• Anonym (mjaou­)
    Tue 13 Aug 2019 22:59
    4437 visningar
    130 svar
    -1
    130
    4437

    Köpa in mig i hans hus?

    Huset du bor i klassas inte som samboegendom då han skaffat huset innan ni träffats. Du har därmed ingen rätt till huset om ni separerar. Du är inte heller någon hyresgäst i formell mening och har därmed inte heller någon besittningsrätt. Rent juridiskt antar jag att du klassas som en gäst och att du i princip kan bli utkickad från en dag till en annan.

    Är du superorolig så kan ni skriva inneboendekontrakt där ni avtalar om exempelvis uppsägningstid. Då kommer du juridiskt vara både hyresgäst hos din partner och hans sambo. Jätteologiskt. Vet inte hur förenliga de två rollerna är egentligen ur ett juridiskt perspektiv.

    I vilket fall så känns det inte realistiskt att du i längden ska bo inneboende hos din man. Ni behöver ju skaffa er någonting gemensamt. Ska ni skaffa barn är det bästa för dig att ni gifter er.

  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 10:10
    #40
    pyssel skrev 2019-08-14 07:04:13 följande:

    3 månader gäller till och med för den som inte är skriven, om man har sin dygnsvila där. Har försökt bli av med pojkvän "på dagen" som misshandlade, det gick inte. Varken att kasta hans saker eller byta lås - eftersom han sovit här för ofta. Han var till och med skriven på annan adress, gjorde sig onåbar för polisen och jag bodde jour. Den här lagen är till skydd för dig men ett hinder för alla som blir misshandlade :/

    Fick alltså gå alla steg som en hyresvärd måste. Uppsägning, avhysning.


    Enligt vem?

    Vilken lag reglerade hans rätt att bo hos dig? Ingen. Du kunde bara lagt hans saker i förrådet och bytt lås medans han var ute.
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 10:44
    #41
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-14 07:53:45 följande:

    Stämmer det verkligen? Om tre månaders uppsägningstid menar jag. Har sett att det yttras många gånger här på familjeliv och på lawline (men de skriver ju mycket som är galet). 12 kap jordabalken är nämligen inte tillämpligt när man är inneboende (utan ensamrätt till något rum). Lawline skriver att det är praxis men hänvisar inte till några rättsfall. Någon uppsägningstid måste det såklart vara. Men att det är tre månader som är skäligt ser jag inte som självklart.

    Hur som helst. Man ska inte känna sig inneboende när man är sambo (oavsett hur bostaden ägs och införskaffats). Att vräka ur sig hot om att flytta vid bråk är helt oacceptabelt. Tror tyvärr inte att en sådan konflikt upphör bara för att den andre köper in sig. Ni (ts) har större problem.


    Varför måste det finnas en uppsägningstid? Det måste ju finnas ett hyresförhållande för att det ska kunna finnas en uppsägningstid.
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 11:16
    #44
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-14 11:01:23 följande:

    Det är en allmän rättsprincip att avtal som gäller tillsvidare ska sägas upp med skälig uppsägningstid (om inte uppsägningstid är avtalad). Vad som är skäligt varierar på typ av avtal. Jag tror att det borde vara applicerbart på samboförhållande. Med det sagt kan ju skäligt vara kortare än tre månader.


    Okej fattar. Känns rimligt. Antar att saken inte är prövad i domstol.
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 12:22
    #47
    Åsa skrev 2019-08-14 11:22:08 följande:

    Inte enligt regelverket, nej. T ex Lawline anger att Jordabalkens regler om hyresgäster nedan är tillämpliga för sambor:4 §  Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla

    vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet,

    Lawlines jurist skriver:

    Eftersom du hade lägenheten innan ni träffades är lägenheten inte samboegendom (3 § SamL). Trots detta kan din sambo väcka talan om övertagande av din bostad inom tre månader från att ni flyttar isär eller annars inom ett år från att någon av er ansöker om bodelningsförättare (2 och 22 §§ SamL). I detta fall är det väldigt otroligt att han skulle vinna en sådan process eftersom ni inte har gemensamma barn. Om han skulle väcka sådan talan kan du yrka att domstolen ska låta dig bo kvar och förbjuda honom att vistas där fram tills domstolen har tagit ett slutgiltigt beslut (31 § SamL).

