• Wed 14 Aug 2019 15:46
    2255 visningar
    18 svar
    18
    2255

    3-åring medbajs i byxan vid hämtning

    Min 3-åring blev i sommar blöjfri det har gått väldigt bra med få olyckor. Förra veckan började han på storbarnsavdelningen på sin förskola och trivs. Kissande fungerar enligt pedagogerna bra, men han harvarje dag vid hämtning runt tre-tiden haft bajs i byxorna. Han har alltså bajsat på signärdet har gått ut på eftermiddagen och pedagogerna har inte sett detta.

    Vad gör man? Han är nyligen fyllda tre och har varit blöjfri sen juni.

    Ska jag be pedagogerna att sätta på blöja på eftermiddagen när de går ut. Jag vet att de ber barnen gå på toaletten innan de går ut men bajset kommer väl när han börjar springa runt.

    Inte så kul att hämta ett bajsigt barn varje dag!

  • Svar på tråden 3-åring medbajs i byxan vid hämtning
  • Thu 15 Aug 2019 11:41
    #8
    mamma 86 skrev 2019-08-14 21:16:56 följande:

    Hur vet du att han inte får göra det? Jag är själv förskollärare och vissa barn bara vägrar att bajsa på förskolan även om de sitter där en lång stund. Utgå inte från att personalen är dumma. Just att sluta bajsa i blöjan tar längre tid för vissa barn. Man kan inte heller tvinga ett barn att gå på toaletten, ts son kanske inte alls vill göra det eller så säger han bara att han är klar.


    Han får absolut gå på toaletten i lugn och ro, men han är nyss fyllda tre år ovhvill såklart leka med sina kompisar. Han är inte "där än" att han förstår konsekvensen av att inte sitta kvar på toaletten en stund.
  • Thu 15 Aug 2019 11:44
    #9
    mamma 86 skrev 2019-08-14 21:05:45 följande:

    Vad säger din son när du pratar med honom? Det är ju lättast att du pratar med honom och sen diskuterar det med personalen och försöker hitta en lösning beroende på vad han säger.

    Annars kan de nog inte göra mer än se till att han går på toa innan de går ut.


    Han förstår ju när man säger att ha måste säga till om Han behöver gå på toaletten menjag tror att han är så pasdliten än att han inte förstår riktigt ändå. Han gillar ju såklart att leka och känner väl inte i tid om han blir nödig. Hemma så ser jag ju det på honom och hinner sätta honom på toaletten i tid, men på förskolan är han väl inte lika tydlig och pedagogerna har ju andra barn också
  • Thu 15 Aug 2019 11:47
    #10
    viseversa skrev 2019-08-14 21:06:55 följande:

    Jaa du? Kan du tänka ut det kanske? Eller

    ska jag förklara vad jag menar så du förstår. Han ska få sitta på toa i lugn och ro en stund innan dom går ut. Inga andra barn som är där och stör och stressar. Han kan sitta 10-15 min enligt mig. För uppenbarligen behöver han bajsa vid den tiden så då är det väl bra om han får ro att göra det på toa istället för i byxorna eller vad tycker du?


    Pedagogerna på förskolan är fantastiska, de gör ju inget fel, bara det att min son är helt ny med att gå på toa sjölvoch "planera" sitt bajsande. Kan man verkligen kräva det av ett så litet barn?
  • Fri 16 Aug 2019 09:54
    #16
    mamma 86 skrev 2019-08-15 20:50:20 följande:

    Nej man kan inte kräva det av ett så litet barn som nyss blivit blöjfri. Det ger sig säkert med tiden! Just att bajsa på toa tar ofta längre tid.


    Tack!!! Det jag behövde höra!
  • Fri 16 Aug 2019 09:56
    #17
    SofiaGlad skrev 2019-08-15 19:07:42 följande:

    Till skillnad från övriga så vill jag inte klaga på pedagogerna. De gör så gott de kan, arbetar redan i förebyggande syfte (går på toa innan utgång) och är säkerligen redan underbemannade. De kan inte springa in med olika barn för "stickprov" för att se om någon bajsat eller kissat på sig.

    Rent spontant så börjar jag tänka på intoleranser. Om det har dykt upp nu och tidigare inte varit problem, kan det vara så att han har problem med laktos eller gluten och därför har svårt att hålla tätt? Intoleranser kan nämligen göra så att det "trycker på" och för någon som nyligen slutat med blöja, kan det bli lite för mycket.

    Be pedagogerna dubbelkolla med din son innan de ska ut, att han verkligen har gått på toa och inte behöver göra det igen. Det är också viktigt att han lär sig att han kan/måste gå till dem om han känner att han måste på toaletten.


    Det har inte varit ett problem tidigare för att han aldrig har varit på förskolan utan blöja, han blev blöjfri under semestern och har nyligen börjat på föris igen.
  • Fri 16 Aug 2019 09:56
    #18
    mamma 86 skrev 2019-08-15 20:48:02 följande:

    Det jag skrev var alltså inte till dig ta utan till viseversa, tyckte mest hon klagade på personalen


    Jag förstår citerade fel
Svar på tråden 3-åring medbajs i byxan vid hämtning