• Anonym (Anonym)

    Vill lämna, kan inte?

    Hej! Jag lever i ett delvis destruktivt förhållande som jag skulle vilja ta steget och avsluta. Vi har det inte alls bra och både jag och sonen skulle må bättre av att flytta.

    Problemet är att jag har skulder hos kronofogden pga killen, så jag lär ju aldrig få en lägenhet. Är föräldraledig och lever på existensminimum varje månad då jag har löneutmätning. Vet inte ens om jag kommer kunna klara mig ekonomiskt utan min sambo. Men vill inte behöva tvingas stanna i ett såpass dåligt förhållande heller.

    HUR gör man? Någon som kanske har varit i en liknande situation? Tacksam för alla svar jag kan få, tack!

  • Svar på tråden Vill lämna, kan inte?
  • Anonym (mino)

    Hur bor ni? Bor ni i lgh så kan det var så att du får ta över den, oavsett vem som står på kontraktet. Det som krävs är att du är skriven där och att du bott där stadigvarande. Flyttade ni in gemensamt har du ännu starkare chans att få ta över den. 


    Ska barnet bo mest hos dig (antar det då du är föräldraledig). Har ni delad vårdnad? Annars har ju du alla dagarna utom några om jag inte minns fel. 
    Det är isf ytterligare ett starkt skäl till att du får lgh. 

    Det som kan bli knepigt är att även hyresvärden ska godkänna att du tar över kontraktet själv. MEN man kan alltid vända sig tull hyresnämnden om hyresvärden säger nej och få det prövat. 


    Du kan sen byta lgh till en billigare om du kan/vill/måste. 


    Din inkomst kommer att bli föräldrapenning, barnbidrag, underhåll, (troligen) bostadsbidrag och ev försörjningsstöd. Behöver du försörjningsstöd måste du dock ta ut 7 dagar i v i föräldrapenning först. 

    Underhållet är minst 1573 kr per månad och betalas antingen direkt från pappan till dig eller via försäkringskassan. 

  • Tow2Mater
    Anonym (mino) skrev 2019-08-13 21:59:21 följande:

    Hur bor ni? Bor ni i lgh så kan det var så att du får ta över den, oavsett vem som står på kontraktet. Det som krävs är att du är skriven där och att du bott där stadigvarande. Flyttade ni in gemensamt har du ännu starkare chans att få ta över den. 


    Ska barnet bo mest hos dig (antar det då du är föräldraledig). Har ni delad vårdnad? Annars har ju du alla dagarna utom några om jag inte minns fel. 
    Det är isf ytterligare ett starkt skäl till att du får lgh. 

    Det som kan bli knepigt är att även hyresvärden ska godkänna att du tar över kontraktet själv. MEN man kan alltid vända sig tull hyresnämnden om hyresvärden säger nej och få det prövat. 


    Du kan sen byta lgh till en billigare om du kan/vill/måste. 


    Din inkomst kommer att bli föräldrapenning, barnbidrag, underhåll, (troligen) bostadsbidrag och ev försörjningsstöd. Behöver du försörjningsstöd måste du dock ta ut 7 dagar i v i föräldrapenning först. 

    Underhållet är minst 1573 kr per månad och betalas antingen direkt från pappan till dig eller via försäkringskassan. 


    Kanske pappan vill vara fl-ledig? Kanske han vill ha halva boendet - inget underhåll.
  • Ajna

    Jag har varit i en sådan situation.

    Jag skulle råda dej till att ta kontakt med någon form av kvinnojour där du bor. Jag fick kontakt genom socialen med något som de kallar Relationsvåldsenheten och Utväg i min kommun. Det bästa är egentligen att du kontaktar socialen, även om.det låter skrämmande. Men det beror ju lite på vad det handlar om. I mitt fall var jag mina barn våldsutsatta. På vilket sätt är det destruktivt?

  • Anonym (Går det)
    Anonym (mino) skrev 2019-08-13 21:59:21 följande:

    Hur bor ni? Bor ni i lgh så kan det var så att du får ta över den, oavsett vem som står på kontraktet. Det som krävs är att du är skriven där och att du bott där stadigvarande. Flyttade ni in gemensamt har du ännu starkare chans att få ta över den. 

