• R84
    Wed 14 Aug 2019 12:54
    422 visningar
    5 svar
    5
    422

    Kampen. Gravid. Paniken.

    Jag och min man har försökt få barn i snart fyra år. I april och juni 2016 fick vi två tidiga missfall och sedan har inget hänt. Vi har genomgått tre ivf-behandlingar som inte resulterade i någon graviditet. Innan sommaren bestämde vi oss för att söka hjälp utomlands. Fick veta i sommar att vi kör på ivf. Planen är att börja med p-piller så fort mensen kommer (beräknad mellan 14 och 16/8) för att i september börja med hormoner och sen v40 åker vi. Igår tänkte jag hämta ut mitt p-piller, men det var sån kö så jag struntade i det. Så på vägen ut passerade jag graviditetstesten och något i mig fick mig att köpa ett. Testade så fort jag kom hem och döm om min förvåning när där fanns ett streck!!! Jag har inte fått ett positivt graviditetstest på över tre år. Rusade i panik ner till min man och bröt ihop total. Hyperventilerade och storgrät. Han fattade ingenting! När jag hade lugnat mig åkte han och köpte två test till. Ett testa tidigt och ett digitalt. Tog båda i morse och jag är fan gravid! Men..... Nu går jag runt och har sån panik över att något ska gå fel. Att det inte ska gå vägen den här gången heller. Jag kastas mellan totalt glädjerus till katastroftankar. Blir stundtals ledsen på mig själv för att jag testade. För tänk om mensen kommer?! Jag har egentligen inga symptom. Jag är varm som ett element, men det är allt! Det gör mig också orolig! Åh så mycket tankar! Någon som har varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Kampen. Gravid. Paniken.
  • R84
    Wed 14 Aug 2019 17:18
    #2
    Pimpinellan skrev 2019-08-14 14:54:55 följande:

    Grattis!!   Du är garanterat vare sig den första eller sista som blir spontant gravid trots att det gått flera år. Få är sterila och är man då "bara" infertil kan det hända. Jag vet en som kämpade 10 år med första barnet ,sen blev hon gravid. Andra barnet blev till när det barnet bara var 4 månader!   En annan hade gjort IVF med första och döm om deras förvåning när andra kom spontant mindre än 2 år senare.  

    Förstår att du är chockad och orolig! Men nu har det hänt och det är bara att ta dag för dag. Få/ inga symptom betyder inget åt vare sig nåt håll. Att vara varm är ju ett symptom, jag har kokat båda mina fullgångna graviditeter.

    Boka ett VUL v.8 tidigast så slipper du gå ända till UL utan att veta.

    Än en gång- grattis!


    Tack! Ja jag har hört om sådana fall också men tänkt att det där händer inte mig! Men jovisst...... så nu håller jag alla tummar och tår för att kotten ska stanna kvar. Har BIM idag, imorgon eller på fredag så jag tänker att jag ringer barnmorska på måndag och ska förklara vår historia och be om ett tidigt ultraljud. Kan de inte erbjuda det går jag till någon privat mottagning och gör ett runt v 8. Haha! Lär göra några stycken om den här graviditeten stannar kvar! Men jämfört med ivf-behandlingar är det en struntsumma!
  • R84
    Wed 14 Aug 2019 17:40
    #4
    Pimpinellan skrev 2019-08-14 17:37:06 följande:

    Gör så du så håller jag tummen!  Privat VUL kostar några hundra, värt alla ören för att få veta.


    Precis vad jag tänker!!
Svar på tråden Kampen. Gravid. Paniken.