• Wed 14 Aug 2019 21:18
    5353 visningar
    44 svar
    44
    5353

    Vill inte lämna bort min dotter till barnvakter

    Hejsan alla föräldrar jag är mamma till en dotter på 1 år och är gravid igen med en pojke denna gången som kommer om knappt två månader. Jag vill bara veta hur ni resonerar över att lämna era barn till barnvakter såsom moster,faster , mormor och farmor o.s.v. jag har inte lämnat min dotter mer än 2 timmar d0 jag gjorde ett prov och jag grät när jag lämnade henne med min mamma men det gick ju jättebra men nu är det så att min sambos familj har börjat hackat på min uppfostran då dem tycker att jag förstör min dotter för att jag inte lämnar bort henne. Men jag känner att jag vill inte och har inte haft behov att lämna henne. Så jag hör bara mer o mer klagande o jag blir så ledsen o känner mig så påtvingad att lämna min dotter bär det verkligen är det sista jag vill. Ska man verkligen bli tvingad att lämna sitt barn när man inte vill o kan det skada min dotter att jag inte gör det . Jag känner att denna första tid med henne och hennes lillebror är tiden jag och min sambo vill ha och när dem sedan börjar dagis så lär det ju bli annorlunda och då är det klart att dem kan vara barnvakter men att sitta o trycka ner mig bara pga min dotter har blivit väldigt mammig så är det ett problem . Hur hade ni gjort och hur tänker ni kring detta ?

  • Svar på tråden Vill inte lämna bort min dotter till barnvakter
  • Thu 22 Aug 2019 15:42
    #21
    Bjoer skrev 2019-08-22 15:32:37 följande:

    Poängen var att det inte handlar om att gå och oroa sig för saker hela tiden, utan om att vara riskmedveten och att inte lägga alla ägg i en korg. Jag menar, jag har t.ex. kört MC på bana och tävlat. Jag oroade mig inte för att skadas ifall jag skulle köra omkull men är ändå rätt glad att de alltid har en ambulans på plats, utifall att. Att låta ens barn vänja sig vid andra människor och att klara sig själv lite grann känns som sunt beteende med låg risk och som dessutom gör att de skulle klara sig bättre OM något, mot förmodan, skulle hända er. Low risk, high reward.


    Ja, folk kan ju göra väldigt olika riskbedömningar i olika situationer. Man lever ju olika liv med olika förutsättningar osv. Vi ser ju uppenbarligen olika på den här frågan och det är väl inge mer med det.
  • Thu 22 Aug 2019 15:47
    #22
    +1
    Catnap skrev 2019-08-22 15:36:19 följande:
    Men återigen, hur ofta tror du det händer att båda föräldrarna plötsligt avlider eller hamnar på sjukhus samtidigt? Varför ska man låta en massa orimliga rädslor styra ens liv? Lever du med såna rädslor eller?

    Varför bör små barn vara trygga med andra? Risken är ju väldigt liten att de behöver bli bortlämnade till någon under tiden de är väldigt små, så jag tycker att det är ett väldigt svagt argument.
    Jag sätter på mig säkerhetsbälte när jag åker bil. Är det att låta onödiga rädslor styra mitt liv? Jag menar, jag har aldrig varit i en trafikolycka på 20 års bilkörande, så det borde vara totalt onödigt, eller hur?

    Varför ska barn vara trygga med andra? Menar du att det skulle vara något dåligt? Var är anledningen att nån av er alltid är med?
  • Thu 22 Aug 2019 15:53
    #23
    Bjoer skrev 2019-08-22 15:47:49 följande:

    Jag sätter på mig säkerhetsbälte när jag åker bil. Är det att låta onödiga rädslor styra mitt liv? Jag menar, jag har aldrig varit i en trafikolycka på 20 års bilkörande, så det borde vara totalt onödigt, eller hur?

    Varför ska barn vara trygga med andra? Menar du att det skulle vara något dåligt? Var är anledningen att nån av er alltid är med?


    Jag förstår inte hur du kan få något jag säger till att jag skulle ifrågasätta användandet av säkerhetsbälten?