    /.../

    Om din sambo inte har satt igång ovanstående process kan du säga upp honom till avflyttning som om han hade hyrt hos dig som inneboende. Detta gäller eftersom 12 kap. JB som reglerar hyresförhållanden är tillämplig analogt på situationer där en sambo har bott gratis hos den andra. Du måste då beakta tre månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § JB). Uppsägningen ska vara skriftlig (12 kap. 8 § JB).

    /.../

    Om din sambo inte flyttar efter uppsägningstiden har gått ut får du inte kasta ut honom på egen hand. Du måste ansöka om vanlig handräckning hos kronofogden.

    lawline.se/answers/vrakning-av-sambo-och-hans-saker


    Tack. Jag fattar, delvis.

    Begreppet "inneboende" är inget juridiskt begrepp.

    Kollat i jordabalken. Ts är rätt och slätt en hyresgäst. Frågan är om hon är att klassa som hyresgäst på obestämd tid med rätt till tre månaders uppsägningstid eller hyresgäst på bestämd tid (under tiden de är ett par). I praktiken spelar det ingen större roll då en hyresgäst på bestämd tid också har rätt till tre månaders uppsägning efter 9 månader.
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 17:12
    #58
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-14 16:18:39 följande:

    Har inte sagt något om vad som gäller någon som är gratis inneboende. Jag säger att kap 12 inte är tillämpligt på sambos eftersom rekvisiten i 12:1 inte är uppfyllda för vad som är hyra. Man kan därför inte förlita sig på att man som sambo har samma rättigheter som en hyresgäst har enligt 12 kap. Trots det kan det vara så att man som sambo har rätt till uppsägningstid. Men om denna är en vecka, en månad, tre månader eller något annat har jag inte sett någon praxis på (även om lawline hävdar att det är tre månader utan något rättsligt stöd för det, vad jag har kunnat se).


    Tror att lagen är skriven som den är för att göra skillnad på gäster och hyresgäster. En gäst betalar ingenting men har inte heller några rättigheter. En hyresgäst betalar och får då rättigheter.

    Jordabalken är inte skapad för att reglera rättigheter och skyldigheter mellan sambos. Därför blir den ju omöjlig att tillämpa i verkligheten. Och om man försöker så blir konsekvenserna helt absurda. En sambo som inte betalar hyra har inga rättigheter och kan sparkas ut från det gemensamma hemmet samma dag. En sambo som betalar 1 krona i hyra har däremot en massa rättigheter.
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 18:45
    #62
    pyssel skrev 2019-08-14 17:48:52 följande:

    Där du har din dygnsvila är att betrakta som ditt hem. Därför kan man inte ens bli av med galningar på dagen. De är skyddade av lagar om Hemfrid (som t.ex hindrar polisen att lyfta ut ditt inneboende ex som inte är skriven där, och såvida du inte blir misshandlad just precis då), Egenmäktigt förfarande och JB. Bra i TS fall men ett aber för våldsutsatta och ett vanligt och känt bekymmer.


    Det jag menade var att en gäst aldrig kommer att besitta några juridiska rättigheter som hyresgäst.
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 19:42
    #64
    pyssel skrev 2019-08-14 19:05:39 följande:

    Fast en pojk- eller flickvän som har sin dygnsvila hos en, trots annan folkbokföringsadress där de inte vistas, har tyvärr vissa rättigheter. Även om man själv vill kalla dem gäst, särskilt när det är slut. Har de sitt faktiska boende hos dig är de skyddade, i tre månader i alla fall.


    Alla människor skyddas av lagen. Det är olagligt att som privatperson vräka någon vilket innebär att alla människor har sitt boende skyddat i viss mån. Alltså jag kan ju checka in på hotell och sedan ockupera rummet om jag vill.

    Däremot skyddas inte alla människor av jordabalken. Det står specifikt att endast betalande hyresgäster omfattas. Gissningsvis med med den medvetna avsikten om att utesluta gäster.
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 19:45
    #65

    Eller mer specifikt står det ersättning. Behöver inte vara pengar. Men det kräver ju någon sorts överenskommelse. Du får bo här mot att du klipper gräset en gång i veckan. Eller du får bo här mot att du är min flickvän.

  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 21:15
    #68
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-14 21:05:51 följande:

    Om det nu är 3 månader så undrar jag vart man vänder sig ifall han skulle kasta ut mig och alla mina saker? Vem är det som tvingar honom att ha mig kvar i huset?  han kan ju bara byta lås? Det är hans hus! 


