


    Ja, fast det jag utgick från var hur folk BESKRIVER sig. Det är vanligt att människor beskriver att de är polygama när de lever i realtioner där de är missnöjda med sexlivet, eller med relationen i övrigt, när känslor svalnat. Precis som att det är en vanlig orsak till otrohet. Det är vanligare att man tycker det är okej att någon man varit tillsammans med länge och tröttnat på, har sex med någon annan, än någon man har starka känslor för.

    Klart man vill träffas oftare när man är förälskad, men jag tycker det är konstigt om man plötsligt inte vill leva så längre och blir svartsjuk. Nu finns det ju människor som faktiskt börjar leva som polygama eller plyamoröss även direkt i nya realtioner, och är öppna med sin inställning.
    Oerhörd skrev 2019-08-19 01:26:07 följande:

    Nu var du tydligare, men det känns som en efterkonstruktion. Kränkningen består i att du ganska oblygt försöker förminska mina känslor för min man, som att han skulle vara en bekvämlighet för mig, eller en kompis. (Alla flersamma blir monogama när de byter partner = de visste väl bara inte vad kärlek är. Eller menar du det på något annat sätt som jag missat?) Well, är du nyfiken på riktigt...


    Tänk på att jag ju har läst det du skrivit i tråden och flera uttalanden du haft har gjort mig osäker på din inställning till kärlek och sex. Det började med att du initialt skrev att att ni "hellre provar något än att dela upp hushållsartiklar och barn" Du måste förstå att det ger ett helt annat intryck än du skriver här ovan. Sedan skrev du att du alltid älskat fler men inte alltid velat ha sex med dem. (men att de inte handlar om vänskaplig kärlek) Jag har svårt att relatera till detta helt enkelt. I andra inlägg har du antytt att kärlek kan man känna till många, kollegor mm. Klart det är svårt att förstå hur du tänker. Till råga på allt skrev du att fantasier ofta är bättre än verkligen. Det gav också en känsla att verkligheten för dig var ganska sval. Du måste förstå att jag inte kan veta hur du känner om jag inte får reda ut allt du skriver. Jag vet ju inte vilka beskrivningar jag ska bortse från. Jag skulle kunna säga som du att detta är en efterhandskonstruktion men jag väljer att addera alla dina inlägg och nu får jag en bättre bild. Har läst så många inlägg här på familjeliv där folk använder ordet kärlek på olika sätt och ibland är det extremt tydligt att det faktiskt saknas kärlek.

    Jag vet inte. Berätta för mig vad du tror om de personer som kallar sig polygama i realtioner där kärleken svalnat, men överger tanken när de inleder en ny relation.
    Oerhörd skrev 2019-08-19 01:26:07 följande:

    Jag älskar min man. På det sättet att jag känner mig hel och fullständigt avslappnad och lycklig när jag är nära honom och kan andas in hans närvaro. Han är den person jag kan visa hela mitt innersta för och alltid räkna med att möta kärleksfull vilja att förstå. Jag beundrar honom, han är smart och målmedveten, känslosam och intensiv. Jag åtrår honom och vill vara nära honom. (Vilket ju inte alltid varit fallet, inte då när all lust var borta. Jag älskade honom då också, men utan åtrån. Med åtrå menar jag vilja att ha sex med. Vi har alltid hånglat, kramats och varit nära varandra, och njutit av det.) Ganska ofta numera känner jag mig också förälskad i honom, på exakt samma sätt som i början av relationer, den sortens förälskelse som är intensiv, pirrig, uppslukande och övergående. Ibland i ögonblick, ibland i månader i taget.


    Låter jättefint Bra beskrivning! Och tack för att du svarade. Jag har ställt denna frågan till många som har problem i realtioner och det är få som har svarat. Bland de som svarat har det inte sällan kommit fram att de älskar varandra som syskon, men så låter det verkligen inte i ditt fall. Grattis till er
    Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Otrohet, men från ett annat perspektiv