• Anonym (förstörd)

    får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

    Jag behöver all hjälp, stöttning och råd som jag kan få. Jag och mitt ex kommer att hamna i vårdnadstvist då han kontaktade advokat för ca 3 månader sen.

    Vi separerade för 8 år sen och har 2 barn tillsammans, vi har haft växelvis boende sen vi separerade fram tills för 3 månader sen då han beslutade att behålla barnen hos honom.

    Jag gick en behandling för alkohol för 2 år sen och tog tyvärr ett återfall för 3 månader sen. Efter det lämnar jag på eget initiativ prover för att visa att jag inte dricker men han vill inte lämna tillbaka barnen till mig. Har fått träffa dom kortare stunder 4 gg med han som någon slags övervakare. Sist jag träffade barnen bröt min yngsta ihop för att han vill komma hem till mig igen.

    Pappan pratar knappt med mig och han vägrar att gå till familjerätten utan han vill ta det här i domstol.

    Han vill ha ensam vårdnad och att jag ska träffa barnen med umgängesstöd vilket för mig låter helt stört då jag har haft dom varannan vecka och till och med mer i 8 år.

    Kommer han att vinna i rätten?

    Jag är helt knäckt, känns som jag håller på att drabbas av en depression och vet inte hur jag ska klara det här

  • Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist
  • DVQ

    Och för att förtydliga: Det finns inte en snöbolls chans i helvetet att en högfungerande alkoholist som tar enstaka återfall kan anses som skäl nog att hålla barnen ifrån den andra föräldern.

    Jag tvivlar på att det ens skulle räcka om föräldern supit i en månad.

  • Anonym (förstörd)
    Less is more skrev 2019-08-15 09:20:24 följande:

    Ta hand om dig och koncentrera dig på din rehabilitering, nykterhet och hälsa istället för att hamna i depression. Alkohol ger mer ångest och ökar på ångest. Skicka kort och brev till barnen. Ring nykter.

    Försök kom överens med pappan när ni kan träffas gemensamt med barnen. Be om en journalutskrift på uppvisad nykterhet. Var nykter.

    Antagligen finns det mycket som hänt här som du inte återgett här. Tror pappan tröttnat fullständigt, kanske med "all rätt".


    Alkohol finns inte med i mina tankar för fem öre. Jag kommer hålla mig nykter.

    Har inte hänt något mer än det jag skriver här. Visst innan jag gick min behandlingen så var det mycket alkohol vilket pappan visste om. Han ville bla att jag skulle ta barnen en fredag på hans vecka fast han visste att jag hade druckit, när jag sa nej så erbjöd han mig pengar.
  • Anonym (åh)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-08-15 08:23:14 följande:

    Jag accepterar inte pappans beslut men det är väldigt svårt att göra någonting. Jag kan ju inte gå dit och dra med mig barnen hem. Pappan är väldigt bestämd och har försökt att köra över mig så länge jag kan minnas.

    Nej tyvärr har vi inget umgesavtal på papper utan det var en muntlig överenskommelse mellan oss när vi separerade.

    Enligt pappret från hans advokat så vill han ha ensam vårdnad och att jag och barnen ska träffas med umgängesstöd. Jag däremot vill ha det som vi har det nu, gemensam vårdnad och vv.

    Han har sina brister men är överlag en bra pappa.


    En domstol kan inte hitta på egna saker utan ska döma i enlighet med lagen. Och enligt lagen har barn rätt till båda sina föräldrar. Det innebär i praktiken gemensam vårdnad och växelvis boende.

    I lagen framkommer det när man kan och ska göra avsteg från gemensam vårdnad och/eller införa umgängesrestriktioner. Det kan bli aktuellt om den ena föräldern är olämplig. MEN olämpligheten måste kunna beläggas på något sätt. Det räcker alltså inte att pappan bara påstår det.