    Jag antar att man vänder sig till polisen om någon bytt låsen till ens hem. Kanske de bryter upp dörren. Förmodligen inte. Vet faktiskt inte.
  • Anonym (mjaou­)
    Thu 15 Aug 2019 19:44
    #80
    TriC skrev 2019-08-15 13:37:03 följande:

    Två miljoner?? Huset är ju värt 8-9 miljoner och du ska givetvis köpa in dig för halva den summan. Vad han har i lån är ju helt ointressant. 

    Annars skänker han ju dig flera miljoner kronor (värdet utöver lånen). 

    Om han är korkad nog att låta dig köpa in dig bara genom att ta över halva lånebeloppet....och det tar slut en månad senare. Då har du rätt att kräva att huset säljs och ni delar på de där 4-5 miljonerna som blir över efter att lånen betalats. Eller så kan du kräva att han, om han vill köpa ut dig igen, betalar 4-4,5 miljoner. Efter att du då betalat tillbaka din lånedel på två miljoner så har du minst två miljoner över. Och är därmed rik! 

    Är han verkligen så korkad? 


    Fastighetspriser är föränderliga. Huset kan vara värt hälften imorgon. Han har sålt (till henne) på toppen och tjänat flera miljoner medans hon hamnat i en evig skuldfälla. I en relation måste man komma på lösningar som är bra för BÅDA. Man måste kompromissa eller så är det bättre man går skilda vägar.
  • Anonym (mjaou­)
    Fri 16 Aug 2019 12:17
    #86
    Anonym (Livia) skrev 2019-08-16 10:22:44 följande:

    Hur ska man då räkna ut vad TS ska betala? Ska hon vänta tills värdet på huset sjunker eventuellt? Om det händer vet man inte när. Jag har som sagt lite samma problem så jag undrar. Ska man anlita en värderingsman och rakt av betala hälften av vad denne kommer fram till? För min del skulle det innebära att jag betalar halva nuvarande värdet på ett hus jag inte fullt ut kan använda, får en massa skulder samtidigt som min man blir skuldfri.


    Hon kan köpa halva villan till halva anskaffningsvärdet. På det sättet har de båda köpt villan med samma risk.
  • Anonym (mjaou­)
    Fri 16 Aug 2019 13:28
    #89
    Anonym (K) skrev 2019-08-16 12:35:14 följande:

    Helt orimligt om han haft huset under lång tid. Säg att han köpte huset för 1 miljon. Nu är det värt 6 miljoner. Ska TS köpa 50% av huset för 500.000kr då halva värdet i nutid är 3 miljoner? Han har stått för risken under många år. TS tar ingen risk alls. Hur menar du att det är delad risk?


    Då får de göra en kompromiss att hon får köpa in sig för 1,5 miljoner. Det är väl en delad risk med tanke på hur fastighetsmarknaden ser ut.
  • Anonym (mjaou­)
    Sat 17 Aug 2019 16:36
    #96
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-16 14:39:11 följande:

    Var det mitt hus hade jag aldrig gått med på det. Han har ju lån på 4 miljoner men hon ska får hälften för 1,5 miljoner! Men det är väl iofs därför det är bättre att börja om på ett nytt hus. Där båda kan gå in med lika mycket.


    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-16 14:39:11 följande:

    Var det mitt hus hade jag aldrig gått med på det. Han har ju lån på 4 miljoner men hon ska får hälften för 1,5 miljoner! Men det är väl iofs därför det är bättre att börja om på ett nytt hus. Där båda kan gå in med lika mycket.


    Alltså det var bara ett exempel..

    Mannen kan skänka ts 1% av huset till ts så att hon får rättigheter. (Han kan även sälja henne 1% men it wouldn't make any sense i deras situation.)
  • Anonym (mjaou­)
    Sun 18 Aug 2019 11:37
    #99
    Anonym (12we) skrev 2019-08-18 07:18:08 följande:

    OK, så mannen säljer sitt hus för 9 millar. 1 mille försvinner i reavinstskatt, och sedan betalar han tillbaka lånet på 4. Nu har han fyra millar kvar.

    TS får med sin lön låna knappa två millar. Om de ska äga huset tillsammans så får de alltså köpa ett för fyra miljoner, en gigantisk standardsänkning för mannen. Kanske kan han dämpa lidandet av det med de två millar han plötsligt "fått över", men...

    Mannen har ju uppenbarligen råd med det nuvarande huset på egen hand, TS bär ju knappt sina egna kostnader i dagsläget utan blir sponsrad av mannen redan nu.

