• Anonym (Paula­)
    Tue 13 Aug 2019 16:30
    62 visningar
    4 svar
    4
    62

    Är detta för lite för en 9 månaders?

    Hur tycker ni detta matschema ser ut för min 9 månaders? Han är så kräsen och går upp sådär i vikt.

    8.00 en portion gröt

    11.00 en halv burk mat och fruktpure (smör i maten för att smak och extra fett)

    13.00 Frukt, typ banan men äter kanske en tredjedel

    14.30 ersättning 120 ml

    16.00 lagad mat och fruktpure

    18.00 en portion gröt

    19.30 ersättning 160 ml

    Ca 02.00 ersättning 180 ml

    Detta är det jag får i honom...

  • Svar på tråden Är detta för lite för en 9 månaders?
  • Tue 20 Aug 2019 21:11
    #1

    För mig med tre barn som ätit sådär ser de ut o va en hel del - kanske tätt o många mål

    Om han äter var tredje timme äter han/hon mer då?

    ????

    En tsk rapsolja i vällingen på natten ökar med kaloriintag o påverkar inte mättnad dag

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Aug 2019 21:14
    #2
    Linkar skrev 2019-08-20 21:11:44 följande:

    För mig med tre barn som ätit sådär ser de ut o va en hel del - kanske tätt o många mål

    Om han äter var tredje timme äter han/hon mer då?

    ????

    En tsk rapsolja i vällingen på natten ökar med kaloriintag o påverkar inte mättnad dag


    Ang rapsoljan... Blir de mättare på det också? Tänker att de kanske sover bättre om nätterna då...
  • Anonym (Ok!)
    Tue 20 Aug 2019 21:45
    #3

    Förstår att det känns jobbigt att han går upp sådär i vikt. Tycker ändå att det ser ok ut! Alla barn har olika behov i matintag, så det blir svårt att säga om det är tillräckligt bara utifrån matschemat. Men eftersom han inte går upp i vikt som du önskar, kanske du kan öka frekvensen på matintag på förmiddagen? På eftermiddagen verkar han ju äta varannan timme och på förmiddagen har han 3h. På så vis kanske du kan få i honom ett litet mål till? :) äter han själv eller matar du? Han kanske äter bättre om han får pilla med mjuka bitar själv med fingrarna samtidigt som du matar? :)

    Som en referens, så här ser matschemat ut för min 9-mån dotter. Hon går bra upp i vikt.

    06.00 frukost, 135 ml ersättning

    09.00 mellis, en hel banan eller en macka

    12.00 lunch, exempelvis lite mjukt kokta pastaskruvar, broccolibitar, morotsbitar och kycklingbitar. Ibland får hon lite pure samtidigt.

    14.00 mellis, fruktbitar/pure eller en macka

    17.00 middag, smakar på det vi äter.

    18.00 kvällsmat, 1.5 portion gröt och fruktpure

    Hoppas att du kan hitta något som hjälper dig och din son att öka lite bättre i vikt :)

  • Anonym (S)
    Thu 22 Aug 2019 13:10
    #4

    Testa och lägg till kokosolja i maten.Och jordnötssmör

Svar på tråden Är detta för lite för en 9 månaders?