• Anonym (Rädd)

    Så rädd för läpp-gomspalt och andra missbildningar.

    Väntar barn. Var på RUL i v 18. Allt såg fint ut. Ändå är jag rädd för att bäbisen ska ha gomspalt eller andra missbildningar. Äter antidepressiva preparat som ger en förhöjd risk för just missbildningar av olika slag. Så trött på denna rädsla.

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Så rädd för läpp-gomspalt och andra missbildningar.
  • Anonym (Grabben bredvid)

    Japp, den rädslan har alla föräldrar. Och har nog alltid haft.

  • Sasu

    var livrädd att min dotter skulle födas med en störning eller missbildning fram tills att jag fick henne i famnen, då försvann all rädsla.

  • Anonym (Ja)

    Jag va också jätterädd. Men läpp gomspalt går att operera ifall ditt barn skulle få det. Jag tror dessutom att risken för att ditt barn skulle få det är väldigt liten även om du äter antidepressiva.

  • cosinus

    Vi bad läkaren kolla på barnens ansikten lite extra noga på RUL eftersom min man är född med LKG-spalt.

    Rena läpp-spalter hade de inte kunnat se och ev inte gom heller men käken såg man bra och den såg hel ut i samtliga fall och alla barnen föddes också utan spalter.

    Men annars så är det som de andra säger. Man oroar sig massor och just LKG-spalter går fixa till superbra nuförtiden. Det var mest ur synvinkeln att vara förberedd (om möjligt) som vi bad läkarna kolla.

  • isolande

    Jag har det och det går på min sida av släkten så det kollades extra noga på våra ultraljud. Ingen i generationen efter min mammas har fått det av vare sig mina kusiner eller syskon (förutom jag själv då Drömmer).

    Oroa dig inte för mycket. Får barnet LKG är det inte hela världen. Jag är t.ex en helt normalstörd person med bra karriär och aldrig haft problem att hitta killar. Jag har ett unikt utseende bara.

Svar på tråden Så rädd för läpp-gomspalt och andra missbildningar.