• Anonym (TS)

    Är omfattande skallasymmetri skäl för orosanmälan?

    Om ett barn har omfattande skallasymmetri dvs VÄLDIGT platt bakhuvud är det skäl för orosanmälan från BVC?

    Har en vän vars barns huvud är HELT platt. Vi pratar PLATT PLATT. Man ser knappt vart nacken slutar och huvudet börjar. BVC har påtalat detta, men hon gör inget åt det.

    Barnet är nu fyra månader och huvudet blir plattare och plattare.

    Vad gör BVC? Tänker att oförbättrad skallasymmetri borde tyda på försummning? Att barnet inte får stimulans för sin utveckling då denne hela tiden ligger på rygg.

  • Svar på tråden Är omfattande skallasymmetri skäl för orosanmälan?
  • Anonym (hipp)

    Jag skulle faktiskt allvarligt övervägt orosanmälan.

  • cleoeme

    Nej det är inget rimligt skäl för en orosanmälan. Platt bakhuvud är jättevanligt hos små barn. Om BVC har noterat detta så kommer dom att följa upp. Är det något annat din kompis gör som gör att du är orolig för att hon inte tillgodoser barnets behov? Varför kan du själv inte prata med din kompis om din oro? För jag antar att du skulle göra en anonym anmälan, aldrig i livet att du skulle våga stå för din åsikt.

  • Anonym (TS)
    cleoeme skrev 2019-08-15 19:57:11 följande:

    Nej det är inget rimligt skäl för en orosanmälan. Platt bakhuvud är jättevanligt hos små barn. Om BVC har noterat detta så kommer dom att följa upp. Är det något annat din kompis gör som gör att du är orolig för att hon inte tillgodoser barnets behov? Varför kan du själv inte prata med din kompis om din oro? För jag antar att du skulle göra en anonym anmälan, aldrig i livet att du skulle våga stå för din åsikt.


    Platt huvud får alla bebisar mer eller mindre då de ligger så mycket. Men detta barn har extremt. HELT platt, aldrig sett något liknande. Barnet spenderar i princip ALL vaken tid på rygg eller på sätt som belastar bakhuvudet. När hon flaskmatar ligger barnet på rygg i sängen, alltid samma sida så huvudet är inte bara platt utan skevt också. Barnet sitter i sittdel i vagnen trots att hen är för liten och belastar både rygg och bakhuvud. Hen sitter i bärsele framåtvänd trots att rekommendationen är 5 månader för den delen hon har. Hen har suttit så sen hen var 2 månader. Barnet sitter du babysitter och babygunga. Ligger på rygg i babygym och spenderar MÅNGA timmar varje vecka i bil och bilstol. När hon håller i barnet gör hon det genom att ha barnet sittandes i famnen med ansiktet bortvänt, när de "myser" ligger barnet på rygg bredvid.

    Det finns fler saker som gör mig orolig men vill inte outa för mycket.

    Jag har påtalat ovanstående till henne. Gett henne tips på hur hon kan avlasta bakhuvudet. BVC har påtalat detta. Jag har påtalat att sittdel är minst från 6 månader och förklarat varför. Jag har påtalat att hen är för liten för att vara framåtvänd i bärselen. Jag har påtalat hur hon kan avlasta bakhuvudet genom att låta barnet sova på mage dagtid under uppsikt, att låta hen ligga på mage i babygymmet, att låta barnet ligga bröst mot bröst när hon håller i hen etc. Men hon gör inget utav det. Hon säger att "Hen tycker inte om att ligga på mage" eller "Det låter rimligt det du säger", men sen gör hon inget utav det. Jag har gett henne tipset att ha barnet kortare stunder på mage så hen successivt vänjer sig. Men icke. Hon gör inget för att förändra det.
  • Anonym (Lena)

    Googlade på det. Det är betydligt vanligare nu för tiden eftersom spädbarn rekommenderas att ligga på rygg för att undvika plötslig spädbarnsdöd.

    Det uppkommer inte pga försummelse. 

  • Anonym (?)

    Men varför skulle ni bli orosanmäla för det? Ni kan ju inte rå för hur barnet ser ut.

  • Anonym (hipp)
    Anonym (Lena) skrev 2019-08-15 20:05:39 följande:

    Googlade på det. Det är betydligt vanligare nu för tiden eftersom spädbarn rekommenderas att ligga på rygg för att undvika plötslig spädbarnsdöd.

    Det uppkommer inte pga försummelse. 