    Ska barnet bo mest hos dig (antar det då du är föräldraledig). Har ni delad vårdnad? Annars har ju du alla dagarna utom några om jag inte minns fel. 

    Det är isf ytterligare ett starkt skäl till att du får lgh. 

    Det som kan bli knepigt är att även hyresvärden ska godkänna att du tar över kontraktet själv. MEN man kan alltid vända sig tull hyresnämnden om hyresvärden säger nej och få det prövat. 

    Du kan sen byta lgh till en billigare om du kan/vill/måste. 

    Din inkomst kommer att bli föräldrapenning, barnbidrag, underhåll, (troligen) bostadsbidrag och ev försörjningsstöd. Behöver du försörjningsstöd måste du dock ta ut 7 dagar i v i föräldrapenning först. 

    Underhållet är minst 1573 kr per månad och betalas antingen direkt från pappan till dig eller via försäkringskassan. 


    Men går det verkligen om man är hos kronofogden ?

    Man får ju inte hyra lägenhet oavsett då? Även om hon vänder sig till hyresnämnden
  • Anonym (mino)
    Anonym (Går det) skrev 2019-08-13 22:25:57 följande:

    Men går det verkligen om man är hos kronofogden ?

    Man får ju inte hyra lägenhet oavsett då? Även om hon vänder sig till hyresnämnden


    Jo, att man inte får hyra är fel. Men många vill inte hyra ut till någon med skulder till KF. Nu bor hon redan där vilket kan göra det lite enklare. Hyresnämnden tittar på vad skulden avser och kanske även på hur stor och hur många det är. Men handlar det inte om hyresskuld eller el så kan de säga ja ändå.

    Det gjorde de när jag ville byta lgh med en person som hade skuld till KF.

    Hon fick byta med mig trots att min hyresvärd sa nej först. Hyresnämnden ansåg inte att skulden var stor nog och den gällde annat än hyra.
  • Anonym (mino)
    Tow2Mater skrev 2019-08-13 22:04:45 följande:

    Kanske pappan vill vara fl-ledig? Kanske han vill ha halva boendet - inget underhåll.


    Jag frågade ju om de har delad vårdnad. Eftersom mamman är FL nu så antog jag att barnet var litet. Halva boendet brukar man inte rekommendera för små barn och det blir sällan det även om ena föräldern vill det.
  • Anonym (Cissi)
    Tow2Mater skrev 2019-08-13 22:04:45 följande:

    Kanske pappan vill vara fl-ledig? Kanske han vill ha halva boendet - inget underhåll.


    Varför ska pappan "ha halva boendet" om han är en förövare?!
  • Anonym (Går det)
    Anonym (Cissi) skrev 2019-08-13 23:04:30 följande:

    Varför ska pappan "ha halva boendet" om han är en förövare?!


    Vänta nu!!

    Tills TS skriver mer om pappan och det destruktiva så väntar vi med anklagelser.

    TS skriver -delvis destruktivt förhållande- och att -hon och sonen skulle må bättre av en flytt-

    Det gör han inte automatiskt till en förövare.

    Tills TS skriver något som påvisar att han skulle vara förövare så är det fritt fram för dig att kalla honom det.
  • Anonym (lizzie)

    Ekonomiskt klarar man sig alltid då det finns försörjningsstöd via socialen. Det är inte ett jättehögt belopp, men man klarar alla nödvändiga räkningar, nödvändig mat och nödvändiga kläder. Är man någorlunda ekonomisk kan man också ha lite guldkant i tillvaron eller i ditt fall fortsätta betala till kronofogden om du vill - annars har du ingen utmätning.

    Vad har du för skulder, vad är de på och när beräknar du att de är avbetalda? DEt finns värdar som går med på vissa skulder, eller vissa anmärkningar. En del är stenhårda, andra kan gå med på det om du har en borgensman.

    Ring runt till alla hyresvärdar, kommunala och privata. Var öppen och ärlig. Har du någon som kan gå i borgen för dig är det ännu bättre.

    Är du inte bunden till den plats du bor på pga arbete så kan du ju även söka dig till andra ställen. Kan bli lite svårt iom barnet, men kanske kan vara ett alternativ.

    Se också över möjligheten till att bo kvar och sambon flyttar.

