• Anonym (Robin­)
    Tue 13 Aug 2019 15:07
    919 visningar
    18 svar
    18
    919

    Otrohet eller inte?

    I den nya moderna och högteknologiska snabba värld vi lever i 2019 tycker många att gränserna för när man är otrogen eller inte har flyttat på sig, jämfört med i gamla tider. Idag är allting klickbart, prenumererbart, lätt-tillgängligt och inte längre bort än några knapptryck. Är man bara otrogen när man knullar och/eller utför en sexuell handling samtidigt som man är i en relation? Eller har gränserna flyttats? Är man också otrogen om man småflirtar med en tidigare bekant, eller nyvunnen bekantskap via sms/chatt? Ja vi har säkert alla olika tyck och tänk om allt det här. Men jag ger några konkreta exempel så får vi se vad Familjelivsopinionen anser:

    1) Man kysser sitt ex när man träffar hen, trots att man har en ny relation. Man förklarar sen sitt beteende med att ?Det skedde av gammal vana, som vi alltid har gjort.?
    Är det en form av otrohet?

    2) Trots att personen i exempel 1) har rett ut beteendet med sin nya relation, och sagt att ?Det var fel! Det kommer inte att ske igen!? så fortsätter personen i exemplet att ?elektroniskt? skicka pussar i meddelanden/sms till sitt ex, när man ska diskutera praktikaliteter kring sina gemensamma barn. Konstant avslutningsfras: ?Pussar från XXXXXXX!? Är det en form av otrohet? Känslomässig sådan?

    3) Man har spårat ur lite på sin arbetsplats och påbörjar någon slags sexchatt-relation med en kollega, såväl på arbetstid som på fritiden. Sexchatten övergår till ett (1 st) möte där man har sex med varandra irl också, förutom sexchattarna. 1,5 år senare när en av de två sexchattarna har inlett ett nytt seriöst förhållande så skriver de tidigare sexchatt-kollegorna med varandra igen. Först om väder och vind och allmänna saker, men därefter beskriver den av de två som har det nya seriösa förhållandet, hur hens nya relation fungerar och lämnar ut detaljer om sitt nya sexliv för sin tidigare sex-chattpartner. Är det en form av otrohet? En annan slags känslomässig/mental otrohet där man berättar om sitt sexliv, i smyg utan att ens nya partner vet om detta?

    4) Sen har vi det mycket intressanta fenomenet när två människor möts och bestämmer sig för att ha sex med varandra. Den ene av de två lever i en relation, medan den andre är singel. Tycker familjeliv-läsarna att det bara är den upptagne som gör fel, eftersom hen är otrogen? Eller är singeln också ansvarig eftersom hen bidrar till den upptagnes otrohet?

    Om ni har orkat läsa hela vägen hit är jag jättenyfiken på vad ni anser om dessa frågeställningar.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Otrohet eller inte?
  • Anonym (Robin­) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 07:54
    #8

    God morgon och tack för era intressanta svar! 


    Jag hoppas få tid att återkoppla var och en av er lite senare! 


    Någonstans hoppas jag att jag läser det "rätta svaret", dvs hur jag själv känner inför de här företeelserna. 


     

  • Anonym (Robin­) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 11:33
    #9
    Anonym (Klö) skrev 2019-08-14 00:12:57 följande:

    1. Otrohet men väldigt socialt märkligt också.

    2. Inte otrohet men respektlöst.

    3. Otrohet tveksamt, men en anledning att dumpa personen ändå eftersom det är så respektlöst.

    4. Jag tycker båda har ansvar.


    Tack för dina svar!


    Men du tycker inte att 2) är en form av "mental" otrohet då? Ett slags "jag-har-en-ambition-att-det-nästan-ska-kännas-som-när-vi-var-ett-par-försåtlighet" i detta beteende. Men "respektlöst", absolut! 


    3) Förstår dumpa-tänket och jag håller med om respektlöst. 


    4) Där är vi helt överens! 

  • Anonym (Robin­) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 11:35
    #10
    LuciferIV skrev 2019-08-13 22:51:05 följande:

    4.

    Bara den i förhållande som gör fel, förutom om singeln känner den bedragne, tex bästa vän eller syskon tex, då ligger det på båda.


    Men den som bidrar till någons otrohet är väl också ansvarig? Varför skulle det vara skillnad om det är "bästa vän/syskon"? Är det inte lika illa om det är någon man inte alls känner? 
  • Anonym (Robin­) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 11:38
    #11
    Anonym (???) skrev 2019-08-13 22:47:09 följande:

    1 och 2. Inte direkt otrohet men illojalt mot ny partner. 
    3. illojalt mot partner och nätotrohet pga historik med tidigare sexchatt, måste nog tolkas som en sondering av möjlighet till framtida otrohet irl
    4. Olika ansvar, som tjuven och hälaren ungefär


    Tack för ditt svar!


    1 och 2) För att använda det moderna begreppet "Micro-otrohet". Inte ens det? 