    Varför har du ett behov av att lägga sig i hur okända människor ordnar sina liv? Jag har inte efterfrågat dina åsikter och inte lagt mig i dina livsval. Vi resonerar olika, förmodligen av en massa olika anledningar. Är det ett problem för dig på något sätt?
  • Thu 22 Aug 2019 15:58
    #24
    +1
    Catnap skrev 2019-08-22 15:53:55 följande:
    Jag förstår inte hur du kan få något jag säger till att jag skulle ifrågasätta användandet av säkerhetsbälten?

    Varför har du ett behov av att lägga sig i hur okända människor ordnar sina liv? Jag har inte efterfrågat dina åsikter och inte lagt mig i dina livsval. Vi resonerar olika, förmodligen av en massa olika anledningar. Är det ett problem för dig på något sätt?
    Ursäkta, jag trodde att ett diskussionsforum var till för att diskutera, men det var tydligen fel. Flört
  • Thu 22 Aug 2019 15:59
    #25
    +1
    Tjejhär skrev 2019-08-14 21:18:33 följande:

    Hejsan alla föräldrar jag är mamma till en dotter på 1 år och är gravid igen med en pojke denna gången som kommer om knappt två månader. Jag vill bara veta hur ni resonerar över att lämna era barn till barnvakter såsom moster,faster , mormor och farmor o.s.v. jag har inte lämnat min dotter mer än 2 timmar d0 jag gjorde ett prov och jag grät när jag lämnade henne med min mamma men det gick ju jättebra men nu är det så att min sambos familj har börjat hackat på min uppfostran då dem tycker att jag förstör min dotter för att jag inte lämnar bort henne. Men jag känner att jag vill inte och har inte haft behov att lämna henne. Så jag hör bara mer o mer klagande o jag blir så ledsen o känner mig så påtvingad att lämna min dotter bär det verkligen är det sista jag vill. Ska man verkligen bli tvingad att lämna sitt barn när man inte vill o kan det skada min dotter att jag inte gör det . Jag känner att denna första tid med henne och hennes lillebror är tiden jag och min sambo vill ha och när dem sedan börjar dagis så lär det ju bli annorlunda och då är det klart att dem kan vara barnvakter men att sitta o trycka ner mig bara pga min dotter har blivit väldigt mammig så är det ett problem . Hur hade ni gjort och hur tänker ni kring detta ?


    Nej det skadar inte din dotter att slippa ha barnvakt! Det är upp till dig om du vill lämna ifrån henne eller inte. Hon är så liten fortfarande så det här är verkligen inte något att hänga upp sig på.

    Det du behöver göra är att stå upp för dig själv. Folk kan klaga hur mkt de vill, du kan helt enkelt svara nåt i stil med att "Jaha, ja det är din åsikt och du får ju uppfostra dina egna barn som du vill, men det är upp till mig om jag väljer att ha barnvakt eller inte så jag skulle uppskatta om du inte tog upp den frågan igen."

    Aldrig att jag skulle be såna där troll om barnvakt i framtiden, oavsett hur mycket det behövs! Hellre då en nanny-service!
  • Thu 22 Aug 2019 16:03
    #26
    Bjoer skrev 2019-08-22 15:58:47 följande:

    Ursäkta, jag trodde att ett diskussionsforum var till för att diskutera, men det var tydligen fel. 


    Generellt sett är de till för att diskutera frågan/frågorna i trådstarten. Om du läser tillbaka lite så det du att trådstarten inte handlade om mitt liv och mina val, dvs inte det som ska diskuteras i den här tråden.

    Men om du vill så kan vi istället diskutera ditt behov av att lägga dig i hur främlingar lever och ordnar sina liv.
  • Thu 22 Aug 2019 16:15
    #27
    Catnap skrev 2019-08-22 16:03:29 följande:

    Generellt sett är de till för att diskutera frågan/frågorna i trådstarten. Om du läser tillbaka lite så det du att trådstarten inte handlade om mitt liv och mina val, dvs inte det som ska diskuteras i den här tråden.

    Men om du vill så kan vi istället diskutera ditt behov av att lägga dig i hur främlingar lever och ordnar sina liv.


    Mina barn har haft jättemycket glädje och känt trygghet av att vara med mormor å farmor tex, utan oss. Att de vet att de har en större familj de kan lita på är ju bara skönt. Själv hade jag en väldigt liten släkt och tyckte det var lite tråkigt som barn... och om nåt skulle hända.