    Läs även om lägenheter på tex blocket och om du inte redan gör det, ställ dig i alla aktuella bostadsköer som finns. Kanske får du inte hyra nu, men när skulder och anmärkningar är borta så borde du ha samlat på dig ett antal poäng som kan vara av nytta.

  • Missermajser
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-13 21:15:59 följande:

    Hej! Jag lever i ett delvis destruktivt förhållande som jag skulle vilja ta steget och avsluta. Vi har det inte alls bra och både jag och sonen skulle må bättre av att flytta.

    Problemet är att jag har skulder hos kronofogden pga killen, så jag lär ju aldrig få en lägenhet. Är föräldraledig och lever på existensminimum varje månad då jag har löneutmätning. Vet inte ens om jag kommer kunna klara mig ekonomiskt utan min sambo. Men vill inte behöva tvingas stanna i ett såpass dåligt förhållande heller.

    HUR gör man? Någon som kanske har varit i en liknande situation? Tacksam för alla svar jag kan få, tack!


    Tror att kronofogden räknar ut boende kostnad och annan skälig levnadsstandard som godkänd utgift innan de beräknar förbhållsbeloppet. Så hittar du en hyredsvärd som tar emot dig så kolla med kronofogden hur hög boende kostanden får var i området där du bor för att dom ska godkännan den. Dom tvingar inte dig att bo ihop med någon utan deom beräknar förmodligen din nuvarande boende kostnad ihop med honom och drar från din lön utefter vad dom beräknar dina godkända utgifter i dagsläget.


    Ring och prata med dom som sagt! :)

  • Anonym (Anonym)

    Kan man ta kontakt med kvinnojouren om han inte är fysiskt våldsam mot mig eller sonen?

    Lägenheten vi bor i får han hyra via sin arbetsgivare, så jag tror inte det finns så mycket att göra åt det. Vi har gemensam vårdnad men jag tar hand om sonen till 99% och har alltid gjort det. Så vill ju självklart kunna ta med sonen vid en flytt.

  • Anonym (Ring!)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-18 14:11:33 följande:
    Kan man ta kontakt med kvinnojouren om han inte är fysiskt våldsam mot mig eller sonen?
    Lägenheten vi bor i får han hyra via sin arbetsgivare, så jag tror inte det finns så mycket att göra åt det. Vi har gemensam vårdnad men jag tar hand om sonen till 99% och har alltid gjort det. Så vill ju självklart kunna ta med sonen vid en flytt.
    Ja, det kan du absolut! Psykisk misshandel är lika illa som fysisk.
  • Anonym (Går det)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-18 14:11:33 följande:

    Kan man ta kontakt med kvinnojouren om han inte är fysiskt våldsam mot mig eller sonen?

    Lägenheten vi bor i får han hyra via sin arbetsgivare, så jag tror inte det finns så mycket att göra åt det. Vi har gemensam vårdnad men jag tar hand om sonen till 99% och har alltid gjort det. Så vill ju självklart kunna ta med sonen vid en flytt.


    Så länge du och sonen blir utsatta för psykisk / fysisk misshandel och / eller anser att din sons liv eller omsorg sätts på spel så ja.

    Dock kan det bli en tuff prövning med sonen. Din pojkvän kan sätta hårt mor hårt och gå till domstol då du tar sonen trotts gemensam vårdnad om det inte går att bevisa att din son far illa.

    Du bör ändå vara medveten om det om fallet blir att han sätter sig på tvären och vill göra livet surt för dig för att du väljer att gå. Det är svårt när det kommer till gemensam vårdnad...
  • Anonym (you go)

    Läs "You go girl - att våga lämna kränkande kärleksrelationer" av Karin Nordlander och Linda Newnham.

    Där nämns ekonomiskt våld och andra typer våld (behöver inte bara vara fysisk misshandel). Enligt definitioner från FN.

    Du har rätt att ringa en kvinnojour och be om råd, även om mannen inte slår dig. Gör det nu! Skaffa kunskap och tala med jurist. Leta boende - du fixar detta! Du behöver organisera dig och ta reda på fakta!

  • Anonym (Ta tag i din självständighet)

    "HUR gör man?" Ehm... ta tag i problemet? Inte ska du väl vara beroende av någon annan ekonomiskt. Hur har du ens lyckats få skulder pga honom? Låter helt sjukt

Svar på tråden Vill lämna, kan inte?