    Med tanke på att mannen redan varit med om en bodelning har han säkert koll på detta. Själv skulle jag aldrig i livet gå med på en så usel deal.


    De flesta vill bo i eget boende. Vill han inte sänka sin standard elle kompromissa på något sätt så lär ts förr eller senare tröttna och skaffa sig ett eget boende. Eller hitta en annan man som faktiskt vill dela boende.
  • Anonym (mjaou­)
    Sun 18 Aug 2019 12:43
    Anonym (12we) skrev 2019-08-18 11:56:33 följande:

    Eget boende kan man ha utan att äga det, TS har ju själv kommit från en hyresrätt. Och han vill ju dela boendet?!


    Vill han? Missat det.
  • Anonym (mjaou­)
    Sun 18 Aug 2019 15:15
    +1
    Anonym (K) skrev 2019-08-18 13:53:44 följande:

    TS bor jättebilligt i ett hus så dyrt att hon inte kan köpa ett liknande själv på lång tid, kanske aldrig. Ändå tycket vissa att sambon ska skänka henne hundratusentals kronor som en ?kompromiss?. Märkligt. TS får börja spara ihop till en summa med kapital som kan sättas in i boendet och sen låna som alla andra, är det verkligen så konstigt? Med fast jobb och 30k i lön finns låneutrymme.

    Det går inte att trolla fram kapital med knäna. Börja prata med banken och även jurister, för allas skull, sambo, TS och särkullsbarnen.


    Ja hon har ju bra möjligheter att spara nu när hon jobbar med tanke på att hon bor rätt billigt. Hon bor ju billigt och sparar hon hälften av sin lön så har hon om 5 år drygt en halv miljon och råd att ta lån för att köpa in sig på halva huset, om hon vill. Och tar det slut innan dess så har hon ändå tillräckligt med sparpengar för att kunna köpa nåt eget och slippa bli bostadslös. Det skulle jag rekommendera henne om de inte kan komma överens om nåt annat
  • Anonym (mjaou­)
    Sun 1 Sep 2019 13:17
    Anonym (Astrid) skrev 2019-09-01 08:58:54 följande:

    Nejdå gnäller inte. Tycker att det jag betalar är väldigt lite och väldigt tacksam. Han har även köpt en bil som bara jag använder och han betalar alla kostnader för den och även mat.

    Denna tråd handlar mer om ifall jag skulle köpa in mig och känna mig som en bättre människa och slippa riskera att bli utkastad och höra hela tiden att det är hans och barnens hus och jag har inget att säga till om. Det är bara den biten jag stör mig på. hur jag än gör så kommer jag aldrig kunna bo billigare än jag gör nu, så förmodligen är bästa alternativet att fortsätta så och lägga undan pengar istället.till eventuellt framtida gemensamt boende när hans barn flyttat hemifrån.


    Köper du in dig till 25% så ska du bidra till 25% av alla kostnader och få ta del av 25% av alla intäkter. Vet du vad hans hus kostar i månaden? Man betalar ränta på lån, amorterar (vilket inte är en kostnad men dock en utgift), sopor, värme, försäkring etc. Sedan kostar underhåll, både sånt som fixas regelbundet och sånt man gör sällan (byte av tak, badrumsrenovering, fasadmålning etc). Att byta ett tak kostar typ 200 000 och det måste man budgeterat för.

    Det här huset känns alldeles för dyrt för dig att köpa in dig i. Från mitt perspektiv vore det allra bästa om du börjar spara allt vad du kan och så köper ni ett billigare hus tillsammans när hans barn flyttat ut. Ni kan säkert hitta ett hus värt hälften av vad hans hus är värt om ni skalar ner på antal rum, lyx, närhet till vatten/centrum etc.

    Det allra bästa är om du pratar med honom om saken. Berättar att du vill ha ett eget hem och också äga det och att du vill börja spara pengar till det. Frågar honom om hur han ser på allt. Kan han tänka sig flytta ihop till ett hus ni köper gemensamt så småningom? Det är ju en förutsättning. Vill han prompt bo kvar i sitt hus för evigt så ser han några andra alternativ.

    Sedan tycker jag att du ska kontakta en egen jurist om du ger dig på projektet att köpa in dig i hans hus (han bör göra det samma). Det är ett väldigt dyrt hus och det finns så många fallgropar och du behöver känna till alla eventualiteter.

    Det är enklare att köpa ett nytt hus tillsammans eftersom man då täcks av sambolagen. Bara man kommer överens om hur mycket båda går in med så behöver man inte tänka själv.
Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?