• Anonym (Kaffedraken)

    Hur många aktiviteter för 11-åring

    Hur många dagar i veckan är det rimligt med aktiviteter för en 11-årig pojke tycker ni? Han har ett ganska stort rörelsebehov som delvis täcks upp av ett bra fritids, men också behov av att ta det lugnt, varva ned. Plus det sociala och skolan så klart. Han har lätt för sig i skolan men missar en del lektioner som han behöver jobba ikapp.

    Som det är nu har han haft fysiska aktiviteter 2 ggr i veckan, musikskola 1 ggr i veckan och på helgerna brukar vi alltid vara ute, gå till simhallen osv. Den ena aktiviteten han gått på är pingis och nu ökas den med en dag till i veckan, jag funderar på om vi borde ta bort den andra fysiska aktiviteten för att det inte ska blir för körigt för honom/oss.

  • Svar på tråden Hur många aktiviteter för 11-åring
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, ta bort en aktivitet samt att inte ha aktiviteter som ni tar med honom på varje helg. Detta för att han ska få ha lite tråkigt och själv ta initiativ till något att göra.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur kan en 11-åring missa lektioner?
    Jag tycker skolan är viktigast, du ställer din fråga fel. Prioritera skolan och dra ner på aktiviteter. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Lena) skrev 2019-08-15 10:49:27 följande:

    Hur kan en 11-åring missa lektioner?

    Jag tycker skolan är viktigast, du ställer din fråga fel. Prioritera skolan och dra ner på aktiviteter. 


    För att han har autism nivå 1 med viss högkänslighet som gör att han inte fixar lektionerna när det är för stökigt i klassen. Då får han gå ut till ett annat rum. Han har perioder med huvudvärk i skolan då han brukar få gå och vila i en soffa utanför skolsystern för att sen komma tillbaka. Han har lätt för sig och når målen med råge men behöver bland jobba ikapp uppgifter han inte hunnit med. Vi och skolan är helt överens om dessa anpassningar och de funkar på det stora hela bra.

    Jag tror inte att färre aktiviteter skulle göra skolan bättre.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-15 10:58:08 följande:
    För att han har autism nivå 1 med viss högkänslighet som gör att han inte fixar lektionerna när det är för stökigt i klassen. Då får han gå ut till ett annat rum. Han har perioder med huvudvärk i skolan då han brukar få gå och vila i en soffa utanför skolsystern för att sen komma tillbaka. Han har lätt för sig och når målen med råge men behöver bland jobba ikapp uppgifter han inte hunnit med. Vi och skolan är helt överens om dessa anpassningar och de funkar på det stora hela bra.

    Jag tror inte att färre aktiviteter skulle göra skolan bättre.
    Nej, men färre aktiviteter, både egna och organiserade, kanske gör att hans behöv av att ta det lugnt och varva ner tillgodoses bättre. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Lena) skrev 2019-08-15 11:03:41 följande:

    Nej, men färre aktiviteter, både egna och organiserade, kanske gör att hans behöv av att ta det lugnt och varva ner tillgodoses bättre. 


    Den nivå vi har haft funkade bra under hela vårterminen. Det är därför jag är tveksam till att lägga till en kväll, samtidigt blir han ju större och han vill gärna fortsätta med båda aktiviteterna.

    Vad gäller egna aktiviteter så är det inte så att vi är ute från morgon till kväll men både jag och barnen mår bra av en stunds rörelse och frisk luft på lördag och söndag - det gör väl de flesta?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väldigt individuellt sånt där.

    Jag har en 9-åring som har aktiviteter mån, tis, ons +lör&sön under för- och sensommar.

    För honom funkar det, särskilt då han inte har fritids.

    Han har vänner i samma ålder med aktiviteter 6-7 dagar i veckan, medan vissa inte har några aktiviteter alls.

    Det där känner ni nog av bäst själva tror jag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min dotter fick sin ponny när hon var 10. Sen dess är hon i stallet varje dag och rider 5-6 ggr i veckan. Nog för att det tar emot att åka dit ibland för henne, men det gör det ju med vilken aktivitet som helst. Men när hon har varit där är hon både piggare (mentalt), avslappnad, glad och redo för läxor efter en dusch.

    Men som sagt - det är helt beroende på individen vad som funkar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det lite klurigt i skolan skulle jag tänka extra på hur det fungerar på aktiviteterna. Är det ett sammanhang där han känner att han lyckas? Där han mår gott? Fungerar det med struktur, tränare, kompisar? Då skulle jag absolut fortsätta så hans liv fylls på med positiva upplevelser. 

    För en del barn med autism är ju också ostrukturerad tid (fritid, "vila", bara vara) svårare att hantera än strukturerad tid. Du känner ditt barn bäst. Om det känns som att aktiviteterna är bra för honom så kör på. Känns det stressande så plocka bort. Med barn med autism kanske inte heller "vanliga regler" gäller fullt ut, ibland kanske man behöver fatta andra beslut än vad man skulle gjort om det inte fanns en svårighet med i bilden. 

    Sedan tänker jag rent allmänt att vi förstorar upp barns behov av fysisk vila. De är rätt stilla i skolan och de sover. Det räcker. Det naturliga för barn är ju att röra sig för jämnan, varken de eller vi vuxna behöver i allmänhet "varva ner" med flera tmmars stillasittande på kvällen. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Barbro45 skrev 2019-08-15 10:24:45 följande:

    Ja, ta bort en aktivitet samt att inte ha aktiviteter som ni tar med honom på varje helg. Detta för att han ska få ha lite tråkigt och själv ta initiativ till något att göra.


    Hur ska man tillgodose barnens och sitt eget rörelsebehov om man är hemma en hel helg?

    Självklart behövs ju inte aktiviteter som nöjesfält varje vecka, men gå och simma, gå till biblioteket, gå ut och plocka svamp etc är ju bara sunt. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    STOPP!

    Aktiviteter är INTE av ondo så länge barn och vuxna mår bra av det!

    En del har en fallenhet för sport, andra för skolan - vissa för bådadera.

    Men man tar inte bort sporten från ett barn bara för att barnet klarar sig sämre i de teoretiska skolämnena.

  • Anonym (Kaffedraken)
    hammarhajen skrev 2019-08-17 11:01:36 följande:

    Är det lite klurigt i skolan skulle jag tänka extra på hur det fungerar på aktiviteterna. Är det ett sammanhang där han känner att han lyckas? Där han mår gott? Fungerar det med struktur, tränare, kompisar? Då skulle jag absolut fortsätta så hans liv fylls på med positiva upplevelser. 

    För en del barn med autism är ju också ostrukturerad tid (fritid, "vila", bara vara) svårare att hantera än strukturerad tid. Du känner ditt barn bäst. Om det känns som att aktiviteterna är bra för honom så kör på. Känns det stressande så plocka bort. Med barn med autism kanske inte heller "vanliga regler" gäller fullt ut, ibland kanske man behöver fatta andra beslut än vad man skulle gjort om det inte fanns en svårighet med i bilden. 

    Sedan tänker jag rent allmänt att vi förstorar upp barns behov av fysisk vila. De är rätt stilla i skolan och de sover. Det räcker. Det naturliga för barn är ju att röra sig för jämnan, varken de eller vi vuxna behöver i allmänhet "varva ner" med flera tmmars stillasittande på kvällen. 


    Tack för bra synpunkter. Vi får nog helt enkelt testa och känna av. Han vill gärna fortsätta med sina aktiviteter och blir glad av dem.

    Jag håller med om behovet av fysisk vila är ganska litet, det är mer hjärnan som måste få vila ibland så han får paus från stimulans och intryck.
Svar på tråden Hur många aktiviteter för 11-åring