    Sen har det varit jättenyttigt ibland att få en paus från varandra och mina barn har fått nya infallsvinklar i livet av att vara med andra människor, blivit ännu tryggare.. utvecklande liksom
  • Thu 22 Aug 2019 16:37
    #28
    Wolfie13 skrev 2019-08-22 16:15:21 följande:

    Mina barn har haft jättemycket glädje och känt trygghet av att vara med mormor å farmor tex, utan oss. Att de vet att de har en större familj de kan lita på är ju bara skönt. Själv hade jag en väldigt liten släkt och tyckte det var lite tråkigt som barn... och om nåt skulle hända.

    Sen har det varit jättenyttigt ibland att få en paus från varandra och mina barn har fått nya infallsvinklar i livet av att vara med andra människor, blivit ännu tryggare.. utvecklande liksom


    Okej, vad roligt för er?
  • Thu 22 Aug 2019 19:51
    #29
    Catnap skrev 2019-08-22 15:36:19 följande:

    Men återigen, hur ofta tror du det händer att båda föräldrarna plötsligt avlider eller hamnar på sjukhus samtidigt? Varför ska man låta en massa orimliga rädslor styra ens liv? Lever du med såna rädslor eller?

    Varför bör små barn vara trygga med andra? Risken är ju väldigt liten att de behöver bli bortlämnade till någon under tiden de är väldigt små, så jag tycker att det är ett väldigt svagt argument.


    Det kan hända den ene föräldern något eller det ena barnet.

    Skulle det hända den ene föräldern något, som en sjukhusvistelse på ett par veckor.

    Skulle den andre föräldern då strunta i att besöka sjuklingen. Ta med små barn till sjukhus funkar dåligt. Små barn sitter inte tysta, de vill förhoppningsvis leka och springa runt. De blir griniga när de har tråkigt, är trötta eller hungriga.

    De andra sjuka vill ha lugn omkring sig och personal skulle sätta stopp för det.

    Sen är det synd om barn som aldrig lämnats utan mamma och pappa, de kommer få en chock den dagen de börjar förskolan eller om de inte kommer gå till någon förskola, så blir det väldigt jobbigt när de 6 år gamla ska börja förskoleklass.
  • Thu 22 Aug 2019 20:18
    #30
    Bestemor skrev 2019-08-22 19:51:44 följande:

    Det kan hända den ene föräldern något eller det ena barnet.

    Skulle det hända den ene föräldern något, som en sjukhusvistelse på ett par veckor.

    Skulle den andre föräldern då strunta i att besöka sjuklingen. Ta med små barn till sjukhus funkar dåligt. Små barn sitter inte tysta, de vill förhoppningsvis leka och springa runt. De blir griniga när de har tråkigt, är trötta eller hungriga.

    De andra sjuka vill ha lugn omkring sig och personal skulle sätta stopp för det.

    Sen är det synd om barn som aldrig lämnats utan mamma och pappa, de kommer få en chock den dagen de börjar förskolan eller om de inte kommer gå till någon förskola, så blir det väldigt jobbigt när de 6 år gamla ska börja förskoleklass.


    Såklart det kan hända att en av oss blir så sorgligt sjukt att den hamnar på sjukhus över lång tid och att barnen inte får följa med. Men hur troligt är det?

    Hela diskussionen gäller ju väldigt små barn runt eller under 1 år. Ska man gå runt och oroa sig för alla möjliga små risker i världen hela tiden? Gör du det i vardagen? Vet att många äldre blir väldigt oroliga över stort och smått, men tvivlar på att folk i regel låter sina liv styras så av rädslor.

    Du svarar inte på de frågor jag ställer. Upplever du den för svåra kanske? Eller har du inga svar att ge?

    Du menar att DU tycker synd om barn som inte lämnas bort från tidig ålder. Det gör inte jag. Det finns många barn som klarar övergången till dagis bra utan att ha blivit bortlämnade tidigt. Vissa lämnar sina barn till diverse barnvakter efter några veckor, andra klarar sig bra utan den tjänsten väl över första året. Vad ger någon utanför den lilla familjen någon som helst rätt att komma och lägga sig i hur de sköter sina liv?
Svar på tråden Vill inte lämna bort min dotter till barnvakter