    Troligtvis kommer domstolen att beställa en utredning från socialtjänsten. Lever du ett normalt liv och fungerar normalt med barnen kommer utredningen visa det och domstolen se det.
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (Nej) skrev 2019-08-15 08:17:45 följande:
    Hur fungerar det när det inte finns någon sådan dom (för det gör det ju inte i detta fall)? Kan jag t.ex. hävda att mina barns pappa supit hejdlöst i en månad och bara dra iväg med barnen, och dessutom ha rätt till det? Kan en förälder ta det beslutet innan något ens har beslutats av domstolen? Man hinner ju faktiskt 'försvinna' helt innan en sådan sak ens tas upp i rätten tänker jag.
    Föräldrabalken är dem lagen som i första hand styr hur vårdnadshavare ska agera när det föreligger risk att ett barn på ett eller annat sätt far illa, om sedan den bedömningen är korrekt eller ett medel i en vårdnadstvist är något som måste prövas och som också görs vid ex. en stämning om vårdnad, boende och umgänge.

    En förälder som använder sig av föräldrabalken som ett medel i en vårdnadstvist kan på detta beteende förlora vårdnaden om barnet/en det finns ett antal vägledande domslut som visar på detta.
  • Anonym (Ö)

    Helt sjukt att han gör så mot barnen! De har rätt till sin mamma! Sen att det behövs en övervakare är smart kanske, men varannan dag borde de få träffa sin mor!

  • Less is more

    Det hade ju varit bra om föräldrar kan sköta sitt föräldraskap utan att blanda in myndigheter varenda gång. Ett himla resursslöseri.

    Blandar folk in myndigheter när en förälder får jobb utomlands ,och inte är hemma en period ? Nej.

    I detta fall får man ju hoppas att TS håller sig nykter, satsar på sin rehabilitering, att pappan kan bli övertygad om det och att han förstår att föräldrarna har delad vårdnad. Mamman ska få ha sin del av vårdnaden. De borde verkligen kunna lösa detta själva.

  • Anonym (TrHr)
    Anonym (åh) skrev 2019-08-15 09:41:28 följande:
    En domstol kan inte hitta på egna saker utan ska döma i enlighet med lagen. Och enligt lagen har barn rätt till båda sina föräldrar. Det innebär i praktiken gemensam vårdnad och växelvis boende.

    I lagen framkommer det när man kan och ska göra avsteg från gemensam vårdnad och/eller införa umgängesrestriktioner. Det kan bli aktuellt om den ena föräldern är olämplig. MEN olämpligheten måste kunna beläggas på något sätt. Det räcker alltså inte att pappan bara påstår det.

    Troligtvis kommer domstolen att beställa en utredning från socialtjänsten. Lever du ett normalt liv och fungerar normalt med barnen kommer utredningen visa det och domstolen se det.
    Detta är saxat direkt från en av många domslut i Hovrätten
    HOVRÄTTENS DOMSKÄL
     
    Allmänna utgångspunkter
    Som tingsrätten anfört ska barnets bästa vara avgörande vid alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska fästas avseende särskilt vid risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa. Rätten ska även fästa särskilt avseende vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.

    Grunden är att gemensam vårdnad och ett växelvis boende är vad som domstolen ser som det bästa för barnet/en.
    I rättsfallet NJA 2007 s. 382 bedömdes om föräldrarnas samarbetsproblem var av sådan omfattning att gemensam vårdnad inte kunde anses vara bäst för barnet. Högsta domstolen uttalade i rättsfallet att en gemensam vårdnad förutsätter att det finns en realistisk möjlighet för föräldrarna att gemensamt och inom rimlig tid lösa de frågor som rör barnet och hantera de delade meningar som kan finnas, utan att de mer regelmässigt behöver hjälp utifrån för att fatta beslut och utan att det uppstår ständiga konflikter som drabbar barnet.
     
    I praxis har uttalats bl.a. att det kan finnas skäl att besluta om ensam vårdnad om det saknas realistisk möjlighet för föräldrarna att tillsammans och i tid lösa frågor som rör barnen.
  • Giftskåneman
    Anonym (TrHr) skrev 2019-08-15 10:22:30 följande:

    Detta är saxat direkt från en av många domslut i Hovrätten


    HOVRÄTTENS DOMSKÄL
     
    Allmänna utgångspunkter
    Som tingsrätten anfört ska barnets bästa vara avgörande vid alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska fästas avseende särskilt vid risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa. Rätten ska även fästa särskilt avseende vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.