    Det kan vara tecken på försummelse. Barn ska inte ligga så mycket att de får totalt platta huvuden.
  • Anonym (Blä)

    Visa bild. Kan du inte ta em bild på bakhuvudet nästa gång. Och ja jag tycker det är vanvård.

  • viseversa
    Anonym (Lena) skrev 2019-08-15 20:05:39 följande:

    Googlade på det. Det är betydligt vanligare nu för tiden eftersom spädbarn rekommenderas att ligga på rygg för att undvika plötslig spädbarnsdöd.

    Det uppkommer inte pga försummelse. 


    Ingen av mina 5 barn har haft platt bakhuvud. För att jag såg till att vända huvudet med jämna mellanrum när dom sov och såg till att avlasta när dom var vakna. För mig är det ofattbart hur en del bebisar kan bli så jävla platta för det är enligt mig plättlätt att undvika. Så ja jag tycker det är en form av försummelse när ungen är så platt att man inte ser var huvudet slutar och macken börjar. Ignorans och försummelse då flera påpekat problemet och mamman skiter i det. Och om några månader är det betydligt svårare att göra något åt. Det måste fixas så länge huvudet är någorlunda mjukt och lättformat.
  • Anonym (TS)

    Tilläggas ska att jag också har barn. Flera stycken. Ingen av dem har haft platt huvud. Den ena skavde bort håret på bakhuvudet, men fick aldrig platt huvud.

    Undvek det genom att vända på barnets huvud, hade dem alltid bröst mot bröst när jag hade dem i famnen. Dagtid sov de på mage. Låg på mage i babygymmet när de var vakna. Hade de oerhört korta stunder i babysitter. Åkte inte bil speciellt ofta eller långt. Bar mycket i sele bröst mot bröst.

    Jag anser att det är försummelse att barnet får så platt huvud så rygg, nacke och huvud går i en rak linje. Att ENDAST ha barnet i bilstol, babysitter och liggandes på rygg sovandes som vaken. Att alltid ha barnets ansikte bortvänt så man aldrig pratar till dennes ansikte. Det är försummelse. Man försummar barnets behov av att stimuleras för att utvecklas. Magtid är det som stimulerar Berners motoriska utveckling mest och att ligga sällan eller aldrig på mage resulterar i försenad motorisk utveckling.

    Att dessutom få ett så deformerat bakhuvud medför även problem i vuxen ålder. Svårt att hitta t ex hjälmar som passar. Det är kosmetisk fel som barnet kan bli mobbad för och ett tecken för livet att man blivit försummad som liten.

    Det är väldigt svårt att återställa efter sex månader och barnet har snart uppnått den åldern.

  • Anonym (hipp)
    Anonym (TS) skrev 2019-08-15 23:21:30 följande:

    Tilläggas ska att jag också har barn. Flera stycken. Ingen av dem har haft platt huvud. Den ena skavde bort håret på bakhuvudet, men fick aldrig platt huvud.

    Undvek det genom att vända på barnets huvud, hade dem alltid bröst mot bröst när jag hade dem i famnen. Dagtid sov de på mage. Låg på mage i babygymmet när de var vakna. Hade de oerhört korta stunder i babysitter. Åkte inte bil speciellt ofta eller långt. Bar mycket i sele bröst mot bröst.

    Jag anser att det är försummelse att barnet får så platt huvud så rygg, nacke och huvud går i en rak linje. Att ENDAST ha barnet i bilstol, babysitter och liggandes på rygg sovandes som vaken. Att alltid ha barnets ansikte bortvänt så man aldrig pratar till dennes ansikte. Det är försummelse. Man försummar barnets behov av att stimuleras för att utvecklas. Magtid är det som stimulerar Berners motoriska utveckling mest och att ligga sällan eller aldrig på mage resulterar i försenad motorisk utveckling.

    Att dessutom få ett så deformerat bakhuvud medför även problem i vuxen ålder. Svårt att hitta t ex hjälmar som passar. Det är kosmetisk fel som barnet kan bli mobbad för och ett tecken för livet att man blivit försummad som liten.

    Det är väldigt svårt att återställa efter sex månader och barnet har snart uppnått den åldern.


    Din oro är skäl nog för en orosanmälan. Sedan får socialtjänsten utreda om det faktiskt föreligger försummelse. De kommer erbjuda henne stöttning om de hittar några faktiskt brister.
Svar på tråden Är omfattande skallasymmetri skäl för orosanmälan?