    3) Illojalt - ja det är ju också en användbar synonym. Ja, man kan absolut misstänka någon form av framtids-sondering. 


    4) Bra liknelse - kanske inte lika grovt att bidra till otrohet som att vara otrogen själv. 

  • Anonym (Robin­) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 11:39
    #12
    Anonym (Clara) skrev 2019-08-13 22:05:44 följande:

    1-3 inte otrohet

    4 den upptagnes ansvar


    Tack för ditt svar! 


    1-3 vad betecknar du det som då om inte otrohet? 


    4 så den som bidrar till otrohet har inget ansvar alls? 


    Intressant om du utvecklar dina svar lite. 

  • Anonym (Robin­) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 11:45
    #13
    Anonym (Camilla.) skrev 2019-08-13 20:07:06 följande:

    Punkt 1 är mest dåligt hyfs. Man gör inte så. Kan inte skylla på gamla vanor hur länge som helst. Ok jag kindpussar oftast.

    Punkt 2 är gränslöst och en form av microotrohet.

    Punkt 3 är som ovan. Varför lämna ur sådan privat info öht. Kan inte förstå typ väninnor som detaljerat lämna ut sina partner i diskussion om sexliv.

    Punkt 4 är otrohet. Helt klart. Jag är av den övertygelsen att det är den i relation som har det tyngsta ansvaret för otroheten. Den andre, singeln, har bara ansvar fram till den andre partnern. Varför ska singeln ta mer ansvar än den som väljer otroheten? Det är inte rimligt att det ska vara så. Det är att förskjuta ansvaret på annan. Sedan kan man påpeka att ha ansvar för tredje part osv och att den som är i relation är förbjuden mark.

    Sedan kommer de gamla vanliga på FL att gasta I alla tonarter. Allt bara i svart eller vitt. Deras principer är det enda rätta. Resten är paria.


    Tack för ditt svar!


    Din skillnad mellan 1 och 2 förvånar mig lite. 1 - "mest dåligt hyfs", medan 2 - "gränslöst och en form av microotrohet". Är inte 1 "grövre" än 2 ändå? Eller åtminstone lika grovt? 


    3) Ja varför lämnar man ut sån information öht? Det är en bra följdfråga! 


    Eftersom detta har hänt irl är den förklaring som har givits "Ville avsluta på ett snyggt sätt och ha en trevlig ton." Det är en sak, men fortfarande inte någon förklaring till varför det skulle lämnas ut intim information om hur sexlivet var i den nya relationen. 


    4) Hur menar du "bara ansvar fram till den andre partnern"? Om man utgår från att singeln i exemplet vet om att den hen knullar med har en relation. Är inte singeln ansvarig då för att bidra till otrohet, och har väldigt dålig moral? 

  • Anonym (Robin­) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 11:48
    #14
    Tecum skrev 2019-08-13 17:45:15 följande:

    Jag tycker att punkt 1-2 är ett olämpligt beteende och det tyder antingen på att det finns gamla känslor som spökar eller en allmän gränslöshet hos personen. Jag kallar det inte otrohet men hade reagerat om min partner gjort så. Relationen till ett ex är extra känslig och där måste man ffa tänka på hur nya partnern uppfattar den.

    Punkt 3 är ett klassiskt exempel på illojalt beteende och ytterst olämpligt. Dock inte otrohet, tycker att man ska akta sig för att devalvera begreppet genom att använda det i tid och otid.

    På punkt 4 tycker jag till skillnad från de flesta att bägge har ett ansvar för otroheten även om det är störst hos den om är i ett förhållande. Men att med öppna ögon ha sex med en upptagen är att bidra till otrohet, jag skulle ha svårt att lita på en sån person i en senare relation.


    Tack för ditt svar!


    1-2 Inte ens "Micro-otrohet", för att använda ett modernt begrepp? 


    3 Visst kan det bli en slags devalvering av begreppet men samtidigt är det så att kartan kring detta ju håller på att ritas om. Var och en får förstås själva, och tillsammans med sin partner, bestämma vad som räknas som otrohet. 


    4. Jag håller helt med dig! 

  • Anonym (Robin­) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 11:50
    #15
    Anonym (Fia) skrev 2019-08-13 17:07:34 följande:

    Punkt 1-3 tycker jag är otrohet. För mig är det mentala mycket viktigare än det fysiska, mental otrohet sårar mig medan det fysiska bara är sex.

    Punkt 4 tycker jag att den som är i ett förhållande har ett ansvar mot sin partner medan den som är singel inte har något ansvar mot den andras partner.


    Tack för ditt svar! 


    1-3 Visst är det så att den mentala otroheten på något sätt är mer sårande, än den fysiska. Den kan man på något sätt leva med (antar jag). Medan den mentala otroheten gör att man känner sig sviken och lurad på ett annat plan. 


    4) Inte det minsta ansvar alltså? 

Svar på tråden Otrohet eller inte?