    Grunden är att gemensam vårdnad och ett växelvis boende är vad som domstolen ser som det bästa för barnet/en.
    I rättsfallet NJA 2007 s. 382 bedömdes om föräldrarnas samarbetsproblem var av sådan omfattning att gemensam vårdnad inte kunde anses vara bäst för barnet. Högsta domstolen uttalade i rättsfallet att en gemensam vårdnad förutsätter att det finns en realistisk möjlighet för föräldrarna att gemensamt och inom rimlig tid lösa de frågor som rör barnet och hantera de delade meningar som kan finnas, utan att de mer regelmässigt behöver hjälp utifrån för att fatta beslut och utan att det uppstår ständiga konflikter som drabbar barnet.
     
    I praxis har uttalats bl.a. att det kan finnas skäl att besluta om ensam vårdnad om det saknas realistisk möjlighet för föräldrarna att tillsammans och i tid lösa frågor som rör barnen.
    Mm, av den orsaken fick jag ensam vårdnad om mina barn, fanns ingen möjlighet att samarbeta om nåt gällande barnen.
  • Anonym (förstörd)
    Anonym (TrHr) skrev 2019-08-15 10:22:30 följande:

    Detta är saxat direkt från en av många domslut i Hovrätten


    HOVRÄTTENS DOMSKÄL
     
    Allmänna utgångspunkter
    Som tingsrätten anfört ska barnets bästa vara avgörande vid alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska fästas avseende särskilt vid risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa. Rätten ska även fästa särskilt avseende vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.

    Grunden är att gemensam vårdnad och ett växelvis boende är vad som domstolen ser som det bästa för barnet/en.
    I rättsfallet NJA 2007 s. 382 bedömdes om föräldrarnas samarbetsproblem var av sådan omfattning att gemensam vårdnad inte kunde anses vara bäst för barnet. Högsta domstolen uttalade i rättsfallet att en gemensam vårdnad förutsätter att det finns en realistisk möjlighet för föräldrarna att gemensamt och inom rimlig tid lösa de frågor som rör barnet och hantera de delade meningar som kan finnas, utan att de mer regelmässigt behöver hjälp utifrån för att fatta beslut och utan att det uppstår ständiga konflikter som drabbar barnet.
     
    I praxis har uttalats bl.a. att det kan finnas skäl att besluta om ensam vårdnad om det saknas realistisk möjlighet för föräldrarna att tillsammans och i tid lösa frågor som rör barnen.
    Menas det att jag ska straffas när det är han som inte vill samarbeta med mig. Har försökt många ggr att vi ska lösa det här utanför domstol men han vill inte.
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (åh) skrev 2019-08-15 09:41:28 följande:
    En domstol kan inte hitta på egna saker utan ska döma i enlighet med lagen. Och enligt lagen har barn rätt till båda sina föräldrar. Det innebär i praktiken gemensam vårdnad och växelvis boende.

    I lagen framkommer det när man kan och ska göra avsteg från gemensam vårdnad och/eller införa umgängesrestriktioner. Det kan bli aktuellt om den ena föräldern är olämplig. MEN olämpligheten måste kunna beläggas på något sätt. Det räcker alltså inte att pappan bara påstår det.

    Troligtvis kommer domstolen att beställa en utredning från socialtjänsten. Lever du ett normalt liv och fungerar normalt med barnen kommer utredningen visa det och domstolen se det.
    Det är troligt att domstolen begär att ex. familjerätten gör ett snabbutlåtande (uppdraget ges ofta till familjerätten) i det fall det finns interimistiska yrkanden och sedan i samband med muntlig förberedelse begär en mer omfattande utredning beträffande vårdnad, boende och umgänge (uppdraget ges ofta till familjerätten men det kan även utföras av annan part).

    Beroende på om barnet/en är föremål för utredning hos socialtjänsten kan det även begäras in journaler etc beträffande vårdnadshavarna.
Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist