• Anonym (Empatisk förälder)

    Barns rätt

    Min son har blivit hotat av sina klasskamrater under sommaren så han vill inte gå till skolan. Jag funderar nu på att flytta för att byta miljö men hade diskussion med en granne som tycker att vi flyr.

    Hon kör ganska hård uppfostran och bestämmer allt utan att låta sin son bestämma och anser att så länge barnen bor hemma så bestämmer de vuxna

    Jag är däremot väldigt mån om att min son ska må bra och lyssnar väldigt mycket på hans åsikt också i många saker. Jag bestämmer såklart men vill att han ska få sin röst hörd och vara med i vissa beslut som berör honom. Är jag för "mesig" i min uppfostran som min granne tycker?

  • Svar på tråden Barns rätt
  • Anonym (trygg skola)

    Nej, du är inte för mesig. Däremot kan jag tycka att din granne kör över SINA barn. Om du tror att skolmiljön blir bättre i och med en flytt, då ska du flytta på ditt barn. Det är hans välmående det handlar om, inte prestige i att man själv som förälder skall bestämma. 

  • Anonym (***))
    Anonym (Empatisk förälder) skrev 2019-08-15 11:01:15 följande:

    Min son har blivit hotat av sina klasskamrater under sommaren så han vill inte gå till skolan. Jag funderar nu på att flytta för att byta miljö men hade diskussion med en granne som tycker att vi flyr.

    Hon kör ganska hård uppfostran och bestämmer allt utan att låta sin son bestämma och anser att så länge barnen bor hemma så bestämmer de vuxna

    Jag är däremot väldigt mån om att min son ska må bra och lyssnar väldigt mycket på hans åsikt också i många saker. Jag bestämmer såklart men vill att han ska få sin röst hörd och vara med i vissa beslut som berör honom. Är jag för "mesig" i min uppfostran som min granne tycker?


    Jag tycker ni båda har rätt. Många barn får bestämma alldeles för mycket. Å  andra sidan, självklart måste man ta hänsyn till och förbättra situationen om ens barn är utsatt för mobbing eller annat negativt.

    De flesta klarar nog av att göra en avvägning, men tyvärr verkar samhället idag gå åt hållet att barn ska bestämma väldigt mycket, för mycket tycker jag.
Svar på tråden Barns rätt